Mis bij de nachtdienst gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

scumer

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2013
hallo helpers,

Ik heb een tabel Dienst waarin slechts 3 diensten staan ochtend,laat en nacht.
De Ochtend en de Late dienst hebben bij het opvragen geen probleem omdat de ochtend dienst van 6 tot 14 duurt en de Laat van 14: tot 22:00 de nacht dienst begint om 22:00 tot de volgende ochtend 06:00

In de Tabel storingen wordt de dienst opgeslagen. als ik een overzicht wil per dag mis ik de storingen van de nacht die opgelagen zijn tussen 22:00 en 24:00 omdat die immers een datum hebben die een dag eerder is

Hoe kan ik dit oplossen ?

Ik neem aan dat je bedoelt dat de datum later is, en niet eerder? Als een dienst op 8 mei tussen 20:00 en 24:00 begint, dan eindigt hij op 9 mei, en niet op 7 mei. Blijkbaar kijk je naar de einddatum, en niet naar de startdatum. Zou ik dus wel doen. Je bekijkt tenslotte diensten die op een bepaalde dag beginnen. Wanneer ze eindigen, lijkt mij in dit geval minder relevant.

Hoi Michel

Een dienst die op Maandag 6 mei om 22:00 uur begint en eindigt op dinsdag 7 mei om 06:00 wordt weggeboekt op 7 Mei. Dit omdat de meeste uren van die dienst op dinsdag 7 Mei worden gewerkt. Als ik op dinsdag de lijst uitdraai van dinsdag nacht mis ik de uren van 22:00 tot 24:00 van de vorige dag.
Als ik acces zou kunnen laten denken dat die uren van 6 mei dwz de uren van 22:00 tot 24:00 behoren tot 7 mei ben ik er uit

De lijst wordt op het einde van de dienst uitgedraaid, van daar dat wanneer de dienst eindigd in dit geval wel relevant is .

groet Scumer

Kwestie van 2 uren optellen bij de nachtdienst.

Hoi Michel,

bedankt voor je reactie.
Maar heb je misschien een suggestie hoe ik dat zou moeten aanpakken ?
Ik heb namelijk geen enkel idee .
Ben namelijk maar een beginneling met acces.

vriendelijke groet scumer

Een datum (en een tijd) is een getal. Er gaan 24 uur in een dag, dus je moet bij de gewerkte tijd 2/24 = 1/12 optellen.

uuh moet ik dit doen door middel van een bijwerk query ?

[SQL]SET KolomTijd = KolomTijd + (2/24)[/SQL]
???

Ik snap je probleem eigenlijk niet, en die bijwerk query al helemaal niet. Waar is die voor nodig? Je hebt het over een tabel [Storingen] waarin je diensten vastlegt. Elke dienst heeft een begin- en een eindtijd, en die leg je neem ik aan in één record vast. Dus om te weten hoelang iemand gewerkt heeft op een dag hoef je alleen maar de begintijd van de eindtijd af te trekken en dat doe je in een selectiequery. In het geval van de nachtdienst tel je bij de tijd (die op 0:00 begint) het verschil op tussen 24:00 en de begintijd. Klaar.

hoi michel,

Ik heb een Tabel [Dienst] hier staan de velden [DienstID] en [Dienst]
in het veld [Dienst] staan drie records nml "vroeg", "laat", "Nacht"

In de Tabel [Storing] word [DienstId] opgeslagen

Als ik om 22:00 uur begin met werken en ik heb om 22:15 een storing en voer deze in dan koppelt acces hier automatisch een datum/tijd aan. vervolgens heb ik om 23:00 nog een storing en die voer ik ook in acces koppelt hier weer automatisch de datum en tijd aan. Na 00:00 voer ik nog enkele storingen in de datum is nu veranderd.
Nu zit mijn dienst er op en om 05:45 wil een overzicht uit draaien van de storingen die ik heb gehad.
Die storingen verzamel ik via een query met criteria bij [datum] =date() en als criteria bij [Dienst] [forms]![frmdienst]![cmbdienst]en maak daar een rapport van.

Nu krijg ik alle storingen die ingevoerd zijn in de tabel [storing] die op de datum van vandaag zijn ingevoerd met in het veld [Dienst] nacht. Omdat die twee storingen die van 22:15 en die van 23:00 ingevoerd zijn op een datum die niet gelijk is aan date() komen deze dus niet op het rapport. Maar dat zou wel moeten

Criterium erbij zetten: Date()-1.

Helaas dit gaat niet werken, want dan krijg ik als resultaat alle storingen uit de nachtdienst van de dag er voor plus de twee storingen van de nacht dienst waar het om gaat.

Ik heb het tijdelijk opgelost door een tekst vak met een waarschuwing dat als de tijd tussen 22:00 en 24:00 ligt de datum met een dag verhoogd moet worden.

Ik weet dat er een VBA code bestaat die de ingevoerde tijd automatisch met twee uur verhoogd.

Hier staat ie voor excel wellicht kan ik zo iets toepassen maar hoe dat moet in mijn situatie weet ik niet want ben echt zo groen als gras wat betreft vba

In ieder geval heel hartelijk bedankt voor je tijd en moeite

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan