Mijn eigen cloud

Status
Niet open voor verdere reacties.

NoobUser

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2016
Is het nou zo moeilijk om een alternatief te vinden voor een online cloudservice? Blijkbaar wel. Ik heb tientallen sites bezocht en heb mij exact aan hun instructies gehouden en overal loopt het fout! Of downloads zijn niet meer te vinden of commando’s werken gewoon niet of files (en/of directory's) kunnen niet aangemaakt worden enz. enz.
Ik ben niet iemand die snel opgeeft maar in dit geval zal ik toch hulp moeten vragen.

Waarover gaat het? Om kort te gaan; Ik wil een eigen cloud hebben thuis die ik ook onderweg en dus vanaf buiten mijn netwerk kan bereiken. Dus geen gedoe meer met maximaal aantal bestanden, maximale grootte en al helemaal geen opslag op servers waarbij mee gekeken kan worden en waar mijn gegevens mis- en/of gebruikt kunnen worden door derden.
Het antwoord mag gaan over Linux Ubuntu, Linux Mint, Raspbian of standalone op een laptop of een raspberry pi 2B. Ik gebruik vrijwel geen Windows meer dus dat is uitgesloten.
Ik weet dat het kan maar ik loop tegen enorme beperkingen aan en ben daardoor ten einde raad.

Ik denk dat op de digitale snelweg en telefonische snelweg niemand meer incognito kan werken. Alles kan worden gefilterd en worden afgeluisterd. Incognito surfen laat me niet lachen.

Ze tappen je af, waar en wanneer ze willen. Beperkingen op die digitale snelweg zijn er niet. Kan er lange verhalen over vertellen maar dat doe ik niet. Als je tussen de regels doorleest weet je genoeg.

Ik heb het met Debian en webdav op een eenvoudig moederbord met on board CPU (AMD 350) gedaan.
Al 5 jaar.
Info:
https://www.google.nl/search?client=opera&q=webdav+debian&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
en daarvan deze dus, maar je ziet er is meer info
http://bernaerts.dyndns.org/linux/75-debian/62-debian-webdav-share
Wel updaten naar Debian 8.

Of FreeNAS minimaal V9
Die heeft ook webdav, weet niet of dat via https is is net als boven onder Debian.
Lijkt me wel minder werk, heb er geen ervaring mee. Deze versie was toen nog niet uit.

Manamana. Onder je kleren ben je naakt. Dat betekend nog niet dat je ongekleed de straat op hoeft te gaan.
Het gaat mij trouwens niet eens op de eerste plaats om "Incognito" bestanden op te kunnen slaan maar vooral om de restricties (maximaal aantal bestanden en grootte) te omzeilen.

Andre@home, Klinkt goed. Ik ga ermee aan de slag. FreeNas komt me trouwens heel bekend voor.

Laatst bewerkt:
Ik zou ook kiezen voor FreeNAS of OwnCloud. Alternatief een NAS aanschaffen die deze functionaliteit bied. Bijv. Synology.

Ikzelf werk met Linux Mint 18 en heb een eigen NAS maar ik heb ook Dropbox en Stack.
Dit werkt perfect samen.

Het mooie van Stack is dat je al je files die je wilt opslaan op je pc, automatisch kan opslaan op Stack middels de installatie.
Je maakt dan mappen aan op Stack en middels de koppeling in je home partitie zet je wat je wilt opslaan gelijk op Stack.

Moet ik wel zeggen dat ik daar een extra HD voor in mijn pc heb gezet. De Linux Mint 18 staat op een SSD van 120 GB. maar omdat ik weet dat ik heel veel opsla, is 120 GB. icm met Stack onvoldoende.
Ik heb dus een extra HD in mijn pc gezet die even groot is als mijn cloud van Stack, namelijk 1 GB. Stack heeft dus in principe zijn eigen HD.

Dropbox gebruiken we meer om foto's vanaf de smartphone gelijk op de pc te zetten. Dropbox heeft alleen in zijn betaalde versie de optie dat je hetzelfde kan doen als bij Stack.
Op mijn NAS Iomega staan zaken die ik niet in de cloud wil, maar in eigen beheer.

Laatst bewerkt:
Ik kan hiervoor een Synology adviseren. Lijkt me de makkelijkste en betrouwbaarste oplossing.

Met vriendelijke groet,

Robert Groenendijk

Er zijn nog andere merken hoor, dan Synology.
Ikzelf heb al jaren en jaren een Iomega, geweldig ding!

Klopt, er zijn er zeker meer. Elk merk heeft zo zijn voordelen.
Met name de gebruiksvriendelijkheid is bij Synology erg hoog.

Laatst bewerkt:
Tot zover iedereen bedankt. Hierbij gelijk mijn mening over de gegeven oplossingen:

FreeNAS
Ik heb alles binnen. Nu nog installeren. Maar wat een onduidelijke manual, zeg! Ben benieuwd. Dat wordt een prettige tablet-lectuur om wat dagen door te komen.
Ik kan door lichamelijke omstandigheden tijdelijk niet te lang achter elkaar achter een computer dus zal het even duren. Bump me maar niet als het wat langer duurt.

OwnCloud
Blijkt een ramp te zijn om dat onder Raspbian op te zetten. Heb diverse pogingen gedaan met info van meerdere (Zeg maar teveel) sites ... en liep er helemaal op stuk.

Synology
Is niets verkeerds over te zeggen en je zou er gelijk klaar mee zijn. Ware het niet dat ik liever zelf alles bij elkaar sprokkel en combineer. Zie het maar als een puzzel die ik graag oplos.

Dropbox
Zie TS

Stack
Maximaal 1Tb gratis. Ik zal daar VER boven gaan! En ik ben niet van plan voor dat soort services te gaan betalen om hoger te gaan. Dat is een deel van de uitdaging.

webdav onder Debian
Wil ik ook nog een kans geven. Hoewel mijn kennis (nog) niet optimaal is zijn het leuke uitdagingen.

Linux met Samba
Intern helemaal geweldig. Maar volgens mij niet te bereiken vanaf buiten je netwerk.

PS, de Raspberry pi als NAS is afgevallen. Uit persoonlijke testen is gebleken dat de overdracht te traag kan worden. Ik ga dus kiezen voor een laptop als basis.

Laatst bewerkt:
Ik had wel Linux ervaring, maar dat was ook al weer ca 8 jaar sleets... Debian had ik toch aardig snel lopen en met het artikel werkte de basis van webdav eigenlijk zo.
Ben dus zeker geen expert, maar kan wel goed lezen en er rustig over nadenken.
De basis ooit gelegd met een boek waar een Red Hat CD bijzat en toen op een oude 486DX pc alles uitzoeken (ca 1999).
En van die "investering"... (wat kost nu zo een boekje...) profiteer ik nu nog.
En echt zuur was die appel niet, als je het leuk vindt... het is dus niet mijn werk.

Succes, gaat je vast lukken, wat het ook wordt...

naar ik hoorde was rasberry of zoiets ook een oplossing zou kunnen zijn. zul je eens moeten bekijken, het zou een printplaatje moeten zijn ...

Kenikavanbis,
Dank je. Maar ik werk zelf al jaren met RPi's. Als simpele computer (Raspbian) werken ze best wel leuk (al blijf ik Raspbian een draak van een os vinden). Ik zou veel liever een werkbare versie van Linux Mint mate willen zien. En nee, de gestripte Ubuntu-versie op een RPi is (voor mij) onwerkbaar! Je kan niet eens alles installeren!

Als (ZEER uitgebreide) mediaplayer (Kodi/OpenElec) zijn ze helemaal geweldig. Iedere tv hier heeft er standaard eentje achter zich hangen met een dualboot van Raspbian en OpenElec.

Maar als NAS blijken ze niet echt te voldoen aan mijn eisen. Ik heb er momenteel eentje lopen met OpenMediaCloud als test. Maar de doorvoer gaat heel traag. Zodra je meer gaat vragen gaat het mis. Dat is trouwens een bekend item op internet maar ik probeer alles liever zelf ook uit. Dit is dus niet wat ik zoek. Maar nogmaals bedankt voor het meedenken. Het wordt wel gewaardeerd!!

Ik kan je aanraden je eens te verdiepen in de raspberry pi!! Het is echt ontzettend leuk "speelgoed"!

Is er hier iemand die ervaring heeft met FreeNas? Op de een of andere manier klikken de handleiding(en) en mijn FreeNas niet met elkaar!?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan