• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

MIN berekenen verschillende cellen wanneer andere aan de voorwaarde voldoen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chrkoot

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 apr 2017
Goedendag,

Wie kan mij helpen met het volgende!
Ik probeer in cel F3 de minimum waarde te berekenen van cellen D3; L3; S3 en Z3, maar alleen wanneer de cellen H3; O3; V3 en AC3 de waarde 10 hebben.
Laatst genoemde cellen worden automatisch berekend vanuit andere cellen.

Ik heb het al geprobeerd met volgende formule en aanpassingen daarop, maar zonder gewenst resultaat
=ALS((H3;O3;V3;AC3>10)MIN(D3;L3;S3;Z3))

Alvast bedankt.
Chris

als ik je formule bekijk, vraag je als de waarde van de cellen H3, O3, V3 en AC3 groter is dan 10; volgens je bericht zouden ze de waarde 10 moeten hebben, dus gebruik het gelijkheidsteken !
=ALS((H3;O3;V3;AC3=10)MIN(D3;L3;S3;Z3))

De formule is sowieso fout. Probeer deze eens:
=ALS(EN(H3=10;O3=10;V3=10;AC3=10);MIN(D3;L3;S3;Z3))

Ik zou de OF nemen ipv EN.

Dat is afhankelijk van wat TS precies bedoelt. Het zou ook dit kunnen zijn:
=ALS(SOM(H3;O3;V3;AC3)>9;MIN(D3;L3;S3;Z3))

Ik mag aannemen dat omschrijving klopt.
Ik probeer in cel F3 de minimum waarde te berekenen van cellen D3; L3; S3 en Z3, maar alleen wanneer de cellen H3; O3; V3 en AC3 de waarde 10 hebben.

We wachten zijn reactie af :)

Hartelijk dank voor jullie snelle respons.
Deze formule "=ALS(OF(H18=10;O18=10;V18=10;AC18=10);MIN(D18;L18;S18;Z18))" heeft gedeeltelijk mijn probleem opgelost.
Enige wat ik nu nog zou willen is die lelijke hekjes wegwerken wanneer de berekening "Niet waar" is.

als ik je formule bekijk, vraag je als de waarde van de cellen H3, O3, V3 en AC3 groter is dan 10; volgens je bericht zouden ze de waarde 10 moeten hebben, dus gebruik het gelijkheidsteken !
=ALS((H3;O3;V3;AC3=10)MIN(D3;L3;S3;Z3))

Het ">" teken zou moeten betekenen "groter of gelijk aan"
Maar het "=" heeft inderdaad gedaan wat ik wilde.

Ik zou de OF nemen ipv EN.
De OF werkt inderdaad beter, daarmee hoeven niet alle cellen gevuld te zijn met waarden.

Ik mag aannemen dat omschrijving klopt.
De omschrijving klopt inderdaad.
Kleine uitleg: ik gebruik de spreadsheet voor biljart administratie.
Elke rij is voor een speler.
Gemaakte punten (caramboles) (cel C3) gedeeld door aantal beurten (cel D3) levert een gemiddelde op.
In cel F3 wil ik dan van die bepaalde speler het minst aantal beurten hebben (van 4-7 partijen) die hij voor zijn partijen nodig had. Dit alleen wanneer hij zijn benodigde aantal punten (caramboles) heeft behaald.

In bijgevoegde bijlage werkt het MIN wel, alleen niet goed.
F3 geeft nu aan dat kortste partij 14 beurten is, maar dat is van een partij waarbij ik niet mijn te maken punten behaald heb.

Gr.
Chris

Bijlagen

Enige wat ik nu nog zou willen is die lelijke hekjes wegwerken wanneer de berekening "Niet waar" is.

Kijk zelf eens naar de beschrijving van de gebruikte functies, dan zie je wel hoe je kan veranderen.

Het > teken betekent groter dan en niet groter dan of gelijk aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan