• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

minimum en maximum bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkBakker

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
In externe sheets staan codes (van 10 karakters), waarvan ik de laagste en de hoogste waarde van een reeks (van 50) van het eerste karakter wil weten.

Er zijn 10 boxen.
Het eerste karakter (een cijfer) van de code bepaal ik met de LINKS-functie.
Het resultaat is een cijfer tussen 0 t/m 9. Als er geen code is (het veld met de code is leeg), dan geef ik de waarde -1. (Dit kan ook een andere waarde zijn, zolang het maar niet 0 t/m 9 is).

De 'lege' waarden (nu aangegeven met -1) wil ik niet betrekken in het bepalen van het minimum en maximum van de reeks van 50 waarden.

Zoals te zien is, voldoen de MIN en Max functies niet. Blijkbaar is dit het geval als de waarden voortkomen uit een formule.

Weet iemand wat ik moet doen?

Bijlagen

Code:
=KLEINSTE(D2:D51;AANTAL.ALS(D2:D51;-1)+1)
Let wel op, dat je getallen niet als tekst staan
Voor je LINKS functie moet je dus nog een WAARDE functie zetten.

Laatst bewerkt:
Zet eens -- voor de LINKS functie...
En als je niet -1 gebruikt maar "" dan werkt de MIN functie ook weer als bedoeld.

Anders voor Excel 365:
Code:
=MIN.ALS.VOORWAARDEN($D$2:$D$51;$D$2:$D$51;">-1")

Laatst bewerkt:
bijna opgelost

Als ik de oplossing van AlexCEL toepas, dan krijg ik de minimumwaarden, die ik wil.
Maar, als er geen codes in de reeks voorkomen, is het resultaat "0" (nul).

Het resultaat voor box 2 en box 4 is beide nul.
Voor box 2 is dit naar tevredenheid, maar voor box 4 niet.
Is het mogelijk om een andere waarde te krijgen voor een lege reeks? Alles is goed, als het resultaat maar niet 0 t/m 9 is.

Dus je zet nu "" neer i.p.v. -1, je hebt van de tekst getallen gemaakt en je gebruikt Excel 365?

Dan kan zoiets:
Code:
=ALS(AANTAL(D2:D51)>0;MIN.ALS.VOORWAARDEN($D$2:$D$51;$D$2:$D$51;">-1");"leeg")
Hier zit een extra check in of de kolom wel getallen bevat. Zo niet krijg je de waarde "leeg".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan