Minder geheugen dan zou moeten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CyberPiraat

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 feb 2014
Hallo, Ik kom even ergens niet meer uit,

Ik heb laatst mijn laptop weggebracht omdat mijn geheugen niet meer goed zou werken en dat laten vervangen.
Ik heb nu 2 bankjes van beide 2 GB DDR3 in mijn laptop, maar nog steeds krijg ik overal te zien dat ik maar 2,91 gb kan gebruiken?
Ik heb een screenshot gemaakt van de systeeminformatie en voor alle zekerheid is het type laptop: ASUS K52F

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik verkeerd begrijp of doe? Want er zit dus werkelijk 4 GB DDR3 in totaal in mijn laptop.
Bij voorbaat dank voor de hulp.

Mvg.

Bijlagen

• Naamloos.png
    Naamloos.png
    57,9 KB · Weergaven: 38
Dat klopt. Windows 8 64 bit reserveert veel geheugen voor eigen gebruik en de videokaart.

Maar volgens het volgende bericht dat ik vond zou er iets aan gedaan kunnen worden:

Run MSCONFIG

Check to see if selective start is selected.

If yes, go to the boot tab.

Click "Advanced Options".

Deselect the maximum memory option if it is selected.

Also, you can optionally select the number of processors to increase the boot speed.

Click on apply to apply the new settings.

Reboot the computer. Once the computer is rebooted, right click on "Computer" on your desktop and select properties. Installed memory should now show just the memory installed rather than the 2 components (installed and usable).

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je een 32-bits versie gebruikt van Windows ?

32-bits kan niet meer dan 3 GB aan, om de rest van je interne geheugen te kunnen gebruiken zal je over moeten gaan naar een 64-bits versie van Windows.

http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/K52F/specifications/

Een 32 bits OS adresseert gewoon 4gig max. alleen de geheugenadressen voor de hardware gaat daar af en er staat vermoedelijk windows 7 op en indien die 64 bits is had je miss beter 2 x 4 gb kunnen aanschaffen.
De Intel grafische kaart snoept ook nog eens geheuegn zodat je niet echt veel over houdt en er veel moet worden geswapt wat vertragingen oplevert.

Overigens reserveert windows meer geheugen indien er een hardware probleem ergens zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan