• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

minpunten en compensatiepunten

Status
Niet open voor verdere reacties.

frontje

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2004
Vraagje
Ik wil graag uit een reeks getallen(cellen) de compensatiepunten en minpunten laten optellen.
Moet simpel zijn maar ik kom er niet uit, ben een redelijke leek op excelgebied.

Dus uit een reeks getallen in cellen , bijv.
A1 6
A2 7
A3 4
A4 6
A5 7
A6 6
A7 7

Alles boven de 6 is een compensatiepunt (dus 7 =1 8=2 etc
Eronder is een minpunt dus de 4 = 2 minpunten

Ik wil dus een cel met de minpunten en een cel met de compensatiepunten.

Bvd

Is toch niet heel eenvoudig voor een Excel leek. Ik zal een voorbeeldje hier neerzetten.

En bij deze het voorbeeld.

Voor de minpunten is de berekening 6-score . Is dit resultaat groter dan 0 dan telt dit mee voor de minpunten.

Voor compensatie geldt score-6.

Veel plezier

Bijlagen

Ok bedankt.
Hier kan ik wel wat mee denk ik. Alleen had moet ik D4 tot D10 eigenlijk niet zien maar die kan ik denk ik verbergen?

Het kan iets eenvoudiger:
Voor de minpunten is de berekening 6-score
Code:
=MAX(0;6-B4)

Voor compensatie geldt score-6.
Code:
=MAX(0;B4-6)

Ja, das ook handig. Heb het nu klaar

Nu nog, eigenlijk een andere vraag.
Voor het invoeren van cijfers is het handig om 65 in te voeren ipv 6,5.
Is dat ook mogelijk binnen de cel dat te doen, dus niet in een andere cel het getal te laten delen?

Bvd

Dat kan. De formules worden dan MAX(0;60-score) en MAX(0;score-60). De einduitkomst moet je dan wel nog even door 10.

Ik geloof dat je me verkeerd begrijpt Het betreft cijfers op school

Dus zo komt het er dan in excel uit te zien

ne 6,0 afgerond 6.0 min 0 plus 0
En 6,5 afgerond 7.0 min 0 plus 1
wi 7,0 afgerond 7,0 min 0 plus 1
etc
(ja ik weet het heb perongeluk een paar keer punten gebruikt)
Om cijfers(grote aantallen) in te voeren is het handiger om niet 6.0, 6,5 in te hoeven voeren maar 60, 65 etc
Is dat mogelijk zonder er weer aparte cellen voor te moeten gebruiken. Dus net zoals je door celeigenschappen 6,5 meteen om kan laten zetten in 7.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan