Mijn oude XP-beessie wil niet op internet :-(

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spikkeltje

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2013
Hallo iedereen,

Ik ben een n00b met netwerkspul enzo, dus sorry als ik dit probleem niet goed uitgelegd krijg. Het zit als volgt: ik heb een oude Dell-pc met Windows XP SP2 erop. Deze wilde ik verbinding laten maken met m'n KPN-netwerk. Gezien de locatie van de pc, moet dit draadloos. Ik zag de bui al hangen mbt netwerkkaarten en ander gedoe, dus heb een Wireless USB adapter gekocht (mocht het belangrijk zijn: een EW-7612UAn V2 van Edimax).

Volgens de gebruiksaanwijzing was de toegang tot internet nabij: kwestie van inpluggen. Zo gezegd, zo gedaan. De gemakkelijke toegang bestond echter alleen in theorie :confused: Kreeg eerst een heel verhaal waarin 'ie alleen beperkte toegang kon vinden. Toen met een andere pc de nieuwste drivers voor de USB adapter gedownload. Ineens startte het programmaatje (wist niet eens dat dit ook nog moest, had een Plug & Play-iets verwacht) en toen kreeg ik verbinding, althans een IP-adres. Dit heb ik ergens, vraag me niet waar, bij netwerkverbindingen toen ook ingegeven. En als gateway 8.8.8.8. en 8.8.4.4 (ergens gelezen, wederom vraag me niet waar).

Heel veel gegoochel later had ik een prima verbinding, maar nog steeds geen internet. Soms geeft 'ie een melding dat ik geen certificaat heb. Daar moest je iets voor uitvinken las ik, maar dat kan ik niet uitvinken, want ik maak verbinding via die adapter en dus niet op de standaard manier. Verder gesurft en toen las ik iets over Windows Zeroconfig, dat stond eerst uit, maar heb ik inmiddels ook werkend gekregen (vraag niet hoe, ik klik en vink me al 5 uur een slag in de rondte).

Ik heb echter nog steeds geen internet, wel verbinding dus, heb Chrome via een usb-schijf geïnstalleerd en die zegt dat de DNS-lookup is mislukt. Heb in één of ander zwart schermpje ipconfig/flushdns getypt maar dat hielp ook niet. En eigenlijk verbaast me dat niets, want wat ik hier aan het doen ben is een typisch geval van iemand die meent ergens een klok te hebben horen luiden en nu op zoek wil naar de klepel, zonder die klepel ook maar te kunnen herkennen al struikelt ze erover.

M'n laptop heeft gelukkig wel internet, dus vandaar dat ik bij deze een beroep kan doen op de professionals van het HelpMij-forum ;)
Wie oh wie helpt mij verder, mijn dank zal grenzeloos zijn!

Ok, eigenlijk kan je beter even helemaal vanaf formatteren overnieuw beginnen, met name omdat Chrome een nette zuivere XP-installatie verpest. Dat is handiger & verstandiger.

Ga dan indien mogelijk toch even met een directe kabelverbinding naast de Modem/Router zitten, & laat de USB-adapter even af gekoppeld, alleen maar t.b.v. de Microsoft-updates - dat zijn er zo'n 270 in totaal - & de benodigde updates van Dell (bv. driver's).

Verder is het voor hier erg handig om even het model/type/versie te vermelden, staat achterop de sticker of in de BIOS (Dell is meestal F2). weten we waar het om gaat, & in geval van een laptop zit er waarschijnlijk al een draadloze netwerkkaart in, kwestie van even de Gebruikers-Handleiding lezen...

Snel & smerig toch proberen:

Configuratiescherm, Netwerk- en Internet-verbindingen, Netwerkverbindingen, & daar even onder Eigenschappen van de USB-adapter Internet-protocol (TCP/IP) selecteren, Eigenschappen & daar alles op Automatisch (IP/DNS etc.) zetten. Toepassen, OK, etc...
Herstarten. Computer UIT zetten. Modem/Router 2 minuten UIT zetten, daarna AAN zetten, wachten tot die volledig is opgestart, computer AAN zetten, & dan hopen dat XP automatisch verbinding maakt.

Zoniet: In Configuratiescherm, Netwerk- en Internet-verbindingen zag je ook al de Wizard Draadloos netwerk instellen staan, die kan je uitvoeren, daarna herstarten.

Zo nog niet: Open de Opdrachtregel (DOS-prompt) als (een) Beheerder, & typ:

ipconfig /release /all

ipconfig /flushdns

ipconfig /renew

@The Knight

Hierbij de gegevens van de pc zoals vermeld in de bios:

Dell DM051, biosversie A05
Intel Pentium D CPU 3.00GHz
DDR2 SDRam-memory

De computer aan het modem aansluiten is helaas geen optie, 't ding staat op zolder en het modem zit in de meterkast. Het automatisch verbinding maken heb ik na je berichtje geprobeerd, maar het lukte niet :(

Enne, formatteren :eek:
Dit is een pc voor mijn werk (ben ZZP-er) en die mocht eigenlijk van mij niet op internet, omdat alle gegevens van de afgelopen jaren erop staan. Maar ik moet ook vaak gegevens opzoeken en dan is het niet altijd handig om op twee aparte computers te werken, vandaar mijn internetprobeersel. Maar dat hoeft van mij niet persé met Chrome hoor, alleen.. je bedoelt zeker dat 'ie nu al m'n installatie verpest heeft, omdat ik Chrome erop gezet heb? Kan ik dat ongedaan maken?

Ik heb ook helemaal geen software o.i.d. voor die pc meer, ik kreeg 'm kant en klaar afgeleverd en er zal heus wel een cd-rom bijgezeten hebben, maar waar die is gebleven :rolleyes: Ik waag me eigenlijk nooit aan dat soort dingen, ik frot die pc in het stopcontact en dan bid ik dat het werkt haha.
Hoe moet ik dat dns-verhaal als beheerder uitvoeren? Ik log gewoon in als mezelf, maar weet niet of dit met beheerder- of met gebruikersrechten is. Waar kan ik dat terugvinden?

Ter aanvulling:

Ik weet dus niet of ik het nu als beheerder heb gedaan, maar als ik ipconfig /release /all doe, krijg ik de volgende melding:

"De bewerking is mislukt aangezien er geen enkele adapter is die zich een staat bevindt die voor deze bewerking is toegestaan." (Krom Nederlands, maar goed, ik heb het ook niet verzonnen --> het staat er echt.)

Bij ipconfig staat er:

Ethernet-adapter draadloze netwerkverbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
IP-adres: 169.254.144.nog twee cijfers
Subnetmasker: 255.255.0.0
Standaardgateway: (leeg veld)

Ok, aha, vanwege de SP1 dacht ik dat het om een nieuwe installatie ging.

Probleem met Chrome is dat het zich nogal diep nestelt in Windows, nogal wat bronnen in beslag neemt & vooral de automatische update-functie maakt zowel het opstarten als het hele systeem traag, plus dat het alles wat je doet naar Google stuurt.
De-installatie is ook een probleem omdat dat verkeerd gedaan word waardoor het register gesloopt word, met als gevolg dat Windows- & Office-onderdelen vreemd gedrag gaan vertonen of zelfs helemaal niet meer starten.
De-installatie is dus geen optie.

Het goede nieuws: Je hebt een APIPA!.. ;)

Die 169.254.x.x betekent officieel dat er geen DHCP-server gevonden word, in praktijk geeft dat grofweg bijna altijd aan dat er ergens een misconfiguratie in het netwerk is.
De truc is om daarvan een Prive Netwerk IP te maken in onder Windows bijna altijd in de reeks 192.168.x.x.
Daarvoor zal je wel een aantal keer heen & weer moeten lopen om de Modem/Router te herstarten.

ftp://ftp.ripe.net/rfc/rfc3330.txt

Probeer even in Configuratiescherm de Wizard Thuisnetwerk instellen. Om te controleren of je Beheerder bent kan je bij Gebruikersaccounts kijken.

Ik heb nog geen tijd gehad om de Gebruikers-Handleiding op te zoeken, door te nemen, & ik krijg zo een hele drukke hond ter doggysit, maar anderen hebben nu genoeg informatie om verder te helpen.

Euh... Ik ben heel blij dat je zo voor me bezig bent, TheKnight, maar is het heel erg als ik er geen hout van begrijp? :o

Ik heb wel nog een andere pc hier thuis, die heeft ook XP (Servicepack 3) en die hangt ook op internet. Maar met een directe toegang, nou ja, direct... via zo'n KPN-kastje. Kan ik daar niet gewoon de gegevens van overnemen (desnoods door mijn pc ook direct op dat kastje te hangen i.p.v. draadloos)? Of kan je jouw posts een beetje uitleggen in lekentaal, want nu kan ik er echt niet mee verder, hoe graag ik ook wil.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan