Misterieus DVD-speler probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

WithDgfiance

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 sep 2011
Beste forumlezers,

Dit wordt een probleem met een uitdaging vrees ik. Mijn PC heeft al jaren een rare verstandhouding met zijn DVD-speler(s). Er gebeurd telkens iets vreemds, ik kan de DVD-speler een tijdje gebruiken maar op een gegeven moment lijkt het alsof de DVD-speler niet goed meer communiceert met het moederbord of andersom.

Ik kan de DVD-speler niet meer openen door op het knopje te drukken, hij leest DVD's niet meer etc. En dan opeens doet hij het soms weer. En als ik met de DVD-speler naar de winkel terug ga, is er daar niets mee aan de hand. Zo heb ik in een maand 3 verschillende gehad.

Ik heb dus nu wel zeker het idee dat er iets met mijn PC aan de hand is.

De voeding werkt, en zit goed aangesloten, datakabels idem. Mensen ideeën waar ik het zoeken moet. Ik wil eerst dit proberen ipv. een naar een winkel te moeten voor een dure checkup. Dat kan altijd nog.

Alvast bedankt!

Wat dacht je van een nieuwe DVD speler/writer ? Die dingen kosten tegenwoordig amper nog wat (iets van rond de 20 euro) ...

@Phr3ak : de vraag goed gelezen? topicstarter is al een stuk of wat spelers verder, dáár ligt 't niet aan. Dat blijkt trouwens uit zijn hele vraag..........!

WithDgfiance : Welkom bij de Helpmij!

Andere mogelijke oorzaken / oplossingen :

- heb je in die jaren Windows wel eens opnieuw geïnstalleerd?
- heb je geprobeerd in apparaatbeheer de speler te déinstalleren en opnieuw te laten detecteren en te herinstalleren?
- staat er op je machine een tooltje (brand software of iets soortgelijks) dat een virtuele drive heeft aangemaakt? (Zo ja: verwijder dat programma en dus die virtuele drive eens)
- heb je andere software geïnstalleerd die op de één of andere manier aan een optisch apparaat gelieerd is / kan zijn tijdens bepaalde pc bewerkingen?
- heb je ooit de (lower/upper) filters oplossing uitgeprobeerd?

Laatst bewerkt:
Wat mij het probleem lijkt is niet de communicatie tussen de Drive en de Moederbord interface. maar meer een spannings probleem.

Normaal zou een Drive altijd open moeten kunnen wanneer deze een stroombron aangesloten heeft.
Als deze dat niet meer doet kan het zijn dat de voeding van de PC een defect heeft waardoor deze te veel spannings pieken heeft of zelfs een te hoge spanning constant.

Mijn advies is daarom om dit even te meten of het een tijdje te proberen met een andere voeding.

Ik krijg daar wel beelden bij, ware het niet dat het een DVD speler m.i. qua hardware niet een van de meest belastende apparaten is van een systeem. Als de voeding brak zou zijn, zou daar dan niet ook al een andere signaal voor geweest moeten zijn?

Kijk eens in je windows logboek, of daar iets staat van communicatiestoringen tussen je moederbord en je dvdspeler. Je kan je dvdspeler eens op een andere ide/satapoort uitproberen. Of eens een ander kabeltje.

Als je programma's gebruikt als Alcohol 120% en/of Daemon Tools, deïnstalleer die direct en kijk of het (na een herstart) beter gaat.
Verder zou je cd/dvd Magic kunnen gebruiken (downloaden, erop rechtsklikken in je download-map en kiezen voor "Als Administrator uitvoeren". Nadat je op het Fix knopje hebt gedrukt de pc herstarten.)

Succes,

Tijs.

Ik krijg daar wel beelden bij, ware het niet dat het een DVD speler m.i. qua hardware niet een van de meest belastende apparaten is van een systeem. Als de voeding brak zou zijn, zou daar dan niet ook al een andere signaal voor geweest moeten zijn?

Het klopt dat de DVD drive niet een van de meest belaste apparaten is.
Het is wel zo dat een voeding verschillende groepen heeft. Het kan zijn dat deze als enigste net op de 5Volt of 12Volt lijn zit die defect is. of zelfs 3,3volt als het om een sata drive gaat.

Ik zal eens wat proberen met de voeding en het deinstraleren van Daemontools. Het zou daar wel eens mee te maken kunnen hebben. Ik heb op andere fora wel iets gelezen over dat de spanning te hoog/te laag kon zijn waardoor het 'uitstoten' bijvoorbeeld niet in gang kon worden gezet. Dat dit met een magnetisch iets gebeurd.

Qua software weet ik het net zo niet, ik heb ook Linux op deze PC naast WindowsXP - waar ik het meeste in zit. En in de Linux doet hij het ook niet, en ook niet als ik opstart in het voortraject. Daarnaast geeft hij de DVD-ram wel weer (waarom het ram en niet rom is weet ik ook niet). Als ik daar uitwerpen doe, gaat het lampje van de DVD-speler wel branden, maar komt niet in beweging. Er is dus wel communicatie.

Ik ga even met de voeding testen en dan horen jullie meer.

Wat misschien ook goed is: ik zal even mijn system specs geven:

Computer
Processor
Model : Genuine Intel(R) CPU 2160 @ 1.80GHz
Speed : 2.7GHz
Cores per Processor : 2 Unit(s)
Threads per Core : 1 Unit(s)
Type : Dual-Core
Integrated Data Cache : 2x 32kB, Synchronous, Write-Thru, 8-way, 64 byte line size
L2 On-board Cache : 1MB, ECC, Synchronous, ATC, 4-way, 64 byte line size, 2 threads sharing

Computer
Mainboard : Asus P5LD2-SE
BIOS : AMI 1104 06/14/2007
Bus(es) : ISA X-Bus PCI PCIe IMB USB FireWire/1394 i2c/SMBus
Multi-Processor (MP) Support : No
Multi-Processor Advanced PIC (APIC) : Yes
Total Memory : 3.38GB DIMM DDR2

Chipset
Model : ASUS 82945G Processor to I/O Controller
Front Side Bus Speed : 4x 300MHz (1.2GHz)
Total Memory : 4GB DIMM DDR2
Channels : 2
Memory Bus Speed : 2x 225MHz (450MHz)

Memory Module(s)
Memory Module : Kingston 99U5316-001A02LF 1GB DIMM DDR2 PC2-5300U DDR2-666 (5-5-5-15 3-20-5-3)
Memory Module : Kingston 99U5316-001A02LF 1GB DIMM DDR2 PC2-5300U DDR2-666 (5-5-5-15 3-20-5-3)
Memory Module : A-Data DQVE1B16 2GB DIMM DDR2 PC2-6400U DDR2-800 (5-5-5-18 3-23-6-3)

Video System
Video Adapter : NVIDIA GeForce 8800 GTS (112 SP 1.1GHz, 640MB DDR3 2x836MHz, PCIe 1.00 x16)

Graphics Processor
OpenCL Processor : NVIDIA GeForce 8800 GTS (112SP 14C 1.19GHz, 639.7MB 2x836MHz)
CUDA Processor : NVIDIA GeForce 8800 GTS (112SP 14C 1.19GHz, 639.7MB 2x836MHz)

Storage Devices
Hitachi HDT721064SLA360 (640.1GB, SATA300, 3.5", 7200rpm, NCQ, 15MB Cache) : 596GB (E:)
Hitachi HDT721064SLA360 (640.1GB, SATA300, 3.5", 7200rpm, NCQ, 15MB Cache) : 596GB (G:)
FUJITSU MHZ2320BH G1 (320GB, USB/SATA, 2.5", 5400rpm) : 298GB (C:)
MVGDA I3O1EVSTEJ (SCSI, BD-R, HD-DVD-R, DVD+-R-DL, CD-R) : N/A (H:)
MVGDA I3O1EVSTEJ (SCSI, BD-R, HD-DVD-R, DVD+-R-DL, CD-R) : N/A (F:)
MVGDA I3O1EVSTEJ (SCSI, BD-R, HD-DVD-R, DVD+-R-DL, CD-R) : N/A (I:)
ATAPI iHAP122 8 (ATA66, DVD+-RW, CD-RW, 2MB Cache) : N/A (D:)

Logical Storage Devices
Hard Disk (E:) : 545GB (NTFS) @ Hitachi HDT721064SLA360 (640.1GB, SATA300, 3.5", 7200rpm, NCQ, 15MB Cache)
Hard Disk (G:) : 596GB (NTFS) @ Hitachi HDT721064SLA360 (640.1GB, SATA300, 3.5", 7200rpm, NCQ, 15MB Cache)
Optical Drive (H:) : N/A @ MVGDA I3O1EVSTEJ (SCSI, BD-R, HD-DVD-R, DVD+-R-DL, CD-R)
Optical Drive (F:) : N/A @ MVGDA I3O1EVSTEJ (SCSI, BD-R, HD-DVD-R, DVD+-R-DL, CD-R)
Optical Drive (I:) : N/A @ MVGDA I3O1EVSTEJ (SCSI, BD-R, HD-DVD-R, DVD+-R-DL, CD-R)
3.5" 1.44MB (A:) : N/A
Totenkopf (C:) : 298GB (NTFS) @ FUJITSU MHZ2320BH G1 (320GB, USB/SATA, 2.5", 5400rpm)
Optical Drive (D:) : N/A @ ATAPI iHAP122 8 (ATA66, DVD+-RW, CD-RW, 2MB Cache)

Peripherals
LPC Hub Controller 1 : ASUS 82801GB/GR (ICH7) LPC Interface Controller
LPC Legacy Controller 1 : Winbond W83627EHF/EF/EHG/EG
Audio Device : ASUS 82801G (ICH7) High Definition Audio
Audio Codec : Analog Devices AD1986A sound chip
Serial Port(s) : 1
Parallel Port(s) : 1
Disk Controller : ASUS 82801G (ICH7) Ultra ATA Storage Controller
Disk Controller : ASUS 82801GB/GR/GH (ICH7) Serial ATA Storage Controller
USB Controller 1 : ASUS 82801G (ICH7) USB Universal Host Controller
USB Controller 2 : ASUS 82801G (ICH7) USB Universal Host Controller
USB Controller 3 : ASUS 82801G (ICH7) USB Universal Host Controller
USB Controller 4 : ASUS 82801G (ICH7) USB Universal Host Controller
USB Controller 5 : ASUS 82801G (ICH7) USB 2.0 Enhanced Host Controller
FireWire/1394 Controller 1 : VIA VT6306 VIA Fire II IEEE-1394 OHCI Link Layer Controller
SMBus/i2c Controller 1 : Intel 801xx/63xx SMBus

Printers and Faxes
Printer : Microsoft XPS Document Writer (600x600, Colour)
Printer : Adobe PDF Converter (4000x4000, Colour)

Network Services
Network Adapter : Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC - Pakketplanner-minipoort (Ethernet, 100Mbps)

Power Management
Mains (AC) Line Status : On-Line

Operating System
Windows System : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 (Service Pack 3)
Platform Compliance : x86

Ik heb daarbij mijn PC overclocked van 1,8 naar 2,7 gig. Wat met deze processor (Pentium dualcore) erg makkelijk ging, de makkelijkste uit de serie. Misschien dat daar te veel spanning weg wordt gesnoept. Ik ga die ook even 'normaliseren' en kijken wat het effect is. Jullie horen snel meer.

Nou,

Mijn excuses voor mijn late reactie maar ik heb niet eerder de tijd gehad om verder te onderzoeken wat er aan de hand was. Het lag niet aan de overclock. Na een downclock was hetzelfde probleem er. Ik heb echter een ander stekkertje in de DVD-speler gedaan en jawel hoor... het probleem was dus stroomgebonden.

Erg bedankt want ik was hier zelf nooit opgekomen.

mvg,
Bart

Bedankt voor deze topic

Ik heb hetzelfde probleem. Door dit topic ben ik er dus achter gekomen dat het aan het stroomnet ligt. Omdat ik 1 6 pins tekort heb heb ik deze via een stroomnet aangelegd hier zat ook de dvd speler op. Op mijn oude voeding was dit geen probleem helaas op deze wel. nu heb ik deze proberen om te switchen met de harddisks maar dan werken de harddisks niet meer. Zeer vervelend.

Denk je goedkoop uit te zijn met een hogere voeding voor een spotprijs heeft het ondertussen nog hetzelfde gekost met het kopen van een nieuwe dvd speler en nu natuurlijk ook toch een betere voeding.

Zonder dit topic was ik er niet achter gekomen omdat de dvd toch stroom doorkreeg en ik idd ook dacht wat hier vaak naar voren komt het lag aan moederbord - sata kabel/aansluiting.

Oud Topic maar zeer helpvol:)

Laatst bewerkt:
Oud Topic maar zeer helpvol:)

Welkom op Helpmij.nl:thumb:

Mooi dat een oud topic jou heeft kunnen helpen. Helpmij.nl is ondertussen een mooi archief aan het worden.;)
Met deze toevoeging van je gaat er nu wel een slotje op het topic. Deze is immers uit 2011 en reacties plaatsen in oude topics is niet echt de bedoeling. Zoals je net gelezen hebt in onze huisregels waar je mee akkoord gegaan bent.

Veel plezier verder op ons forum.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan