Misschien 98 installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeffcoboy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2007
Ik heb een Dell optiplex GX1 Pentium 2

Er draait nu Windows 2000 op, maar toch draait hij niet lekker.

Dus ga ik misschien Windows 98 op installeren. Ik ehb het pas geprobeert maar ik kom er vanbij de installatie al niet uit.

Als ik installeer dan moet ik na een tijdje opnieuw opstarten en dan staat er Bezig met formateren 0% en dan komt er een kadertje op van plaats windows 98 opstartdiskette plaatsen of cd plaatsen in station d: of cd station. Maar de cd steekt er nog in. Dus ik druk op enter, dan krijg ik weer dat kadertje, en het rare is, de cd draait niet. Ook de diskette drive geeft geen kik.

Ik kom er niet uit.

Ik ehb ooit al een gewerkt met 98 op 1 van mijn pc's maar bij IE krijg ik altijd een melding van dat het vastloopt.

http://www.atpm.com/12.09/images/guestpc-opera.png <---zoiets dan, maar dan van IE.

Ook drivers is een gigantisch probleem.

Maar toch wil ik 98. Kan iemand mij helpen met dat van de installatie en het vastlopen?

Probeer een W98SE schijf te pakken te krijgen, die is bootable, install gaat dan veel eenvoudiger

Wat je kan doen is opstarten in dos mode vanop je win98 cd
dan je HD formatteren. maak een directory aan op je hd en copy daar al de win98.cab files in.
daarna start je setup vanuit die directory waar je de cab files hebt geplaatst.
Dan zal win98 niet meer naar de CD-rom gaan zoeken en installeren vanaf de HD.
Is ook zeer gemakkelijk omdat je dan later de CD van win98 niet nodig hebt als je iets installeerd

Wat je kan doen is opstarten in dos mode vanop je win98 cd
dan je HD formatteren. maak een directory aan op je hd en copy daar al de win98.cab files in.
daarna start je setup vanuit die directory waar je de cab files hebt geplaatst.
Dan zal win98 niet meer naar de CD-rom gaan zoeken en installeren vanaf de HD.
Is ook zeer gemakkelijk omdat je dan later de CD van win98 niet nodig hebt als je iets installeerd

Dat snap ik niet zo goed.

Dus ik start op van de cd en dan open ik fdisk, en dan snap ik het niet goed meer.
Als ik in fdisk alles goed heb gedaan, dan kan ik verder denk ik. Kan ik ook niet met een andere partitiemanager werken?

OK, Windows 98 is aan het installeren.

Ik ehb gewoon met aan ander partitieprogramma gepartitioneert.

Maar zoals ik al zei: soms crasht IE gewoon.

Ik weet niet of hij bij deze installatie zal crashen dus dat moet ik nog afwachten.

Je zegt dat hij de CD niet kan vinden als hij al begonnen is met de installatie.

Vandaar dat ik je zei doe dan de installatie vanop de HD en niet vanop de CD.
Fdisk heb ik niet over gesproken en weet niet hoe je erbij komt.

Formatteer je schijf "format c:"
(Je kan ook meteen je HD bootbaar maken door "sys d: c:". De systeem bestande worden dan overgezet.command.com io.sys msdos.sys drvspace.bin.
d: zou je CD moeten zijn en in de root moet je voornoemde bestanden zien staan en C: is de root van je HD)

Dan maak je bijvoorbeeld een directory aan "md win98" in directory kopieer je alle win98 installatie bestanden. Staan allemaal in 1 directory op de CD.

Cd uitnemen, booten vanop de HD naar win98 directory gaan en daar setup uitvoeren.
Klaar is kees!

Ja bedankt voor de info.

Maar het was aan het installeren. en ik moest opnieuw opstarten zonder diskette. en nu krijg ik de melding: I/O fout Vervang diskette end ruk op een toets. Nu snap ik het niet meer.

op de d: (cd) ga je naar de juiste directory
"cd.." gaat een directory lager
met "cd win98" ga je naar de directory win98

als je dan op d: in de juiste directory staat
ga je naar c:
daar doe je hetzelfde tot ja in de directory die je hebt aangemaakt.
dan doe je "copy d: c:"

Excuseer, maar de directory is al aangemaakt, maar als ikd an het commando copy d: c: doe dan zegt hij file not found -d: 0 files copied. Maar toch zat ik in de map win98 op de cd

Ok, hij is nu toch aan het copieren. Wat moet ik nu doen?

Lees mijn bericht van 15:26
daar alles stap voor stap!
Als alle bestanden op je c schijf staan dan start je op vanop de c
Dus reboot ZONDER cd
Dan kom je in een MS-dos prompt
c;\
daar ga je dan naar de directory die je hebt aangemaakt "win98"
"cd win98"
daar typ je setup+enter
klaar is kees!

Ik heb dit probleem ook gehad.

Volg de volgende stappen en hij zou het moeten doen:
Als de Diskette is geladen komt er "A:\" te staan.
Daar achter moet komen te staan "FDISK", dus "A:\FDISK"
Het partitel systeem wordt opgestart.
Er komt een vraag over FAT32 ondersteuning, en soms opgevolgt door NTFS ondersteuning.
Druk bijde op Y of Enter.
Er komen 4 acties te staan
Kies actie 3.Delete Partitle/Verwijder Partitel
Kies vervolgens actie 4. Delete Non-DOS-Partitel.
Daar zou een NTFS-file system kunnen staan.
Verwijder deze.
Je komt weer in het 4 keuze menu.
Kies Actie 1.Create a DOS-Partitel
Daarna kun je kiezen of je de hele schijf wilt gebruiken of een stukje.
Dat moet je zelf kiezen.
als dat gedaan is kom je weer terug in het 4 keuze menu.
Sluit nu het Partitel systeem af. "Quit"
Typ "restart" achter "A:\".
HOU DE DISKETTE ERIN.
Boot weer vanaf de win98 diskette.
Kies, actie 1, Opstarten met CDrom ondersteuning

Wacht totdat "A:\"
Typ "format C:" achter "A:\"
De formatatie wordt gestart.
Als die klaar is, kun je label kieze etc.
Typ achter "A:\", "E:" (E is je station aanduiding)
Typ achter "E:\", "Setup.exe"
De installatie wordt gestart.:thumb:

Laatst bewerkt:
Ik reageer alvast op de vraag van de drivers:

Met Windows 98 heb je vaak het probleem dat de drivers niet automatisch gevonden worden. Dat is heel irritant natuurlijk.

Voor dat probleem gebruik ik meestal http://www.driverguide.com/

Hiervoor moet je helaas wel het merk en typenummer van het apparaat weten. Die kun je meestal vinden op het apparaat zelf.

Ik raad u dan ook aan om van tevoren een virusscanner te downloaden. AVG 7.5 Free is een goede. De link is: http://free.grisoft.com/doc/2/

De virusscanner raad ik aan, omdat u drivers van het Internet haalt. Als u dat doet, loopt u het risico een verkeerde driver/virus te downloaden. Het enige belangrijke waar u op moet letten is om een virusscanner op uw computer heeft staan en de driver voor de juiste Windows- en driver-versie download.

Ik hoop dat ik u zo goed op weg geholpen heb,

~> Z0q :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan