mislukte schoonmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
Berichten
1.390
Hallo,
Deze keer heb ik het goed verprutst, geloof ik.

Mijn laptop met W98SE gaf steeds meer (schijf)foutmeldingen bij de opstart en was dus aan een schoonmaak toe, dacht ik. Ik deed het volgende:

1.Externe schijf als E: aan de USB poort gehangen.
2.Laptop naar DOS prompt
3.Copy *.* e:
4.Met dir/s gekeken op E: en C: of beide schijven evenveel bestanden bevatten.
5.met format c: de schijf van de laptop geformateerd
6.onder dos geen USB poort op E: gevonden dus daarom W98SE vanaf de CD op de laptop geinstalleerd.
7.windows commander geinstalleerd
8.alles van E: naar C: gekopieerd via windows commander
9. laptop opgestart. Opstarten gaat goed, maar als ik naar een programma wil bv exel dan krijg ik een foutmelding. Het is dus niet gelukt.
Het enige wat ik nu nog heb is de kopie op de externe schijf met bestanden die ik wil behouden.

Wie helpt mij uit de problemen. Hoe krijg ik de zaak weer werkend????

grtz

Henk

:confused:
 
9)

Heb je de programma's wel opnieuw geinstalleerd?
 
Ik heb met *.* alles naar de externe schijf gekopieerd en ook weer terug via wincommander naar c:

henk (bedankt voor je suggestie)
 
Geinstalleerde programma's kun je niet zomaar overzetten. Er worden namelijk registerverwijzingen aangemaakt die je dus niet meeneemt.

Je zult dus de programma's weer moeten installeren
 
Door windows ook te kopieren van e: naar C: wordt toch ook het register overschreven?? Of maak ik hier een denkfout???
grtz.,

henk
 
Die wordt niet meegenomen.

Als je dat had gewilt had je een image moeten maken met bijv Ghost
 
Met het COPY commando kun je niet alle bestanden naar de andere locatie kopiëren. Wel met XCOPY, zie: http://www.vfrazee.com/ms-dos/6.22/help/xcopy.htm

Overigens is dit geen goede manier om een partitie te kopiëren. Daarvoor kun je veel beter bijvoorbeeld Ghost of Drive Image gebruiken. Die nemen echt alles mee, inclusief de bootsector. Dat laatste lukt je met COPY of XCOPY nooit.
 
Bedankt voor de antwoorden.
Ik begrijp er uit dat niet alles op de externe schijf terecht is gekomen met copy *.* e: ,

maar kan ik er op een of andere manier nog onderuit komen of moet ik alle programma's opnieuw installeren?

Is er misschien nog een andere manier??

grtz

Henk
 
Is overzetten van de files: "system.dat en users.dat" een optie???
 
:rolleyes: probeer het maar.....

Antwoord staat nu al diverse keren vermeld.....als jij het anders wilt moet ik je teleurstellen
 
Oke Mario, ik geef het op en ga opnieuw installeren.
Voordat ik opnieuw een dag ga zitten klooien even de volgende vraag;
Na het formatteren stonden er 19 vakjes met een rode B er in op mijn scherm.
De B van Bad. Is dat erg??
 
Geen flauw idee eigenlijk....kan me niet zo'n vakje voor de geest halen

Heb je een screenshot?
 
nee heb geen screenshot. Gebeurde na het formateren een paar dagen geleden.
Ik bedoel de vakjes die je ziet bij schijfoppervlak controle.
 
Dat duidt op slechte clusters van je harde schijf. Die B is aangemaakt door scandisk. Als er zo een B staat dan is die cluster geblokkeerd en er kan dus niks op die cluster gezet worden. Die wordt in feite overgeslagen. Niks aan de hand dus. Maar als er teveel B'tjes komen kan je beter een nieuwe harddisk kopen.
 
Geplaatst door Metalhead
Dat duidt op slechte clusters van je harde schijf. Die B is aangemaakt door scandisk. Als er zo een B staat dan is die cluster geblokkeerd en er kan dus niks op die cluster gezet worden. Die wordt in feite overgeslagen. Niks aan de hand dus. Maar als er teveel B'tjes komen kan je beter een nieuwe harddisk kopen.

Aanvulling:

Als er een bad cluster is op je harde schijf, dan komen er meer, en zal je schrijffouten tegen blijven komen en daarom vastlopers krijgen. Elke keer bij het opstarten wilt 98SE scandisk draaien om de clusters te blokkeren.
ALs ik jou was zou ik zsm een andere HD kopen en de zooi opnieuw installeren. Maak wel een back-up van je data!

Florijn
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan