Misbruik van buitenaf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Slicer

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2005
Hallo, wie kan mij hierbij helpen?

Ik krijg de laatste tijd in mijn mailbox regelmatig berichten terug die geweigerd zijn door de ontvanger. Ik heb deze berichten echter niet verstuurd en ook niet één van de familieleden. Is dit iemand die mijn computer gebruikt van buiten om spam via mijn computer door te sturen en zo ja, hoe kan ik dat zeker weten?
Wat is er tegen te doen? Ik heb een firewall, laat de Norton regelmatig scannen zonder resultaat. Heb onlangs Hitman Pro gedraaid en die vond wel veel spyware en een trojan.

Hoop dat iemand uitkomst weet.
Slicer

waarschijnlijk is het zo'n doorstuur spam geval.

Wanneer jij zo iets ontvangt... (misschien zie je het niet in je inbox). Dan wordt hij automatisch doorgestuurd naar anderen. Ik denk dat de mails zijn.

Voor trojans kun je beter Ewido downloaden.
Scan daarmee in de veilige modus nog een keer je pc.
Dan weet je zeker dat alles van je pc af is.

Heb je je adresboek al eens bekeken op vreemde namen?

waarschijnlijk is het zo'n doorstuur spam geval.
Maar hoe werkt dit dan?
Kan het zijn dat Slicers adres wordt gehaald uit het adresboek van een ander? Zodat er bij hem niets hoeft te zitten?

Vreemd… toen ik gisterenavond thuiskwam had ik ook zo twee ‘delivery failure’-meldingen, afkomstig van MAILER-DAEMON(at)yahoo.com. Ik zou zogezegd een e-mail verstuurd hebben met als onderwerp:

"hi,_ive_a_new_mail_address"

op een moment dat ik niet thuis was, de pc niet aan stond (en er kan in principe ook niemand anders binnen in huis).

De tekst van de e-mail luidde:

"hey its me, my old address dont work at time. i dont know why?!
in the last days ive got some mails. i' think thaz your mails but im not sure!

plz read and check ...
cyaaaaaaa"

Deze e-mails waren verzonden naar:

admin@yahoo.co.uk
info@uk.yahoo-inc.com

Ik vind het maar een griezelig idee, dat iemand e-mails uit mijn naam verzendt.

Elisa's antwoord uitgevoerd? Iemand had dit laatst ook op Helpmij: *klik* En potjandozie, ik had er laatst ook twee, alleen maak ik ze niet open, direct verwijderd. Heb geen rotzooi op de pc of zo. Voorlopig is het bij de twee emails gebleven gelukkig. Mogelijk gaat het om Sober Z: Topic. Antivirusmaker Sophos meldt idd jouw geposte tekst: "hey its me, my old address dont work at time. i dont know why?! in the last days ive got some mails. i' think thaz your mails but im not sure! plz read and check ... cyaaaaaaa"

Ik vermoed dat iemand gesmet is en daar hebben jij en anderen dan last van, zoals Rimsic al opperde. Voor de zekerheid nog even online scannen: http://housecall.trendmicro.com/housecall/start_corp.asp Enne, die emails niet meer openmaken maar subiet verwijderen! Zie ook: virusalert.nl

Laatst bewerkt:
Dit noemen ze nu 'spoofing'
Er is iemand die jou mailadres heeft en besmet is met iets minder virendelijks. Vanaf daar worden die mails dan ook vertsuurd, jij kan er ook helemaal niets aan veranderen, gewoon rustig afwachten, het zal vanzelf minder worden.

Gisteren had ik alweer zo een bericht.

Ik open nooit .zip-bijlagen, omdat ik weet welk gevaar dit inhoudt.

Ewido is niet voor Windows 98, wat ik op mijn pc heb. En voor de link naar housecall moet ik eerst iets downloaden (java), maar ben niet zo’n crack in computers, dus ik weet niet wat dit inhoudt.

Geen van de bestanden die het virus op de pc kopieert zijn op mijn systeem terug te vinden.

Onderwerp en tekst van de e-mail zou duiden op W32.sober-virus. Ik heb een online removal tool van symantec gebruikt, maar die heeft niets van het virus gevonden.
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.sober.removal.tool.html

Ook mijn geïnstalleerde versies van Norton Antivirus, Spybot en Adaware vinden niets.

Het virus lijkt dus echt niet hier te zitten, maar wel mijn e-mailadres te gebruiken.

Hopelijk houdt dit gauw op. Kan men niet ergens een klacht sturen ivm misbruik van je e-mail adres?

W32.sober en alle varianten daarvan gebruiken inderdaad spoofing, je mag hopen dat degene die besmet is, daar vlot achterkomt.

Je hoeft niet noodzakelijkerwijs in het adresboek van de besmette pc te staan, als jouw mailadres in een doorgestuurde mail voorkomt is het al voldoende.
Ik blijf iedereen dan ook altijd aanraden, laat nooit de mailadressen staan in een mail die je doorstuurd. Stuur je zelf een mail aan meerdere personen gebuik dan het vak BCC, dan kan niemand de andere mailadressen zien. En doe dus nooit mee aan kettingbrieven, dat is DE manier om je mailadres op heel het www bekend te maken :confused:

maestro12 zei:
W32.sober en alle varianten daarvan gebruiken inderdaad spoofing, je mag hopen dat degene die besmet is, daar vlot achterkomt.

Je hoeft niet noodzakelijkerwijs in het adresboek van de besmette pc te staan, als jouw mailadres in een doorgestuurde mail voorkomt is het al voldoende.
Ik blijf iedereen dan ook altijd aanraden, laat nooit de mailadressen staan in een mail die je doorstuurd. Stuur je zelf een mail aan meerdere personen gebuik dan het vak BCC, dan kan niemand de andere mailadressen zien. En doe dus nooit mee aan kettingbrieven, dat is DE manier om je mailadres op heel het www bekend te maken :confused:

Slicer zegt:
Ik heb het advies mijn computer te scannen met Ewido opgevolgd en hieruit kwamen wel flink wat cookies maar geen trojans of andere rotzooi. Ik zal overigens het advies van maestro ook opvolgen met die BCC. Ik weet echter nog steeds niet hoe ik dat spoofing kan voorkomen

Slicer zei:
Ik weet echter nog steeds niet hoe ik dat spoofing kan voorkomen

Dat kan je niet voorkomen.....ja....geen e-mail adres gebruiken. Op iedere pc waar jij voorkomt en die besmet raakt kan spoofing ontstaan daar kan jij niets aan veranderen. Je kan alleen maar hopen dat anderen zo slim zijn om een goede en up-to-date virusscanner te gebruiken.

Open een account bij Gmail.
Zodra je weer last krijgt van spoofing sluit je het account gewoon.
En..............bekijk je contacten eens kritisch.
Het zijn altijd mopjes-stuurders of mensen die slordig omgaan met forwarding. Je kunt altijd de hele rits geadresseerdenzien staan.
Daar komt het vandaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan