mijn mappen blijven maar read only!

Status
Niet open voor verdere reacties.

renegagel

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2006
na een backup van mijn systeem windows 7 64 bits zijn mijn gewone gebruikersmappen read only en daar niet af te krijgen (tot nu toe). Hopelijk weet iemand een oplossing.

Ik heb de mappen met mijn gewone gebruikersbestanden tijdelijk op een andere externe schijf gezet zodat ze niet mee gebackupped werden (was 300 gyg extra). Nu ze dus weer terug gezet maar ze blijven staan op Alleen Lezen. Het lijkt dat je het 'vinkje' kunt weghalen in de eigenschappen van de map....de PC lijkt het allemaal om te zetten, maar na heropenen en kijken in eigenschappen staat het er weer.

wat ik al geprobeerd heb:
weghalen van het 'vinkje' dus
via cmd.exe en dan attrib -r C:\demap
ik probeerde in veilige modus op te starten: F8 indrukken voor windows logo>resulteert bij mij in vraag vanaf welke schijf ik wil opstarten en ik krijg geen keus voor veilige modus.
Ook geprobeerd> als administrator > ben ik sowieso al, hoewel ik bij het installeren altijd nog de vraag krijg of ik het als admin wil uitvoeren.

zijn er bij u misschien nog ideeën die ik kan uitproberen? ik ben inmiddels radeloos.

Klik met je rechtermuis op een map, kies eigenschappen. Dan naar het tabblad beveiliging (security) en klik daar op advanced. Ga naar het tabblad Eigenaar en klik op EDIT, klik op de gebruikersnaam die je rechten wil geven en vink onderin het selectievakje dat ook de onderliggende mappen/bestanden meegenomen moeten worden. Dan alleen nog maar bevestigen.

Doe dit niet met speciale systeemmappen!

Klik met je rechtermuis op een map, kies eigenschappen. Dan naar het tabblad beveiliging (security) en klik daar op advanced. Ga naar het tabblad Eigenaar en klik op EDIT, klik op de gebruikersnaam die je rechten wil geven en vink onderin het selectievakje dat ook de onderliggende mappen/bestanden meegenomen moeten worden. Dan alleen nog maar bevestigen.

Doe dit niet met speciale systeemmappen!

Bedankt voor uw antwoord.
helaas is de map nog steeds 'alleen lezen'. Ik heb het een aantal keren geprobeerd, en het venster ook helemaal afgesloten. Ook nog herstart om te kijken of dat uitmaakt.
Kan het zijn dat ik niet gemachtigd ben om de eigenaar te wijzigen? Als ik bij Machtigingen 'Gebruikers (rene) met de machtiging Lezen en uitvoeren"wil wijzigen komt daar een nieuwe Machtiginsvermelding te staan met Gebruikers (rene) met <niet overgenomen> en dat blijft staan ook na Toepassen.
heb u nog een tip voor mij?

Je hebt met jouw account wel administratorrechten?

ja, ik ben de enige gebruiker en administrator staat bij mijn gebruikersaccount.

Verder heb ik ook eens bij mijn laptop gekeken met windows 7 en zie dat daar ook mappen op alleen lezen staan, dus dat zal wel heel normaal zijn want met die versie is niks bijzonders gedaan. wel staat erbij "alleen van toepassing op de bestanden in de map." Op mijn pc met het probleem kan ik inderdaad de bestanden niet aanpassen. een rechtenprobleem dus.

Ik heb ze weer bruikbaar.
allereerst moet ik zeggen dat het niet helemaal duidelijk is hoe het werkt met de vinkjes...er blijkt nog een andere stand te zijn dan een vinkje en die had ik: het blauw ingekleurde vakje. Dit kan verwarring geven bij het zoeken naar een antwoord en daarvoor excuses aan Tiborv.

Ik heb nu via eigenschappen \ beveiliging mijzelf toegevoegd aan de lijst "Namen van groepen of gebruikers". via bewerken \ toevoegen....en daar volledig beheer bij aangevinkt.

Toch een rare zaak voor mij dat ik na een schone installatie deze week + een backup via windows zelf daar een lijst heb van
"geverifieerde gebruikers, SYSTEM, Administrators, Gebruikers", en daar nu nog maar eens mezelf weer aan toe moet voegen, terwijl ik m in mijn uppie gebruik.
Maar goed..we kunnen weer verder.
Verder heel tevreden over windows 7 trouwens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan