Ministerie komt met diploma Veilig Internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Dinsdag, 8 februari 2005 - Nederlandse scholieren kunnen na de zomer een diploma Veilig Internet behalen. Dit initiatief is onderdeel van een Europese campagne.

In heel Europa wordt dinsdag - voor de tweede keer - een Dag voor Veilig Internet georganiseerd. Hierbij wordt aandacht gevraagd voor veilig internetten.

In totaal zullen meer dan vijftig organisaties in 27 landen wijzen op de gevaren van internet en tips geven op het gebied van preventie. Voor dergelijke projecten heeft de Europese Unie enkele miljoenen beschikbaar gesteld.

De voorlichtingscampagne van het ministerie van Economische Zaken, Surf op Safe, heeft een Europese subsidie ontvangen voor het project National Awareness Node. Bovendien heeft minister Brinkhorst van Economische Zaken 1,3 miljoen euro gereserveerd voor voorlichting over de gevaren van internet.

Allereerst is de bestaande site Surfopsafe.nl vernieuwd. Volgens het ministerie zal er zowel op de site als bij nieuwe campagnes meer aandacht worden gegeven op de risico's van misbruik en de mogelijke schade aan derden als internetters zich niet goed beveiligen. Onderdeel hiervan is de aandacht voor onderwerpen als spoofing, phishing of spyware.

Ook voert het ministerie op dit moment een pilot uit voor een lespakket rondom het thema veilig internetten. Het streven is dat na de zomer het lespakket Diploma Veilig Internet voor alle Nederlandse scholen beschikbaar is.

Bron: www.webwereld.nl

Mijn persoonlijke mening: Ik heb er weinig vertrouwen in.

Laatst bewerkt:
Okee, er zijn ook mensen met wat minder kennis van pc's, en daar is op zich niets mis mee. Maar er zijn ook zat mensen die zich totaal niet bewust zijn van de gevaren. Als je het zo bekijkt kan er niet genoeg aandacht aan besteed worden.

"ik heb een leuk programmaatje gevonden, hotbar! moet je installeren, dan krijg je allemaal leuke dingen voor in je mail!"
"ik kreeg een mail van microsoft dat ik een update moest installeren, dus heb ik dat meteen gedaan"
"ik weet niet hoe het komt dat mijn computer zo traag is, ik klik nooit zomaar ergens op als ik op internet zit. Spyware? Wat is dat?"
"ik heb geen virussen, want die installeer ik nooit"

:(

Zomaar wat grepen uit dagelijkse conversaties met op het eerste oog "niets mis mee gebruikers". Vaak realiseren deze mensen zich totaal niet wat ze eigenlijk aan het doen zijn achter hun pc. Dit is deels te wijten aan onbekendheid met de gevaren, anderzijds aan een algemene laconieke houding van "waarom zou mij iets overkomen". Voorkomen is beter dan genezen. Daarom is voorlichting het beste wapen. Blijft echter de vraag in welke vorm deze gegoten moet worden.

Eigenlijk zou iedereen die een computer aanschaft, verplicht een soort van cursus moeten volgen of zijn vaardigheden daarmee aantonen. Klinkt vergaand, maar daarmee voorkom je veel problemen en wordt die mensen veel leed en ergernis bespaard.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door hangmat
Okee, er zijn ook mensen met wat minder kennis van pc's, en daar is op zich niets mis mee. Maar er zijn ook zat mensen die zich totaal niet bewust zijn van de gevaren. In dat kader kan er niet genoeg aandacht aan besteed worden.

Dát snap ik wel en het idee erachter is ook heel goed maar ik betwijfel ten zeerste of zoiets werkt/aanslaat.

Net zoals B.I.G.

Over de vorm van de voorlichting kan inderdaad gediscussieerd worden. Maar ik denk dat een "total awareness" het beste wapen is in de strijd tegen onwetendheid, want daar begint de ellende vaak mee.

Gerichte, gratis opleidingsprogramma's zouden een goed voorstel kunnen zijn. Maar dan niet alleen voor scholieren. Ook senioren vormen een kwetsbare groep, omdat het medium voor hen nog vrij nieuw is.

Kom nou zeg, een diploma voor Veilig Internetten? Wat een onzin, het klinkt echt belachelijk.
Tuurlijk, er zijn mensen die minder kennis hebben van pc's, maar dat wordt nog eens keihard ingewreven met zo'n diploma! Ik vind het drie keer niks.
Breng gewoon een gratis boekje uit en je hebt een wereldwijd succes.

Geplaatst door Systemizer X100
Kom nou zeg, een diploma voor Veilig Internetten? Wat een onzin, het klinkt echt belachelijk.
Tuurlijk, er zijn mensen die minder kennis hebben van pc's, maar dat wordt nog eens keihard ingewreven met zo'n diploma! Ik vind het drie keer niks.
Breng gewoon een gratis boekje uit en je hebt een wereldwijd succes.
Niks onzin. Je mag ook de snelweg niet op zonder rijbewijs. De schade en de kosten die onkunde met zich meebrengt rechtvaardigt m.i. het opzetten van een goed opleidingsprogramma. Wij als computerhobbyisten voelen ons mans genoeg om de gevaren van internet te onderkennen en er iets tegen te doen. Maar het merendeel van de computergebruikers weet maar half wat ze uitvoeren op dat ding. En zolang die niet gaat roken, ontploffen of tikkende geluiden maakt is immers niks aan de hand? Zo wordt er gedacht. Je weet zelf net zo goed als ik hoe gemakkelijk 1 scriptkiddy internet lam kan leggen of hoe 1 slim programmeurtje een virus kan schrijven die miljoenen computers om zeep kan helpen. Als je die kosten 's bij elkaar optelt; jongen, jongen, wat een bak geld... En ik ben het met Hangmat eens dat een total awareness de beste kans van slagen heeft.

Natuurlijk, ik ben helemaal op de hoogte van dat soort dingen. Er zijn genoeg mensen die nog niet zo veel weten kwa veiligheid op internet.
Ik ben ook voor 'total awareness', daar niet van, natuurlijk heb ik net als iedereen hier het liefst een schoon en veilig internet en dat iedereen op de hoogte moet zijn van wat goed is en slecht. Ik weet alleen niet of het wel zo goed aanslaat.

Je mag ook de snelweg niet op zonder rijbewijs.

Hmm, ik hoop niet dat het zo ver komt dat je zonder die diploma niet op internet mag.

Geplaatst door Systemizer X100
Hmm, ik hoop niet dat het zo ver komt dat je zonder die diploma niet op internet mag.
:D De vergelijking is inderdaad wat minder gelukkig maar ik zie internet nou eenmaal niet alleen als een stukje speelgoed voor het downloaden van je ringtones, games en mp3tjes, het chatten naar je buurjongetje en het met homepages laten zien wat voor hobby's jij allemaal wel niet hebt, maar als een machtig instrument dat met verstand moet worden bediend. En natuurlijk zit daar ook een "fun"aspect aan maar tegelijkertijd worden we langzamerhand steeds meer afhankelijk van deze technologie. Zelfs zo afhankelijk dat je gevaarlijke situaties zou kunnen creëren. Ik denk aan ziekenhuizen, kerncentrales en dat soort zaken. De argeloze thuisgebruiker kan met redelijk simpele kennis een belangrijke rol spelen in het terugdringen van dat gevaar, naast de rol van overheid, softwareontwikkelaars, ISP's, justitie etc. Zolang maar zoveel mogelijk mensen weten dat internet veel meer is...

Laatst bewerkt:
En dit bedoel ik dus:

**Edit: Helaas is de image verloren gegaan en kan ik 'm niet terugvinden. Het was een bericht dat ging over een computerstoring in een ziekenhuis welke voor veel wanorde heeft gezorgd**

Valt, zo gezien, nog wel mee maar met wat inlevingsvermogen kun je je ook ernstiger situaties voorstellen.

Laatst bewerkt:
Als je een afspraak hebt voor een spoedeisende operatie valt het niet mee hoor.

Bedenk je eens wat banken voor risico's kunnen lopen. Toen ik nog werkte op de computerafdeling van een hier niet nader te noemen bank, waar we pc's repareerden en opnieuw installeerden voor herinzet, heb ik eens de laptop onder handen gekregen van een lid van de hoofddirectie (!). Het geheel bestond uit zijn laptop, een securid pasje en de bijbehorende pincode...

Als dat in handen van een verkeerd persoon was gevallen, had die persoon als de directeur kunnen inloggen, alle gegevens kunnen benaderen en dan waren de gevolgen niet te overzien geweest. En stel je eens voor wat er zou gebeuren als die laptop met pasje en pincode kwijt zou zijn geraakt of gestolen! Allemaal omdat een argeloze gebruiker zijn pincode niet kan of wil onthouden. Omdat die persoon totaal geen besef heeft van de gevaren en zijn verantwoordelijkheid in deze.

Omdat alle beveiliging staat of valt met de gebruiker, heeft deze ook de grootste verantwoordelijkheid. Om "ik wist nergens van" situaties te voorkomen dienen mensen bewust te worden gemaakt van de risico's.

Geplaatst door hangmat
heb ik eens de laptop onder handen gekregen van een lid van de hoofddirectie (!). Het geheel bestond uit zijn laptop, een securid pasje en de bijbehorende pincode...

Dan doet de systeembeheerder toch iets niet goed......
informatie, begeleiding, verantwoordelijkheidsbesef (bijbrengen), desnoods maar sancties

Geplaatst door slofje

informatie, begeleiding, verantwoordelijkheidsbesef (bijbrengen), desnoods maar sancties

De systeembeheerder kan nog zo zijn/haar best doen, als de adviezen het ene oor ingaan en het andere oor er even hard weer uitvliegen dan is het dweilen met de kraan open. Hetzelfde principe gaat niet alleen op voor directeuren, maar ook in huiselijke kring. Ik ben voor mijn schoonzusje momenteel bezig (op ASO) allemaal spyware op te ruimen. Ik had al alle mogelijke antispyware-software op die PC geplaatst, maar daarmee ben je er niet. Ik heb haar tachtig keer gewaarschuwd dat ze niet zomaar ergens op moest klikken en even zovele keren knikte ze driftig dat ze dat ook niet zou doen, maar toch lukt het haar keer op keer weer een flinke dosis spyware op te lopen, want ´ach, dat lost mijn zwager wel weer op, want die is zo handig met computers´.....Ik loop inmiddels niet zo hard meer. Ze moeten zich maar ´ns bewust worden van hun eigen gedrag en de consequenties maar ´ns ondervinden.
Hetzelfde principe geldt ook voor de directeur die dingen verprutst. In de praktijk vliegt en draaft iedereen om de baas zo snel mogelijk terwille te zijn, maar eigenlijk zouden er (inderdaad!) sancties moeten volgen, directeur of niet.

Surfgedrag en daarmee een bepaalde bewustwording creëren is belangrijk. Een diploma ´veilig internetten´ kán daarin een toegevoegde waarde hebben. De bedreigingen in de vorm van spyware en virussen zullen in de toekomst alleen maar toenemen en die rotzooi zal ook steeds slimmer worden. De makers ervan moeten met HARDE hand aangepakt worden. Die kant van de medaille wordt wel ´ns wat minder belicht en de overheid mag wat mij betreft veel en veel meer geld steken in de opsporing van de makers van al die troep. Daar is naar mijn mening, relatief bekeken te weinig aandacht voor. Als overheid je pijlen richten op alleen maar veilig internetten vind ik een wat eenzijdige benadering van het enorme probleem wat we met z´n allen hebben. Er zal ook veel meer aandacht moeten zijn in de vorm van voorlichting vanuit de overheid, waarin heel concreet wordt aangegeven wat de gevaren zijn van de digitale snelweg, waarop we ons met z´n allen bevinden.

Geplaatst door ikself

Ik loop inmiddels niet zo hard meer.

Zo zal die systeembeheerder misschien ook wel denken.

Voor de rest ben ik het ( ook) met je eens hoor!:thumb:

Geplaatst door slofje

Breng jij als systeembeheerder maar eens sancties aan bij de hoofddirectie. Maar even serieus, het is algemeen bekend dat je geen pincodes moet opschrijven. Zeker bij een bank.

Overigens heeft systeembeheer in deze niets te maken gehad met de te volgen procedure. Het gaat erom dat iemand verschrikkelijk achteloos met vertrouwelijke gegevens omgaat.

Het wordt nog een leuke discussie zo. Kunnen we de regering geen brief met aanbevelingen sturen? Zo van "in mijn hoedanigheid van beheerstechnisch adviseur van de grootste computerhelpdesk van Nederland, raad ik u de volgende punten in uw programma op te nemen". Ofzo.

Laatst bewerkt:
Je werkt bij de directie van een BANK en je SCHRIJFT je pincode op?!?

Dat is bijna een TV-filmpje man :confused:

Geplaatst door hangmat

Overigens heeft systeembeheer in deze niets te maken gehad met de te volgen procedure.

Nou, ik vind, en dat is mijn persoonlijke mening hoor, dat een goede sysyteembeheerder of hoe je zoiemand ook noemen wilt, toch een behoorlijke vinger in de pap moet hebben als je praat over " de te volgen procedure" Ook al moet hij dat tegen een directeur vertellen. Het is in de trend van " schoenmaker blijf bij je leest".
Het is bij ons in iedergeval zo dat de systeembeheerder wel tegen de directeur zegt hoe hij moet omgaan met dat soort zaken. Ondanks dat de directeur algemeen verantwoordelijk is............
Ik zou me in ieder geval behoorlijk " vervelend gaan voelen " als onze directeur mij moest gaan vertellen hoe ik ict zaken moet gaan voeren. ( als ik ict man zou zijn)

Als aanvulling op het 1e bericht...;)

Cursus MSN, chat en sms voor opvoeders

IJSSELSTEIN - telegraaf.nl Stichting De Kinderconsument gaat ouders en leraren in cursussen bijspijkeren over het internet- en telefoongebruik van kinderen. Vanachter de computer leren opvoeders in het bijzonder wat MSN, chatten en sms is. " Sommige ouderen weten nog niet eens wat het verschil is", vertelde directeur B. Delver maandag in een toelichting.

Stapje voor stapje leren vaders, moeders en leerkrachten hoe het leven in de virtuele wereld is, aldus Delver. "Ze kunnen hun leerlingen en kinderen niet meer bijbenen."

Deelnemers gaan met elkaar chatten en MSN'en, met een mobiele telefoon gaat ze sms'en. Ze krijgen uitleg over hoe ze moeten omgaan met vervelende berichten en wat ze kinderen daarover moeten vertellen. Onderdeel van de cursus is verder en chatdictee, waarin de deelnemers onbegrijpelijke combinaties van woorden en tekens die kinderen gebruiken, leren ontcijferen. Vergelijkbare initiatieven bestonden volgens Delver nog niet.

Cursussen duren twee tot drie uur en worden gegeven op scholen, maar ook in een speciaal op te richten centrum. Stichting de Kinderconsument komt op voor kinderen in de commerciële informatiemaatschappij. Veilig internet is een speerpunt van de stichting.

Nja, ze zijn er dus wel mee bezig wat ik niet verkeerd vind.

Ik loop inmiddels niet zo hard meer. Ze moeten zich maar ´ns bewust worden van hun eigen gedrag en de consequenties maar ´ns ondervinden.
Groot gelijk; je blijft bezig. Maar ja: wat nou als je door de huidige maatschappij gedwongen wordt met pc's te werken maar het gewoon niet leuk vind om daar allerlei dingen omheen over te moeten leren. Wat nou als je denkt: "ja verdorie, ik wil gewoon mijn eigen werk doen en al die veiligheidsonzin snap ik niks van en dat wil ik graag zo houden?" Die mensen overtuig je niet zo snel. Geloof me, ik heb er enige tientallen om me heen zitten. Ik (en jullie) heb het geluk dat ik pc's leuk vind en ik vind het ook leuk dat mensen mij daar dingen over vragen. Ben ook graag bereid om, voor zover mijn kennis daartoe reikt, mensen te helpen en te adviseren. Maar ik ben maar een amateurtje maar heb wel het besef dat je veilig moet werken met zo'n ding. Maar ik ben niet bij machte om al mijn collega's en vrienden ervan te overtuigen dat ze hetzelfde zouden moeten doen als wat ik met mijn systemen doe. Op het moment dat je bij ze zit begrijpen ze het allemaal best maar een week later bellen ze alweer op met de mededeling dat "de computer zo vreemd doet"..... Zo zijn er zoveel mensen. En dat is met recht dweilen met de kraan open.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan