mijn eerste iets wat op een spel moet lijken :P

Status
Niet open voor verdere reacties.

arecno

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2011
Hallo allemaal,

Om te oefenen met het leren van java ben ik maar een spel gaan maken :P
soort van (eigelijk helemaal) zeeslag. Mijn vraag is of jullie het kunnen kijken
of je er nog wat leuke en niet al te moeilijke opties bij kunnen verzinnen zodat
ik weer op mijn beurt kan proberen of het me lukt :P

en als je bugs tegen komt (wat zeker wel zo zal zijn...) laat het aub weten
en ik ga kijken of het het opgelost krijg

het spel graag open via cmd en dan de map zoeken waar "battleships.jar" instaat
dan typ je in: java -jar battleships.jar

en dan opent het "spel"
zelf ben ik er voor mijn eerst fatsoenlijke programma al redelijk trots op :P

http://www.megaupload.com/?d=U7XO6KG0 Ik probeerde eerst via helpmij de bijlage te uploade maar dat lukte niet helemaal. Daarom snel op mega upload gezet.

alvast bedankt en vriendelijke groeten,

Sven

(het is gewoon in een ms-dos venster want ik moet nog lere hoe je een gui maakt :D, maar ik heb me best gedaan om het er een beetje beeld aan te geven.)

vreemt... het opstarten lukt ook nie via dubbel klikken.

je moet het bestand vinden in je dat zwarte met witte ms-dos venster en dat typ je: java -jar battleships.jar en dan opent het spel in je ms dos venster.

(ms dos venster open je door op start te klikken en bij het zoeken cmd in te typen en dan enter.)

weet iemand dan toevallig hoe je een .jar bestand met dubbel klikken kan laten openen? ookal heeft het geen gui?

dat is heel vreemt want bij mij werkt het wel gewoon... ik ga hem eens zelf van de link downloade en kijke of het daar aan ligt

via de link werkt hij bij mij ook... heb je al geprobeerd of je andere .jar bestanden kon openen misschien ligt het eraan dat ik jdk (java development kit) heb geïnstaleerd...
Maar dan weet ik geen manier hoe ik een .jar file door iedereen met normale java kan laten openen. of heb je toevallig jre (java runtime enviorment) niet?

probeer in je cmd venster: java -version te typen en als er dan iets komt van: java version "1.6.0_25" (die heb ik teminste) dan heb je die versie van java
en als je alleen java intypt in je cmd kan je ook checken of je het hebt. als je een hoop opties krijgt dan heb je java en als je iets van een syntax error krijgt dan niet

Het lukt nu.

Er zijn 4 dingen die mij opvallen:

1. Het is vrij lastig om het spel te starten;
  2. Fouten worden niet afgevangen:

fouty.jpg

3. Fout met trema:

cordinaten.jpg
  4. Alles komt onder elkaar, kan het venster niet opgeschoond worden?

ik zou helemaal niet weten hoe ik het makkelijker kan laten openen anders had ik dat natuurlijk wel gedaan :P (als iemand een idee heeft daarover altijd welkom.
de trema wilt het venster blijkbaar niet laten zien (vermoedelijk omdat java een andere notitie heeft van de ö dan het cmd venster gebruikt)
en als iemand een command weet hoe ik het scherm kan legen zou fijn zijn ;)
en die fout afhandeling had ik nog niet aan gedacht (wel aan gedacht zijn: te hoge getallen en spaties)

Misschien kun je dat van dat 'makkelijker openen' in de Java sectie plaatsen. Misschien weten ze daar raad.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan