• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Minimale waarde vinden op basis van criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vogels83

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 jan 2016
Hoi, ik heb al op menig forum gezocht naar een oplossing voor dit probleem echter werken de formules niet.

Ik heb een kolom C met datums en een kolom F met waardes (niet alle cellen in kolom F zijn gevuld).
Nu wil ik graag voor elke datum (meerdere invoeren per datum) de minimale maximale en gemiddelde waarde weten.

Als ik op fora zoek kom ik uit op een Min functie i.c.m. een als functie:

=MIN(ALS(C:C=C5;F:F)) (waarbij C5 de datum is waarop ik wil zoeken)

echter geeft deze formule gewoon de laagste ongeacht welke datum.

heb het excel blad bijgevoegd
Bekijk bijlage Overzicht.xlsx

de lijst bevat straks veel datums, waarvan meerdere dezelfde datums per nieuwe datum wil ik het aantal invoeren, de minimale maximale en gemiddelde waarde + het totaal van die datum..

hoop dat jullie kunnen helpen.

Groet,

De gevonden formules zijn matrixformules deze moet je afsluiten met <Ctrl> + <Shift> + <Enter>

Je kan het ook oplossen met een draaitabel.

Bijlagen

zit er nog een nadeel aan de matrixformules (ik kan ze wel gewoon naar beneden trekken) zit dan aleen nog met het probleem dat hij lege cellen niet negeerd, dus minimaal is 0.

kan ik dat ook nog oplossen.

ik ben namelijk helemaal niet bekent met draaitabellen (weet niet hoe ik die aanmaak en of aanpas)

Laatst bewerkt:
Aan een matrixformule kleven twee nadelen:
- Je moet ze begrijpen;
- Op een grote dataset kan hel heel erg vertragen.

Aan een draaitabel kleven twee nadelen:
- Je moet ze begrijpen;
- Wordt niet automatisch bijgewerkt.

Over beiden is voldoende te vinden om ze ook voor jouw bestandje te laten werken.

heb de matrix formules nu werkend, zit echter alleen nog met het negeren van lege cellen, heb je daar een oplossing voor (ik typ nu gewoon een x in de lege cellen)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan