Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Vooral in donker, bijv in efteling.
Ik vind gezien deze opmerking de reacties van de anderen ietwat misplaatst. Met een D40 met de kitlens erop kun je, mits met een stevig steunpunt, de iso waarde op 800 en in de stand 18 mm op de meeste plaatsen in de Efteling een redelijk aantal goed gelukte foto's verwachten.
Bij 18 mm is de lens 3.5 (dat is maar een halve "stop" minder als 2.8) en bij iso 800 kom je dan echt een heel eind, zeker met het programma op "A" en kiezen voor F=3.5. Even in de gebruiksaanwijzing lezen hoe je de iso waarde moet instellen en het diafragma. veel succes.
Ik geef je weinig kans van slagen met deze manier van fotograferen.
Ooit zelf geprobeerd, Patrick? Ik doe het al een jaar of vijftig, en heb heel wat opnames op een dergelijke manier gemaakt. Uiteraard geen actie foto's maar als je dat onder die omstandigheden wilt, heb je zelfs aan een F1,2 niet veel. Veel plaatsen in de Efteling, waar het hier over ging, zijn met 1/15 en F3.5 op ISO800 te realiseren. Ik heb trouwens ook niet gezegd dat er prijswinnende foto's mee te maken zijn, maar herinneringen aan een trip naar een pretpark zijn goed mogelijk.
Voor de goede orde: de reeks voor lichtsterkte loopt 32-22-16-11-8-5,6-4-(3,5)-2,8-(2,4)-2-8-(1,8)-1,4-(1,2)-1
Zooms in het standaard en kort tele zijn er tot 2,8, met een heel enkel uitschieter met meer lichtsterkte.
Als iemand dus voornamelijk in het "donker" bij bestaand licht wil fotograferen (wat een heel leuke hobby is), komt ie er eigenlijk niet omheen om een "echte" spiegel-reflex met verwisselbare optiek te kopen, en dan sparen voor ofwel de inderdaad erg dure lichtsterke zooms, of de ook niet goedkope extra lichtsterke vast-brandpunt lenzen. (F1.4 35 of F1.4 50mm F1.4 85mm, of zelfs een 1.2 50 of 85, maar al dat soort lenzen (objectieven) kosten meer als die bijgeleverde zoomlens.
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.