• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Minimum waarde in SOM

Status
Niet open voor verdere reacties.

djmike

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2007
Goedemiddag,

Ik zit met de volgende twee problemen:

Ik heb de volgende SOM: =SOM(B3+C3)/6,7*1,1
Maar die *1,1 (+10%) geldt alleen als de uitkomst daarvan >5,5 is. Want er geldt een minimum van van die 10% fee van 5,5. Hoe los ik dit op?

Bij de eerste 100 gram geldt er een bedrag van 1,62 en bij elke 100 gram die extra erbij komt geldt er een bedrag van 1.32. Hoe los ik dit op?

Hoe zet ik dit in de formule?

Alvast bedankt,

Mike:thumb:

Laatst bewerkt:
Zou het volgende niet gewoon werken?
Code:
=IF(SUM(B3+C3)/6,7>5,5;SUM(B3+C3)/6,7*1,1;SUM(B3+C3)/6,7)

Oh. Sorry. Tweede probleem had ik niet gezien.
Code:
=IF(C5<100;1,62;1,62+ROUNDDOWN((C5)/100;0)*1,32)
Dat als er bij 150g ook nog maar 2.94 moet worden gerekend. Als het echter geleidelijk moet vanaf 100, is het gewoon wiskunde, met een IF. Verder gewoon een lineaire functie opstellen:
Code:
=IF(C5<100;1,62;1,62+(C5)/100*1,32)

Laatst bewerkt:
De eerste lees ik zo:
Code:
=ALS(SOM(B3+C3)/6,7*1,1>=5,5;SOM(B3+C3)/6,7*1,1;"")
Bij de tweede ga ik uit van een gewicht in B3:
Code:
=ALS(B3<100;B3*1,62;SOM(1,62;(B3-100)*1,32))

minimumwaarde som

Code:
Ik heb de volgende SOM: =SOM(B3+C3)/6,7*1,1
Maar die *1,1 (+10%) geldt alleen als de uitkomst daarvan >5,5 is. Want er geldt een minimum van van die 10% fee van 5,5. Hoe los ik dit op?

welke waarde dient groter te zijn dan 5,50?

A) SOM(B3+C3)/6,7 of

B) SOM(B3+C3)/(6,7*1,1)

en zijn er ook nog meer kortingsmogelijkheden, anders kun je beter met een tabel (en opzoeken daarin) werken?

Nu wil ik de tabel op de kolom TOTAAL sorteren (van laag naar hoog), maar als ik dat doe, krijg ik allemaal foutmeldingen, wie kan hier even naar kijken?

(In dit bestand heb ik het nog niet gesorteerd)

Bijlagen

Dan moet je er even van die absolute verwijzingen van maken. In alle formules die je voor alle celnummers en letters een dollarteken te zetten. Dus B1 wordt $B$1 en C3 wordt $C$3.

/e Ik geloof dat f4 de sneltoets daarvoor was.

Laatst bewerkt:
via f2 kun je de formule openen.

via f4 kun je cellen absoluut of relatief maken (is met $-toevoegen).

hierdoor blijven de celverwijzigingen bestaan.

de formules voor jou aangepast en vervolgens op kolom totaal van laag naar hoog laten sorteren. (zie bijlage).

Tip: ik zou wel de waarden (1,05 e.d.) die je vaker in een formule tegenkomt in een aparte cel neerzetten. Deze kun je met ophalen dan gemakkelijk gebruiken.

Je model wordt er veel flexibeler van.

Heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

opzoeken in een tabel

even een voorbeeldje van jouw bestand waarbij gegevens uit een tabel worden gehaald.

hiervan wordt het bestand flexibeler (je hoeft de basiswaarden maar 1 x in te vullen).

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan