misbruik domeinnaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

ezaat

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2002
Berichten
226
Hallo allemaal,

Ik heb een SPAM probleem. En niet een normale, dat ik SPAM krijg, maar een bijzondere.
Mijn domeinnaam wordt namelijk misbruikt door spammers om SPAM te versturen.
Ik krijg daarom in mijn mailbox heel veel berichten van postmasters die melden dat de mail niet bezorgd kan worden.
Dan blijkt dat iemand mail verstuurd vanaf mailadressen die eruit zien als gjhiijj@mijndomeinnaam.com of jdisht@mijndomeinnaam.com

Ik heb op dit moment geen mailserver draaien, dus het kan niet aan mijn computers liggen.

Ik wil helemaal niet dat anderen mail kunnen sturen met een afzenderadres dat eindigd op @mijndomeinnaam.com

Hoe kan ik er voor zorgen dat ze dit ook daadwerkelijk niet meer kunnen?

Alvast bedankt voor alle tips.

Groeten,

Erwin
 
Dat kan volgens mij niet want iedere SPAMMER kan willekeurig een afzender in het bericht plaatsen. Overigens is in de header van het bericht wel weer na te gaan waar het bericht ECHT vandaan komt (de originating IP).
 
Helaas kun je dat nooit voorkomen. Iedereen kan een willekeurige naam als afzender opgeven.

Wat je wel kunt doen is je zgn "catch-all" email uitzetten bij je provider waar de mailserver draait.

Dan komen alleen nog de mails binnen die aan een bestaand emailadres van jou domein gericht zijn en niet die met willekeurige tekens voor het @

Ik heb dat nu ook gedaan en het scheelt mij al snel 100 spam mails per dag :)
 
SPAM niet probleem

De Spam die ik binnen krijg is geen probleem.
Die filter ik er makkelijk genoeg uit.

Maar ik wil gewoon niet dat mensen lastig gevallen worden met mails vanaf mijn domeinnaam.com
Dat geeft nou niet echt een goeie indruk.

Het zou toch mogelijk moeten zijn dat ik mijn domeinnaam ergens aan kan melden op een lijst of zo en dan kan vermelden vanaf welke IP adressen er mail van die domeinnaam verstuurd kan worden. En dus niet vanaf andere IP adressen in de wereld.

Of is dit een te eenvoudig plan, dat nog ingevoerd moet worden in de mailwereld??

Erwin
 
Dat is niet mogelijk wavwege het protocol wat gebruikt wordt om mail te versturen.

Vergelijk het sturen van mail met het sturen van een brief. Je kunt in principe elke afzender op de achterkant van de brief schrijven die je maar wilt.
Precies zo gaat het ook bij het versturen van email.
Je verstuurt via de mailserver een email en geeft aan de server op aan wie je hem stuurt en geeft een "afzender" aan.

Vooralsnog is hier dus niets aan te doen.:(
 
originating IP

Zoals Palmpje ook al aangeeft, is er toch van elke mail bekend welke originating IP is gebruikt....

Da's zeg maar de stempel op de postzegel van de oude vertrouwde brief. Daarmee weet je van tevoren al (dus voor je de brief opent) uit welke stad de brief komt of, in het geval van de mail, vanaf welk IP adres er verstuurd is....
Je kan dan wel zeggen dat de brief uit Alkmaar verstuurd is door dat bij de afzender te zetten, maar als op de stempel staat dat hij in Groningen is verstuurd....

Ik zie wel mogelijkheden om e.e.a. te automatiseren en dat te gebruiken als spam filtering.
 
Op het moment dat je het Originating IP hebt, is de mail dus al verstuurd aan je :)

Dus ook al kun je (bijna) altijd zien van welk IP een mail afkomstig is, kun je daarmee niet voorkomen dat ze ook verstuurd worden uit jou naam.

Nog afgezien van het feit dat 99% van de mail afkomstig is van o.a. chinanet, een provider die bekend staat vanwege zijn (niet) optreden tegen spammers.

Het enige wat je met de spam en het originating IP kunt doen is naar Spamcop sturen. Maar zoals ik al zei, komen de meeste van Chinanet af en Chinanet accepteert zelfs geen mail van spamcop.


Edit: Nog een belangrijk punt is dat de return-to-sender mails die jij binnenkrijgt, geen spam zijn maar legitiem van een provider afkomen.

Als ik bv een mail stuur naar ditadresbestaatniet@UPC.nl en jou adres als afzender geef, dan wordt de mail geweigerd en retour afzender gestuurd. In dit geval naar jou dus.
 
het plan

Mijn idee was het volgende:

Een lijst (laten) maken met domeinnamen en bijbehorende geldige IP adressen, vanaf welke er mail verstuurd kan worden.

Die lijst moet dan ook bekend zijn bij elke ontvangende mailserver.

De ontvangende mailserver kan dan aan de hand van de lijst bepalen of een mail dat naar hem gestuurd wordt wel of niet doorgelaten wordt, al naar gelang het Originating IP overeen komt met de lijst of juist niet.

Klinkt heel simpel volgens mij, maar waarschijnlijk zie ik wat over het hoofd, anders was het vast al ingevoerd.

Overigens snap ik prima waarom ik return-to-sender mails ontvang, en ik ben daar blij mee, anders wist ik niet dat mijn domeinnaam misbruikt werd.

Ik zal eens op het net kijken over Chinanet en Spamcop, thnx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan