misschien een spiegelreflex camera nemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Movie2000

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2008
Hoi,
Ik heb Pentax Optio A30 10mp 3x zoom
Ik krijg binnen nooit mooie foto's. Ik vind gewoon overdag buiten camera.
Ik zit te denken dat ik een Olympus SP-560UZ neem.
Ik ben amauteur fotograaf.
Zou iemand mij kunnen helpen?

Je topic titel heet "misschien een spiegelreflex nemen". Om te beginnen, deze Olympus is geen spiegelreflex camera.
Op dat toestel kan je ook geen externe flitser monteren. Dus qua belichting is het altijd behelpen.

Geen enkele camera zal zonder het gebruik van een externe flitser, en/of een lichtgevoelige lens fatsoenlijke plaatjes binnenshuis kunnen maken.
Tenzij je een trage sluitertijd gebruikt, statief gebruikt en geen bewegende personen op de foto wil hebben.

Wanneer ik het bedrag van €320,- moest gaan neertellen, zou ik een paar tientjes bijlappen, en voor een echte spiegelreflex gaan.
Nu een aanbieding bij Mediamarkt de Nikon D40 met 18-55 lens voor €399,--. En dat is dus wel een echte spiegelreflex.
Koop terzijnertijd nog een externe flitser, en je maakt ook binnen "mooie" plaatjes. (voor zover geflitste foto's mooi zijn).

Laatst bewerkt:
dankjewel voor informatie, ik dacht dat die fototoestel die ik eerst zou nemen ook spiegelreflex camera was. ik weet alleen nog niet wat dit betekend: 18-55 mm objectief met lichtwaarde van f/3.5-5.6G. en misschien een stomme vraag zou het nog gevoeler lichtwaarde kunnen.

Met een gevoeligere lichtwaarde wordt de lens ook flink duurder. Je hebt lenzen met een F1.8 deze zijn zeer licht gevoelig.

De lens die je aangeeft kan bij 18mm een F3.5 hebben en bij 55mm een F5.6
F = diafragma. Hoe kliener het getal hoe groter de lens opening.(Diafragma)

Misschien handiger aan te geven wat je voornamelijk wil gaan fotograveren.

Fotograferen in het donker is altijd lastig.
Of je moet een dure flitser aanschaffen, maar ik ben dan geen liefhebber van geflitste foto's.

De tweede optie is het aanschaffen van een lichtgevoelige lens. Echter de zoom range met een diafragma van 2.8 of kleiner zijn zeer duur.

Als goedkoper alternatief heb ik een prime lens(vast brandpuntsafstand) van 50mm met een diafragma van 1.8.

Deze lens is dus zeer gevoelig en te koop voor €99,--
Nadeel van die 50mm kan wel eens zijn dit je binnenshuis een stapje achteruit moet doen om alles op de foto te krijgen.

Ook maakt de lens zéér scherpe foto's.

Hou er wel rekening mee, dat wanneer je overstapt op een spiegelreflex, je vaker geneigd bent om je setje uit te breiden.

Ik begon met een Nikon D70 en een 18-70DX lens, intussen heb ik een D200, 50mm 1.8
80-200 2.8 en een flitser SB600, extra geheugenkaartjes, statief, tas, rugzak enz.

Mijn vrouw is dan ook niet geheel blij met mijn hobby.:p

Ik ben ook geen voorstander van flitsen, helaas ontkom je er soms niet aan. Spelen met je sluitertijd en eventueel een lens met beeld stabilisator kan helpen om minder vaak de flits te hoeven gebruiken. Dit kan soms 3 stops schelen.

zo las ik op een site dat De instapkit van de D40 is voorzien van het 3x zoom 18-55mm f/3.5-5.6G ED II AF-S DX Nikkor-objectief. Ik vind dit wel erg weinig heeft.
En weet iemand of dat ook klopt?

Vaak zit er niet zo'n goede lens bij een "starterskit". Hoewel je hiermee natuurlijk wel prachtige foto's kunt maken.

dus het is beter om een andere lens te kopen die nog meer kan.
welke zou ik dan beste nemen?

Laatst bewerkt:
Hangt er vanaf wat je allemaal wilt doen. Ik heb zelf ook nog steeds de standaard lens die bij m'n Canon geleverd is.(heb de camera nu bijna een jaar). Ga misschine van de zomer naar een vervanger kijken.

Een vrij populaire lens op dit moment is de 18-200 VR.
Vanaf 18mm heb je natuurlijk een goede groothoek, en 200mm is meestal als zoom ruim voldoende.
Echter een D40 met deze lens zal boven je budget gaan.

Gewoon beginnen met een standaard lens, en daarna maar weer gaan sparen voor een evt. uitbreiding.
En heb je dit er allemaal niet voor over, gewoon een goede compact kopen. Zoals bv een Ricoh.

Vooral in donker, bijv in efteling.

Ik vind gezien deze opmerking de reacties van de anderen ietwat misplaatst. Met een D40 met de kitlens erop kun je, mits met een stevig steunpunt, de iso waarde op 800 en in de stand 18 mm op de meeste plaatsen in de Efteling een redelijk aantal goed gelukte foto's verwachten.
Bij 18 mm is de lens 3.5 (dat is maar een halve "stop" minder als 2.8) en bij iso 800 kom je dan echt een heel eind, zeker met het programma op "A" en kiezen voor F=3.5. Even in de gebruiksaanwijzing lezen hoe je de iso waarde moet instellen en het diafragma. veel succes.

Ik vind gezien deze opmerking de reacties van de anderen ietwat misplaatst. Met een D40 met de kitlens erop kun je, mits met een stevig steunpunt, de iso waarde op 800 en in de stand 18 mm op de meeste plaatsen in de Efteling een redelijk aantal goed gelukte foto's verwachten.
Bij 18 mm is de lens 3.5 (dat is maar een halve "stop" minder als 2.8) en bij iso 800 kom je dan echt een heel eind, zeker met het programma op "A" en kiezen voor F=3.5. Even in de gebruiksaanwijzing lezen hoe je de iso waarde moet instellen en het diafragma. veel succes.

Ik geef je weinig kans van slagen met deze manier van fotograferen.

Ik geef je weinig kans van slagen met deze manier van fotograferen.

Ooit zelf geprobeerd, Patrick? Ik doe het al een jaar of vijftig, en heb heel wat opnames op een dergelijke manier gemaakt. Uiteraard geen actie foto's maar als je dat onder die omstandigheden wilt, heb je zelfs aan een F1,2 niet veel. Veel plaatsen in de Efteling, waar het hier over ging, zijn met 1/15 en F3.5 op ISO800 te realiseren. Ik heb trouwens ook niet gezegd dat er prijswinnende foto's mee te maken zijn, maar herinneringen aan een trip naar een pretpark zijn goed mogelijk.

Voor de goede orde: de reeks voor lichtsterkte loopt 32-22-16-11-8-5,6-4-(3,5)-2,8-(2,4)-2-8-(1,8)-1,4-(1,2)-1
Zooms in het standaard en kort tele zijn er tot 2,8, met een heel enkel uitschieter met meer lichtsterkte.
Als iemand dus voornamelijk in het "donker" bij bestaand licht wil fotograferen (wat een heel leuke hobby is), komt ie er eigenlijk niet omheen om een "echte" spiegel-reflex met verwisselbare optiek te kopen, en dan sparen voor ofwel de inderdaad erg dure lichtsterke zooms, of de ook niet goedkope extra lichtsterke vast-brandpunt lenzen. (F1.4 35 of F1.4 50mm F1.4 85mm, of zelfs een 1.2 50 of 85, maar al dat soort lenzen (objectieven) kosten meer als die bijgeleverde zoomlens.

Laatst bewerkt:
Ooit zelf geprobeerd, Patrick? Ik doe het al een jaar of vijftig, en heb heel wat opnames op een dergelijke manier gemaakt. Uiteraard geen actie foto's maar als je dat onder die omstandigheden wilt, heb je zelfs aan een F1,2 niet veel. Veel plaatsen in de Efteling, waar het hier over ging, zijn met 1/15 en F3.5 op ISO800 te realiseren. Ik heb trouwens ook niet gezegd dat er prijswinnende foto's mee te maken zijn, maar herinneringen aan een trip naar een pretpark zijn goed mogelijk.

Voor de goede orde: de reeks voor lichtsterkte loopt 32-22-16-11-8-5,6-4-(3,5)-2,8-(2,4)-2-8-(1,8)-1,4-(1,2)-1
Zooms in het standaard en kort tele zijn er tot 2,8, met een heel enkel uitschieter met meer lichtsterkte.
Als iemand dus voornamelijk in het "donker" bij bestaand licht wil fotograferen (wat een heel leuke hobby is), komt ie er eigenlijk niet omheen om een "echte" spiegel-reflex met verwisselbare optiek te kopen, en dan sparen voor ofwel de inderdaad erg dure lichtsterke zooms, of de ook niet goedkope extra lichtsterke vast-brandpunt lenzen. (F1.4 35 of F1.4 50mm F1.4 85mm, of zelfs een 1.2 50 of 85, maar al dat soort lenzen (objectieven) kosten meer als die bijgeleverde zoomlens.

Of ik het ooit geprobeerd heb? Ik vermoed dat tussen de 20.000 plaatjes die ik geschoten heb, echt wel foto's zitten die gemaakt zijn bij slechte lichtomstandigheden en zonder flitser.

Maar foto's gemaakt in de Efteling, waarop geen actie te bespeuren is, zal iets lastiger zijn.
Daarentegen wil de D40 op ISo 800 toch echt wel behoorlijke ruis gaan produceren.
Vandaar ik van mening ben dat met die instellingen de foto´s idd geen schoonheidsprijs zullen verdienen.

Fotograferen bij slechte lichtomstandigheden vraagt of om een flitser, of om meer glas.

Ga je zonder flitser en met de standaard lens te werk, zal je weinig mogelijkheden hebben tot het produceren van acceptabele foto´s.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan