Mijn PC maakt giga veel lawaai

Status
Niet open voor verdere reacties.

Adriaantjw

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2008
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn lawaaierige pc. Op sommige momenten maakt deze echt superveel lawaai en kan ik bijna de tv niet meer horen.

Het is alleen een desktop pc van meer dan 3 jaar geleden. Is het nog rendabel om deze te laten repareren of kan ik beter een nieuwe kopen? Zelf ben ik overigens al van plan een laptop te nemen voor op school maar een desktop vind ik voor thuis ook wel relaxed omdat ik er veel gebruik van maak.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :)

Grtz

Adriaan

Hoi,

Welkom op Helpmij,

Je zou eerst eens kunnen proberen om alles in de pc wat stofvrij te maken ventilators proceskoeler etc
Waarschijnlijk zal dat al een eind helpen
Modag

Hoi,

Welkom op Helpmij,

Je zou eerst eens kunnen proberen om alles in de pc wat stofvrij te maken ventilators proceskoeler etc
Waarschijnlijk zal dat al een eind helpen
Modag

Hmm, das een goeie. Heb ik in al die jaren nog nooit gedaan dus mss is dat wel de oorzaak.

Pak zo gelijk de stofzuiger er maar eens bij :)

Thanks!

Hoi,

Wel voorzichtig ik doe zelf eerst de spanning van de pc en dan voorzichtig met een schilders kwast vegen met de stofzuiger er bij houden.

Modag

En zodra je een fan gaat zuigen..... houd de fan zalf (dus het draaiende gedeelte) wel vast. een motortje is namelijk ook een dynamo dus als je de fan handmatig draait genereerd hij spanning op je moederbord. heel hard draaien (bijvoorbeeld door een compressor/stofzuiger) kan problemen geven

Je kan hem er ook gewoon vanaf halen. Vaak een kliksysteem voor je cpu en schroefjes aan je systeemkast. WC-papiertje of stofdoekje tussen de fan doen, zodat deze net past en zachtjes rond draaien zodat het papieren doekje ertussen valt. Even de fans voorzichtig afstoffen. Bodem van de kast op lichte stand stofzuigen en daarna een droog doekje eroverheen en restanten stof stofzuigen.
Er kan ook geen tot te weinig koelpasta tussen je CPU en het koelblok zitten. Daardoor wordt je cpu te warm en gaat je fan harder draaien om de warmte te reduceren.

Hier is supervoorzichtigheid bij gewenst mocht je je cpu niet beschadigen. Je kan het door een computershop laten doen als je zelf geen risico wilt lopen.
Er moet nieuwe koelpasta op, ga als volgt te werk als je het zelf gaat doen;

Ten eerste, allerbelangrijkst, haal alle stekkers los van je pc. Zorg dat je met je ene hand de kast vast hebt en met de andere bijvoorbeeld de bekabeling even vastpakt. Zodat de spanning ervanaf is. Anders heb je speciale bandjes hiervoor. Dit om te voorkomen dat er geen electrische lading door je lichaam heen komt.
Plaats voorzichtig de pckast vlak op een doek of kleed, uitdrukkelijk voorzichtig, anders sloop je bijvoorbeeld je harde schijf, zodat je er makkelijk bij komt.
Haal de fan los van je koelblok. Vaak een kliksysteem bij oudere pc's. 2 beugels bijvoorbeeld die je om moet buigen of 1 beugel door het midden van je koelblok heen.
Kijk ook goed hoe je het loshaalt, zo zet je het er ook weer terug op.
Alles wat je loshaalt moet normaal los kunnen, dus geen superhard duw/trek werk. Voor het geval je je beugeltje(s) bijvoorbeeld kapot trekt.
Haal het koelblok er voorzichtig af.
Eronder zit een vierkant plat plaatje met (oudere pc) pinnetjes eronder.
Die zijn superbelangrijk, anders werkt je cpu niet meer. Dus zorg ervoor als je je cpu los hebt, dat je hem aan de zijkanten vastpakt.

Alcohol of wasbenzine gebruiken om de cpu en de onderkant van het koelblok schoon te maken. Maak een doekje vochtig ermee, niet te nat. Haal voorzichtig de restanten koelpasta eraf met het doekje. Ook al zie je niks, er zit wel wat tussen. Zit er wel wat tussen, is het vaak gewoon wit en blijft aan je handen kleven.
Zorg dat je nieuwe koelpasta klaar hebt.
Plaats de CPU weer in de socket op je moederbord.
LET OP: Zorg ervoor dat je de puntjes goed erin hebt. bijvoorbeeld Socket 478 processor heeft rechtsboven een klein vlakje die 2 puntjes in beslag nemen, waar geen puntjes aan zitten. Als je hem dan verkeerd erin doet, dan duw je de puntjes krom en is je CPU eraan.
Doe een klein beetje (ter grootte van een erwt) op het midden van je cpu.
Plaats de koeler weer op je cpu en zet het geheel weer vast.
Hij zit goed vast als alles goed vastgeklikt zit en je het koelblok niet meer kan bewegen met de hand.
Zorg dat alle stof dus weg is en sluit je pc weer aan.
Luister nu of je nog wat hoort.

ps: het is altijd beter om nieuwe koelpasta erop te doen. Koelpasta is een goed geleidingsmiddel tussen je koelblok en je CPU om je CPU op normale temperatuur te houden. CPU rechtstreeks op het koelblok zorgt voor wrijving waardoor je cpu te warm wordt en je fan dus harder gaat draaien.

Ik hoop dat je hier al wat kennis van hebt, anders zou ik naar mijn mening toch naar de pc shop gaan. Anders, ga zeer voorzichtig te werk!

Met vriendelijke groet,

Laatst bewerkt door een moderator:
Wil je met die waarschuwing beginnen,DJ.

Als mensen hun processorkoeler eraf halen komen ze in behoorlijke problemen. Want ze weten dan niet hoe ze het goed moeten herstellen. je legt het wel goed uit hoor, maar mensen lezen vaak maar half.

Dus die stappen alleen doen als je wel denkt dat je het kan herstellen en als je koelpasta in huis hebt (tandpasta helpt niet :p)

Nee, okey, je hebt gelijk.
Ik had zelf een keer de processor verknoeit met die pinnetjes. Ook een ouder moederbord dus vandaar dat ik erop hamer. Lees het vooral niet half.

opgesomd:

Waarschuwing! Als je niet weet wat je doet, doe het dan niet!

01 koelpasta halen.
02Wasbenzine of Alcohol klaarzetten samen met doekjes.
03 Voorzichtig CPU Fan eraf halen.
04 Voorzichtig klipjes van je CPU koelblok loshalen. Let op hoe je het doet, moet er ook weer op.
05 Voorzichtig Koelblok eraf halen. Let op hoe hij staat, moet er ook weer op.
06 Voorzichtig CPU loshalen en aan beide kanten vasthouden. Let op hoe je hem loshaalt, moet precies hetzelfde er weer in.
07 Doekje met beetje alcohol of wasbenzine eroverheen halen totdat hij schoon is.
Hetzelfde met het koelblok.
08 Voorzichtig OP DE JUISTE MANIER de CPU terugplaatsen. Let op de pinnetjes.
09 koelpasta erop doen, rechtstreeks uit de tube. Ter grootte van een erwt in het midden.
10 Zet het koelblok erop.
11 Fan schoonmaken, voorzichtig met een doekje over de bladen en de zijkanten.
12 Fan op het koelblok plaatsen.
13 Klipjes vast, zodat het koelblok niet meer beweegt.

CPU kan je gewoon laten zitten: kan je ook geen pinnetjes verbuigen.

Precies. Wel erop letten dat je niet teveel wasbenzine of alcohol op je doekje hebt zodat er niks naar onderen druipt. Gewoon vochtig, meer niet.

Daarnaast neem je wel iets van een tissue of een wcpapiertje, want stoffen doekjes laten veel vezels achter...

ik hoop trouwens dat TS niet zn hele computer heeft opgezogen... Hij heeft sinds hij die stofzuiger heeft gepakt niet meer gereageerd...

ik hoop trouwens dat TS niet zn hele computer heeft opgezogen... Hij heeft sinds hij die stofzuiger heeft gepakt niet meer gereageerd...

Haha. Het klinkt inderdaad niet best nee.
Ik heb er duidelijk bij gezegd het door een computerzaak te laten doen als je het zelf niet precies weet. Want het is uiterst belangrijk dat je voorzichtig doet, aangezien het om de vitale delen van je pc gaat om te draaien.

Lol nee, ik heb niet alles uit mn pc gezogen maar een vriend van mij heeft me erbij geholpen. Alleen helpthet niet echt dus ga ik misschien ook een nieuwe desktop kopen..

Cheersssss

Adriaan

Heb 2 pc's helemaal gecleaned de afgelopen 2 dagen en ze werken allebei weer prima.
Waar woon je? Misschien woon je in de buurt, kan ik het wel fixen voor je, met zwartopwit garantie uiteraard. Ben niet zo moeilijk

Waar woon je? Misschien woon je in de buurt, kan ik het wel fixen voor je, met zwartopwit garantie uiteraard. Ben niet zo moeilijk
Doe je er ook een wurgclausule in voor jezelf :p?

Jij zei zo "zwart op wit", ik bedoelde: zorg je er ook voor dat er afspraken komen wanneer het dan mis gaat ;).
Was een geintje :).

Een compleet nieuwe PC voor een warmte probleem met de eerste lijkt me wat rigoureus :).

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn lawaaierige pc. Op sommige momenten maakt deze echt superveel lawaai en kan ik bijna de tv niet meer horen.

Het is alleen een desktop pc van meer dan 3 jaar geleden. Is het nog rendabel om deze te laten repareren of kan ik beter een nieuwe kopen? Zelf ben ik overigens al van plan een laptop te nemen voor op school maar een desktop vind ik voor thuis ook wel relaxed omdat ik er veel gebruik van maak.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :)

Grtz

Adriaan

Soms lees ik niet goed XP_PC...
maar dit keer ben ik toch echt niet gek ll..

Op de vraag wat rendable is.

Wil je games erop spelen?
Wil je zware applicaties erop doen?
Wil je dat hij sneller wordt?

Zo nee...

dan is dit nog gewoon prima.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan