Missing operating system

Status
Niet open voor verdere reacties.

Basiboy

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2010
Beste Helpmij,

Verleden week heb ik geprobeerd mijn C schijf in twee partities te verdelen voor een dualboot met linux. Helaas heeft dit geen vruchten afgeworpen en zit k met een onwijs hinderlijk probleem.
Ik kreeg eerst bij het her opstarten van de pc de melding dat er geen 'proper boot device' was gevonden, dus ik dacht dat mn bootmgr corrupt was gegaan (gebeurd wel eens volgen Aeseus het partitie programma wat ik heb gebruikt).
Dus ik dacht dat ik wel even mijn win8 cd in de pc kon ssteken en het even kon oplossen, maar nee dat werd me niet gegund. Ik heb geprobeerd om een opstart herstel te doen en om een refresh restart te doen (of hoe dat ook mocht heten), maar allebij met de melding dat de C schijf 'locked' was. Ook het bootmgr command heeft niks geholpen.
Toen heb ik even een liveboot usb gemaakt en allen mogelijke boot crash utilitty's gebruikt, maar zonder ook maar enige vruchten af te werpen. Daarna heb ik in de HDD utility van Liveboot even de partitie op actief gezet (wat nodig was volgens een of ander artikel). En toen kwam het volgende: Missing operating system, nou mooi is dat.
Ik heb nu geen idee hoe ik verder moet en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mvg,
Bas Barendregt

Dit probleem kan worden veroorzaakt door een storing van de vaste schijf,
onjuiste BIOS-instellingen, een beschadigde of ontbrekende MBR (Master Boot Record) of een ongeldige actieve partitie.
Zelf heb ik het idee dat je mbr vernieuwd moet worden voordat je windows weer kunt installeren.

Hier staat informatie mbr herstel windows 8

Voor de dual-boot: heb je eerst windows of eerst Linux geinstalleerd? Of ben je zover niet eens gekomen? Je had sowieso de c-partitie (windows) ook vanuit windows zelf kunnen verkleinen. Hoogstwaarschijnlijk is idd jet MBR kapot of je hebt geen actieve partitie.

Laatst bewerkt:
Dit probleem kan worden veroorzaakt door een storing van de vaste schijf,
onjuiste BIOS-instellingen, een beschadigde of ontbrekende MBR (Master Boot Record) of een ongeldige actieve partitie.
Zelf heb ik het idee dat je mbr vernieuwd moet worden voordat je windows weer kunt installeren.

Hier staat informatie mbr herstel windows 8
Ik heb de mbr volgensmij al hersteld via Liveboot en de partitie staat op actief. Ook staat windows er nog gewoon op

Voor de dual-boot: heb je eerst windows of eerst Linux geinstalleerd? Of ben je zover niet eens gekomen? Je had sowieso de c-partitie (windows) ook vanuit windows zelf kunnen verkleinen. Hoogstwaarschijnlijk is idd jet MBR kapot of je hebt geen actieve partitie.
Windows is als eerste geinstalleerd en de c partitie is verkleint vanuit windows ( met het programma Aeseus partition manager) en in Liveboot staat dat de partitie actief is ( alleen moet hij volgens liveboot wel geformatteert worden :/ )

Je geeft aan dat je de windows 8 dvd hebt gebruikt om het probleem te fixen, wat heb je precies gedaan? Heb je een herinstallatie geprobeerd?

Ik heb (zoals in de post staat) geprobeert oom de bootmgr via de recovery console te herstellen en ik heb geprobeerd om een opstart herstel te doen (waarbij hij zij dat die de fouten niet kon herstellen), ook heb ik geprobeerd om een herinstallatie te doen (met gegevens behoud) alleen hier zij de pc dat de C schijf 'locked' was.

Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk wil ik nu linux gewoon laten zitten en terug naar windows. En volgens Liveboot bestaat er maar 1 partitie (C schijf).

Vermoed dat live boot de partitie van linux niet kan lezen.
Wil je windows 8 niet op nieuw installeren.
Helaas zul je de bestanden kwijt zijn, maar je had van te voren even een backup moeten maken voordat dit soort dingen gaat doen namelijk.

Er staat nog geen linux op hoor, en ik heb al mijn bestanden nog dus die zou ik via livecd van linux wel even kunnen backuppen.

Ik zou alles backupen en alles er opnieuw op, je mbr is vermoedelijk corrupt.

Repareren van Windows 8

Als Windows 8 niet meer functioneert op een gegeven moment , dan zijn er nieuwe manieren om de normale werking te herstellen.

Windows 8 start niet meer op? Start dan de pc op vanaf de originele installatieschijf, kies je taal en toetsenbord, klik op “Repair your computer” en selecteer dan “Troubleshoot”. Nogmaals kun je hier bepalen of je een nieuwe installatie doet of een herstel. Klik op Advanced Options, en je vind mogelijkheden om Windows van een eerder herstelpunt of systeem image-bestand terug te zetten, evenals een automatische reparatie optie die zoekt naar de problemen en probeert deze op te lossen.

Of als je niet van de Metro-interface houdt, open dan het nieuwe Recovery venster in het oude Control Panel. Deze heeft alle mogelijkheden en alles wat je nodig hebt om je systeem weer aan het werk te krijgen

Dat werkte dus allemaal niet omdat mijn hdd 'locked' is.

Onderstaande al geprobeerd

Harde schijf ontgrendelen:
opstarten vanaf de win 8 DVD
Ga naar opdrachtprompt en type onderstaande bootrec commando's:
Bootrec / fixmbr
bootrec / fixboot
bootrec / RebuildBcd
Dan windows nogmaals proberen te herstellen, misschien start die direct wel op.

De boot commands werken niet ik krijg de melding dat ik geen toegang heb tot de hdd. En als je met harde schijf ontgrendelen bedoelt dat je de sata kabel er uit en dr weer in doet dan ja.

Heb je de mogelijkheid om de harddisk eens in een andere pc te hangen en daar dan uit te lezen eventueel te formateren of een nieuwe partitie aan te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan