Mijn laptop loopt telkens vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohanNugt

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 apr 2007
Hey lezer,

Probleem:
Ik heb een HP Compaq NX9110 die telkens uitvalt. Ongeveer een kwartier na het opstarten van de laptop valt hij uit. Daarnaa valt hij bijna direct uit. De oorzaak is volgens mij oververhitting. Want de fan die lucht langs de processor blaast draait niet. Dat is reden waarom de processor te heet wordt. De fan doet het echter wel, op het moment van opstarten begint hij te draaien totdat HP in beeld komt. Als Windows XP wordt opgestart begint de andere fan wel te draaien.

Ik heb daarna een paar testjes gedaan.
- Eerst heb ik een stofzuiger op de fan gezet, de laptop blijft het dan gewoon doen.
- Vervolgens heb ik de laptop opengeschroefd en heb het koelelement van de processor verwijderd en de laptop opgestart. Nu begint de fan wel te draaien als windows wordt opgestart en gaat steeds harder draaien en de laptop valt (zoals gewoonlijk) weer uit.
- Met mobilemeter en met speedfan heb ik de temperatuur proberen te meten, deze bleef constant 36C (ik twijfel ernstig of dit klopt)

Help!!!
Mijn vraag is of iemand weet wat precies de oorzaak is?
Een mogelijke oplossing is de fan handmatig te laten draaien (dus niet temp afhankelijk), maar ik heb geen idee hoe ik dat kan doen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn er misschien nog andere oplossingen??

Alvast bedankt!!!

tussen de processor en het koelelement hoort koelpasta te zitten. In de loop der jaren kan dit bros worden waardoor er niet meer (voldoende) gekoeld wordt. Als je dan bij montage geen koelpasta gebruikt, gaat de temperatuur nog sneller omhoog (zeker als je vaker gemonteerd hebt zonder pasta).
Opmerkelijk is dat er niks gebeurt bij "koeling" via de stofzuiger.

Gisteren stond er nog een vraag / antwoord over koelpasta op dit forum. gebruik eens de zoekfunctie met "koelpasta" en zoek naar een vraag op 17-4 gesteld. Een tube kost € 5,-

De fan handmatig laten draaien moet je uitstellen, dat is een noodgreep.

Bedankt voor de reactie!
Tijdens het (de)monteren van het koelelement zat er nog veel kleefpasta op het element en de processor, ook ernaast, dit heb ik weer wat uitgesmeerd. Ik vermoed niet dat dit het probleem is.

Het gekke is dat als het koelelement er niet is de fan wel draait (en ook een behoorlijke luchtstroom veroorzaakt) en als het koelelement er wel is dat de fan dan niet draait, terwijl het koelelement wel heet wordt.
Het lijkt echt iets te maken te hebben met de regeling, als de processor langzaam heet wordt dan wordt er niet gekoelt, maar als het heel snel gaat wordt er wel gekoeld.

teveel koelpasta is niet goed, zeker niet als het tussen de processor en het element uit vloeit. De juiste hoeveelheid is een rijstkorrel pasta, en dit gelijkmatig verdelen over het te koelen vlak. En zorg er voor dat beide onderdelen correct op elkaar geplaatst worden.

De fan zelf met een verfborstel van stof ontdoen is ook een optie, de stof kan zorgen dat er een sluiting in de stroom ontstaat.

en gebruik aub eens de zoekfunctie met "koelpasta". Lees eerdere vragen en antwoorden eens door. Best kans dat er later op de avond nog reacties volgen.

Ik heb de koelpasta vervangen, maar helaas ........

nog steeds dezefde problemen.

Heeft iemand nog ideeen??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan