Mijn Raspberry PI4 start iedere keer niet op. Hoe los ik dit goed op?

wouter1961

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2024
Berichten
24
Hallo allemaal,

Ik heb een Raspberry PI4 en ik heb iedere dag als ik hem wil opstarten het probleem dat dit niet lukt.
De ledjes, rood en groen, knipperen langzaam, maar verder gebeurt er niets.
Ik heb al diverse keren een nieuwe installatie uitgevoerd, met verschillende versies.
De PI4 werkt soms na een halve dag ineens.
Ik heb het al met een nieuwe SD kaart geprobeert en nu met een externe harde schijf van 250GB.
De installaties heb ik gemaakt met begeleiding van You Tube filmpjes, na het doorlopen van deze video's werkt de PI4 wel.
Ook als ik hem dan uitzet en weer opstart geeft het geen problemen, alles werkt perfect.
Alleen als ik een shutdown uitvoer en de volgende dag opstart, doet ie het niet.
Ik hoop dat dit zo voldoende info is om mij te kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Groet,
Wouter
 
Welke voedingsadapter gebruik je (spanning en amperes)? Als die te krap kan het zijn dat de adapter bij de opstart die niet te vermijden piekstroom net niet goed genoeg aan kan. Kan ook zijn dat de adapter qua getallen die erop staan het wel zou moeten kunnen maar dat de adapter niet meer goed genoeg is en vervangen moet worden. Ik zou een vervangend type zo wie zo even testen, je weet maar nooit.
  • 5V DC via USB-C connector (minimum 3A*)
    * A good quality 2.5A power supply can be used if downstream USB peripherals consume less than 500mA in total.

Heb je al op het Pi forum gekeken, daar maak je imho meer kans, via Google vond ik deze direct.
Bij het laatste antwoord geeft de vragensteller dit aan:
...............
So before testing other hardware components, I thought since the bootloader in the EEPROM won't show at all, let's re-flash it...
..................
Daarna geen reacties meer? Jammer dat hij een mogelijk goed resultaat niet gerapporteerd heeft, maar je zou op die aanpak verder kunnen zoeken of anderen dit probleem ook hadden en dat dit een oplossing was.

PS: Zoek dit RPI-forum zelf nog even verder af of er meer mensen zijn met dit probleem.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je wel altijd de Raspberry Pi Imager?
Welke software zet je er uiteindelijk op, gewoon Raspberry Pi OS of met of zonder desktop?
Ik heb diverse Pi's (2, 3 en 4) en nooit problemen gehad.
Ik let altijd wel dat ik een goede voeding gebruik, zoals hierboven al staat, eentje zelfs 5.1V speciaal voor RPi.
 
Welke voedingsadapter gebruik je (spanning en amperes)? Als die te krap kan het zijn dat de adapter bij de opstart die niet te vermijden piekstroom net niet goed genoeg aan kan. Kan ook zijn dat de adapter qua getallen die erop staan het wel zou moeten kunnen maar dat de adapter niet meer goed genoeg is en vervangen moet worden. Ik zou een vervangend type zo wie zo even testen, je weet maar nooit.


Heb je al op het Pi forum gekeken, daar maak je imho meer kans, via Google vond ik deze direct.
Bij het laatste antwoord geeft de vragensteller dit aan:

Daarna geen reacties meer? Jammer dat hij een mogelijk goed resultaat niet gerapporteerd heeft, maar je zou op die aanpak verder kunnen zoeken of anderen dit probleem ook hadden en dat dit een oplossing was.

PS: Zoek dit RPI-forum zelf nog even verder af of er meer mensen zijn met dit probleem.
Route99, bedankt voor je reactie.

De voeding is de bijgevoegde standaardvoeding, 5V, 3A.

Ik zal op het forum een kijkje nemen.

Ter informatie.
Ik heb van de Eeprom de laatste versie die beschikbaar is en later ook gekeken met raspi-config of de data hetzelfde waren.
Verder heb ik toe de Firmware_Release_Status = "default"naar "stable" gezet.
Dat is allemaal gisteren gebeurt, dus moet in principe up-to-date genoeg zijn.
Ik dacht daarmee te voorkomen dat het opstartprobleem door de eeprom zou komen.

Ik ga met jou info even verder kijken, bedankt!

Groet,
Wouter
 
Gebruik je wel altijd de Raspberry Pi Imager?
Welke software zet je er uiteindelijk op, gewoon Raspberry Pi OS of met of zonder desktop?
Ik heb diverse Pi's (2, 3 en 4) en nooit problemen gehad.
Ik let altijd wel dat ik een goede voeding gebruik, zoals hierboven al staat, eentje zelfs 5.1V speciaal voor RPi.
Ha krullebol,

Bedankt voor je bericht.

Ik ben gisteren bezig geweest met een nieuwe installatie, de laatste versies zijn dus gebruikt.
Ja, ik gebruik de laatste versie van imager.
Ik gebruik de versie met desktop, omdat ik ook een cursus van NHA volg en die adviseerde die versie.
Op You Tube zie ik ook advisen zonder desktop.
Ik weet niet wat beter is en volg dus de NHA.
Maakt 5.1V zoveel uit dan met 5V, dat kan ik me niet voorstellen, maar goed, ik ben benieuwd?

Groet,
Wouter
 
Gebruik je wel altijd de Raspberry Pi Imager?
Welke software zet je er uiteindelijk op, gewoon Raspberry Pi OS of met of zonder desktop?
Ik heb diverse Pi's (2, 3 en 4) en nooit problemen gehad.
Ik let altijd wel dat ik een goede voeding gebruik, zoals hierboven al staat, eentje zelfs 5.1V speciaal voor RPi.
Ha Krullebol,

Jou advies heeft me geholpen!!!!

Ik heb een Iphone15 PRO en daar is een USB-C lader voor nodig.
Deze heb ik aangesloten op de PI4 en u start hij weer op.
Het rode power ledje is ook direct weer vol opgelicht, genoeg spanning dus.
Dat was voor mij ook de triggger in jou bericht, het was namelijk zo dat het rode ledje oplichtte en weer afzwakte.
Daarnaast staat op internet als je googled op voeding voor de PI4, dat men voedingen aanbied met 5A.

Bedankt voor je hulp en ik hoop dat ook mijn respons anderen kan helpen!!

Groet,
Wouter
 
Bedankt voor je reactie!
Hier die 5.1V adapter, speciaal voor RPi:
 
Route99 en Krullebol,

Bedankt voor jullie hulp en adviezen.
Mijn RPi start weer normaal op.

Groet,
Wouter
 
Terug
Bovenaan Onderaan