Misschien een domme vraag: Etiket afdrukken met veld met meerdere waarden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mieks

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Ik werk nog niet zo lang met Access en probeer een antwoord te vinden op Google, maar ik zie het niet. Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
Onderwerp: database voor chemicaliën.
Bedoeling is een database voor chemicalien voor het schoollab te maken, waarbij ook etiketten kunnen worden uitgeprint. Ik heb de volgende tabellen:
  • chemicaliën lijst met naam, formule en CAS-nummer van stoffen
  • (hier niet van toepassing: lijst met kastenindeling voor de chemicaliën)
  • lijst met gevarencodes. Hierbij zitten per gevarencode een gevarensymbool als Package
  • nog lijst met eenheden, bedoeld voor concentratie-eenheden etc.
  • etiketlijst, met id-chemicalienlijst, id-gevarencodes, eenheden en concentratie
Er zijn relaties tussen chemicalienlijst, etiketlijst en gevarencodes.
Ik heb een Query gemaakt met een paar voorbeeldchemicaliën om uiteindelijk een etiket van de stoffen te kunnen afdrukken.
Er zijn dus stoffen die zijn opgelost (bijvoorbeeld natronloog) en ook als vaste stof aanwezig zijn in het kabinet. Dat betekent dus twee etiketten. Dat kan ik nu ook krijgen met de Query die ik heb gemaakt.
Maar wat zou moeten: sommige stoffen hebben meerdere gevarencodes. Al die codes moeten SAMEN op één etiket komen. Een stof kan immers irriterend en giftig zijn en wellicht ook giftig voor het aquatisch milieu (zoals dat mooi heet). Er zijn 8 gevarencodes en er zijn heel veel combinaties mogelijk.

Is het mogelijk om dit voor elkaar te krijgen, dus dat voor één veld op een etiket meerdere waardes van één veld worden gecombineerd?
Misschien een inkopper voor een Acces-crack?

Maak eens een voorbeeldje, dan kunnen we er mee stoeien; de vraag is lastig genoeg om niet ook nog eens zelf een database in elkaar te hoeven zetten :)

database hier te vinden

Ik heb een uittreksel van de database gemaakt (wilde het eerst hier uploaden, maar het bleef te groot). Te vinden op: http://nl.swoopshare.com/file/153d3efc43be11569c73cbd8799b928f/klein.zip.html
Dit bestand kan daar maar een maand blijven staan.

Overigens: ik dacht dat ik het goed gedaan had met de afbeeldingen, maar ik zie geen afbeelding in wat voor etiket dan ook. Het is toch wel errug moeilijk allemaal...

de Rapidshare doet niks, maar ik heb 'm wel gedownload van Swoopshare. Ik splits een db meestal op met WinRar, dan kun je er deelbestanden van 100kb van maken die je wel kunt uploaden. Da's toch een stuk vriendelijker, vind ik. Zeker als je de db eerst comprimeert, valt de grootte vaak nog wel mee. Misschien moet je die weg eens overwegen. Ondertussen kijk ik wel even naar de kleine variant...

nu hopelijk wel oké

Bedankt voor de tip. Hierbij de gerarde versie in kleine hapjes. De database was al gecomprimeerd, maar zelfs met minimale inhoud is hij nog best groot (600 kB).

Bijlagen

Zal er vanavond even rustig naar kijken.

Overigens, natuurlijk kan ik het omzeilen door meerdere velden te maken en dan voor ieder iets in te vullen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo mooi...

Ik snap je opzet eigenlijk niet; ik zou zeker afstappen van de tabel Etiketten zoals je die nu hebt, en waarbij je in één veld verwijzingen opslaat naar meerdere records in een andere tabel. Ik weet ook wel dat Mcirosof dat in de nieuwere versies heeft ingebouwd, maar het is één van de grotere blunders die ze hebben gemaakt met Access in mijn ogen. De andere superblunder is trouwens het toevoegen van een berekend veld in tabellen: absolute waanzin! Deze opties dreunen dwars tegen alle standaard opvattingen over databases in, en moet je dus ook niet (willen) gebruiken.... Oftewel: als een op een etiket bij een product meerdere records uit van toepassing zijn, dan gebruik je een koppeltabel om die gegevens vast te leggen, en niet één veld in je etiketten tabel. Als ik die tabel vervang door een goede tabel, dan werkt het al gelijk een stuk simpeler, en beter.

Dank je wel, ik ga het omzetten. Bedankt voor al je tijd en moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan