• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

minimale waarde met voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dapprestrijder

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 nov 2009
Ik heb een bestand met 35000 verkochte producten (regels). Nu wil ik graag van een aantal producten de laagste en de hoogste prijs noteren.
Dus:
PRODUCT A: Minimale prijs = € 13; Maximale prijs = € 19; Gemiddelde prijs € 16
PRODUCT B: € 21; €24; € 22,50

Kan iemand mij helpen aan een formule à la (MIN.ALS(kolommetproductnamen;Product A;prijskolom))?

Je kunt dit doen met matrixformules of VBA.

Code:
{=MAX((C3:C20="ko")*B3:B20)}
{=MIN(ALS(C3:C20="ko";B3:B20;99999999))}
=SOM.ALS(C3:C20;"ko";B3:B20)/AANTAL.ALS(C3:C20;"ko")

="ko" vervangen door gezocht product

de onderste is een gewone formule voor het gemiddelde.

Gebruik =gemiddelde(laagsteprijs:hoogsteprijs) in cel waar je het gemiddelde wilt uitrekenen.

Je kunt ook meerdere cellen het gemiddelde uitrekenen.
Heb een klein bestandje bij gevoegd, ga op een van de gele cellen staan en kijk hoe de formule er uitziet.

Perry

Bekijk bijlage gemiddelde.xlsx

Beste r3000... Dat is een makkelijke manier. Ik kende de DB-formules niet. Dankjewel.
Beste wampier.. Jouw versie werkt ook super. Die had ik zelf niet kunnen bedenken. Super
Beste JeanPeal28... Ik weet niet zo goed waarom je RIJ(A1) gebruikt. De twee hier boven werken voor mij beter. Dank voor het meedenken.
Beste Perryvg... Dank voor je bestandje. Het antwoord van de andere komt beter overeen met mijn vraag. Dank voor het meedenken.

Opgelost. Super. Snel. Dankjulliewel.

met 35.000 regels doe je dat toch best met een tabel en een draaitabel.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan