• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

minimale voorraad berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jasperdh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 sep 2008
Hallo mensen,

Ik moet voor het bedrijf waar ik werk in excel de minimaal benodigde voorraad van de artikelen berekenen. Heeft iemand hier toevallig een makkelijke formule voor?

M.v.g.

Jasper

jasper

wat is precies de vraag?

wil je voor een product weten wat je moet hebben staan voor een bepaald aantal verkoopdagen.???

of is wil je wat anders?

groet pieter

Hey,

Nee ik heb gwn producten opgeslagen maar wil weten of er een formule is om te kunnen kijken hoeveel je minimaal in je magazijn moet hebben om de klanten niet teleur te stellen.

Zeg maar een grens, waarbij als hij overschreden word er nieuwe producten moet bestellen.

Bijv:

Ik verkoop per jaar 1200 blikken verf, dat is gem 100 per maand. Dan wil ik weten hoeveel ik er iedere maand moet hebben zodat ik geen klanten teleur hoef te stellen.

Gr.

Jasper

Hallo Jasperdh,

Over dit onderwerp zijn reeds hele bibliotheken volgeschreven. Er is geen eenvoudige standaard formule die de minimale voorraad oplevert.
Er zijn verschillende zaken die een rol spelen. Om er enkele te noemen: de bestelfrequentie, de levertijd, het verbruik, de noodzakelijke ijzeren voorraad, het serviceniveau (kans om nee te moeten verkopen), seizoensinvloeden. En dan hebben we het nog niet eens over het ruimtebeslag, handlingskosten, kapitaalbeslag en dergelijke.

Misschien is het goed om eens een aantal artikelen en/of boeken te lezen over voorraadbeheer en dan van daar uit eens te beginnen met een aantal eenvoudige modellen.

Groeten
Thoralf

Bedankt voor de snelle reactie, ik ben heer goed mee geholpen nu weet ik iig dat ik niet meer verder hoef te zoeken!

Vriendelijk bedankt!

Gr.

Jasper

Ik zou uitgaan van de gemiddelde maandelijkse verkopen over de laatste jaren (hoe meer data beschikbaar, hoe beter), maar ENKEL als die redelijk stabiel zijn en als er geen grote factoren veranderd zijn in die periode. Anders heeft het niet veel zin en moet je naar verklaringen zoeken waarom die niet stabiel zijn (seizoensinvloeden, ...: zie post van Thoralf).

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan