Misschien maar een nieuw moederboard maar welke?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kakebeeke

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2004
Hallo allemaal,

Mijn pc crashed regelmatig en ik kom er niet echt uit wat het is. Waarschijnlijk te weinig voeding, de harde schijf of het moederboard. Zie meer hier over wat ik allemaal heb gedaan, wat voor systeem ik heb en waarvoor ik mijn pc gebruik.

Mocht ik een nieuw moederboard kopen, welke is dan op dit moment het beste? Is het makkelijk om een moederboard te vervangen als al je hele pc in elkaar zit, als je dit nog nooit hebt gedaan? Krijg je waarschijnlijk nog gedonder met het weer in gebruik nemen van je oude harde schijf ect?

Dank

Laatst bewerkt:
Na het lezen van jou verhaal,denk ik dat dit veroorzaakt wordt door te weinig koeling,laat de zijkanten van de pc kast er maar eens af en kijk wat er gebeurt.

Heb je ook gelezen dat ik al wel metingen heb gedaan naar de temperaturen en dat die gewoon binnen de normale waarden vielen? Ook zou het niet verklaren waarom hij juist vaak bij het opstarten of in de eerste tijd daarna crashed. Dan is de pc juist toch nog koud?

Onzin?

Bedankt voor je reactie

Laatst bewerkt:
Ik heb er nog even over nagedacht, aan de ene kant zou het wel logisch zijn als het de koeling is en aan de andere kant niet.

Het is niet echt logisch omdat hij vaak crashed bij het opstarten en dan is ie nog gewoon koud. Ook heb ik meetingen met een programmaatje gedaan en mij is verzekerd dat de temperaturen die daaruit komen niet extreem hoog zijn en gewoon normaal.

Aan de andere kant valt het me wel op dat hij minder vaak is gecrahsed toen ik hem niet in mijn bureau had staan. De kant die open was stond wel tegen het bureau aan maar toch. Ik had hem vandaag dus weer helemaal dicht in mijn bureau gezet en hij crashte toen 2 keer vlak na elkaar (beeld vroor vast) net had ik dat het beeld ineens zwart werd en ik dus ook niks meer kon doen.

Ik heb in ieder geval nu beide zijkanten weggehaald en hij staat nu helemaal vrij in mijn bureau dus hij moet meer warmte kwijtkunnen. Ik ben benieuwd!

Laatst bewerkt:
Zo dat was een heel verhaal!!
Maar heb je al eens overwogen om een Bios Update te doen?
Je weet maar nooit!

Nee,

1) Waar kan ik dat doen en hoe moet dat?
2) Ik heb het probleem al sinds ik hem heb, is dat niet raar? Nou ja blijven natuurlijk computers :D

Laatst bewerkt:
Dat kan je doen met live bios 3,even installeren en de rest wijst zich zelf.

Waarschijnlijk had je er beter aangedaan om toen in het begin je Mobo te vervangen toen nog in garantie was(of als je hetnog hebt alsnog te doen)

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk had je er beter aangedaan om toen in het begin je Mobo te vervangen toen nog in garantie was(of als je hetnog hebt alsnog te doen)

Jep, maar dat is ook het nadeel als je een pc via het internet koopt. Jij draagt alle risico's en kosten voor het transport en je bent je pc een paar weken kwijt en daar had ik geen trek in. Ik hoopte zelf, met de hulp van dit forum, er achter te kunnen komen wat de oorzaak was. Nu is het echter toch al te laat.

Ik heb net de update gedaan.

Zo en nu ga ik je iets uitleggen wat vreemd overkomt iets uit eigen ervaring waar ik het ook nooit achter had gezocht!
Er komen 2 voeding stekkers van af de voeding,waarvan er 1 naar JPW1 gaat en de ander naar ATX Power supply, kijk eens heel goed of de draaden goed in de pinnen zitten!
De schroeven waar je Moederbord mee vast zit,controleer of die goed zijn aangedraaid,en ook je voedingsblok goed vast zetten.
Klinkt vreemd,maar heb hier mee een keer wel iets opgelost.
Niet geschoten is altijd mis.

Ik heb net even gekeken. Uit mijn voeding komen niet 2 stekkers maar een hele bult kabeltjes die met allemaal tieraps aan elkaar zitten. Van al die kabeltjes gaan 2 setjes naar het moederboard. Beide heb ik even aangedrukt. Alle andere kabels gaan of nergens naartoe of zijn voedingskabels voor cd speler, dvd writer, harde schijf en mijn videokaart. Verder heb ik volgens mij geen kabels. Ik weet niet precies wat JPW1 betekent of waar de ATX Power supply moet zitten. Aangezien ik weet dat mijn kast een ATX toren is, vermoed ik dat dat de aan en uit rommel is van de pc. Voor zover ik kan zien/begrijp, komt de stroom hiervoor niet rechtstreeks vanuit de voeding maar gaat dat via het moederboard. Er lopen namelijk 2 bundels van kabels vanaf het aan en uit gebeuren naar het moederboard en dus niet naar de voeding.

Alle schroeven van het moederboard zitten volgens mij goed vast. Kan ze niet verder aandraaien in ieder geval. Het voedingsblok zit met 3 schoefjes van buitenaf vast. 1 daarvan draait een beetje door en de andere 2 zitten goed vast. Het blok is niet heel erg goed te bewegen in ieder geval.

Net crashte hij weer en vroor het beeld vast, dus bios update, zijkanten weg en de rest hebben niet geholpen...

Denk dat je nu alles wel hebt nagelopen,zal het dus denk toch een ander bord worden.

Ja, ik heb net nog een oude harde schijf gebruikt. Eerst lukte dat niet maar ik heb vanochtend de hele harde schijf geformatteerd nadat ik hem met win 98 niet echt lekker draaien kreeg. Twee keer dat ik dos opstartte werd het beeld zwart. Vervolgens XP geinstalleerd. Tijdens de installatie liep hij nog vast. Dat had ik ook toen ik op die andere harde schijf het er een jaar geleden opzetten. Toen was het een paar keer zelfs. De harde schijf lijkt me dus uitgesloten als mogelijke oorzaak.

Waarschijnlijk dus een nieuw moederbord kopen maar welke? Weer een MSI? Als je een moederboard koopt, moet ik dan de processor van het oude bord slopen? Is dat lastig? En alle fans? Of zit dat er allemaal bij? Als ik een nieuw board koop, hoe gaat het dan met de data op mijn huidige harde schijf? Moet ik die formatteren of kun je hem gewoon vervangen en klaar? Advies graag...

Laatst bewerkt:
Je hebt in iedergeval en bord nodig welke je processor ondersteunt,alles verwijderen uit de kast en erna weer opbouwen,en je besturing zul je er opnieuw op moeten zetten.

Ik zou voor asus kiezen, want het kan best zijn dat een msi-moederbord niet zo lekker werkt met andere hardware.

Hoewel ik eerder aan de voeding denk... Weet jij welk merk dit is? (staat op de voeding als het goed is)

Ik heb gister een Asus P4P800 SE gekocht en er in gezet. Tot nu toe is ie niet gecrashed... mocht hij nog wel crashen dan kijk ik nog wel even wat de voeding is. Ik laat wel weten of hij niet meer crashed.

Bedankt voor alle hulp tot nu toe in ieder geval.

Hij is nu al 3 dagen niet meer gecrashed. Problem solved I think. Mocht het niet zo zijn dan laat ik het wel weten.

Bedankt allemaal!

ga je je oude moederbord nog terug sturen?
Als het probleem is opgelost met een nieuw moederbord, dan is er toch wel wat mee mis...
Misschien krijg je wel een nieuwe als deze inderdaad kapot is (deze kan je dan weer verkopen zodat je weer een deel van de kosten van je nieuwe moederbord terug hebt..)

Ja dat is ook wat ik ga doen. Vind het wel irritant dat je eigelijk overal voor verantwoordelijk bent ook al zijn zij degene die een kapot moederboard hebben geleverd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan