• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

misschien een te simpele vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

raggamuffin

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2005
Hallo,

Ik ben op zoek naar een functie die uit een lijst van twee kolommen, waar aan de ene kant terugkomende namen staan en aan de andere kant waarden, de som kan maken van alle waarden die bij een gekozen naam staan.

bv.:

auto 10
gsm 5
auto 6
varia 3
varia 2
auto 2

totaal auto: ? (hier zit het hem)

Ik heb dit geprobeerd met vert zoeken, maar vruchteloos...

Wie redt er me uit de nood?

Alvast bedankt!!!

Beste Wigi,

En mogen we ook weten waarom ?

GiMe

Ik kan de pagina niet meer vinden waar ik het gelezen heb.

In ieder geval moet je proberen matrix formules te vermijden, en wat betreft SOM.ALS of SOMPRODUCT meen ik mij te herinneren dat die laatste minder efficiënt zijn. Vooral bij veel formules en bij grote bereiken. Als ik alsnog de pagina terugvind, post ik de link ernaar.

Wigi

So, my question is: is speed lost an accepted part of using SUMPRODUCT on more than two columns?

Yes, that holds for formulas that operate on arrays. That means SUMPRODUCT and array-formulas. Such formulas should be used sparingly. Indeed, concatenating columns then using a function as fast as SUMIF for multiconditional summing is a good idea. It boils down to spending cell space for speed.

[ This Message was edited by: Aladin Akyurek on 2002-12-21 06:19 ]

Cfr MrExcel Message Board

GiMe

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan