MLM (Multi Level Marketing) Database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peetbeest

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2013
Hallo forum,

Ik probeer een database te maken voor een MLM-systeem maar heb geen idee hoe daaraan te beginnen. Kan iemand me op weg zetten?

Ik leg het systeem even kort uit. Ik heb bijvoorbeeld enkele medewerkers die op hun beurt ook weer medewerkers hebben. Deze laatste medewerkers kunnen op hun beurt ook weer medewerkers hebben, enz. Als iemand in de groep iets verkoopt krijgt deze een provisie, maar ook de mensen die boven hem/haar staan in de groep krijgen een kleine vergoeding.

Kan er me iemand helpen om de structuur voor een dergelijke database op te zetten?

Alvast bedankt,
Dirk.

Je kunt op basis van wat je ons geeft niet echt een db bouwen, vrees ik. Dan hebben we meer nodig. Maar een opzetje voor je personeelsdb is niet zo lastig. Ik zou daar één tabel voor maken met daarin, naast de gebruikelijke persoonsgegevens zoals MedewerkerID, een veld [ParentID] waarin je een verwijzing maakt naar de manager van een persoon. Daarbij krijgt de directeur(sgroep) geen waarde in dat veld, want zij zitten bovenop de berg, maar iedereen daaronder dus wel. Met zo'n constructie kun je simpel oneindig doorbouwen in de organisatie, want elke medewerker kan ondergeschikte hebben. Voor de bepaling van je provisie kun je dan eventueel met niveau's werken als de provisie altijd een vast percentage is, of een vast bedrag.

Beste Michel,

Welke info heb je nog nodig?
Ik heb het voorbeeld waar ik mee bezig ben bijgevoegd. Ik heb inderdaad een medewerkerId gebruikt, het ParentId heb ik de naam stuctuurhogere gegeven. Het probleem dat ik ondervond was dat ik enkel de rechtstreekse medewerkers van een medewerker kan opvragen, niet de onrechtstreekse. Ik heb dit nu opgelost door al de hogeren van een medewerker in te geven, dit is niet alleen omslachtig maar geeft ook een hogere kans op fouten. Is er een mogelijkheid om dit op een andere manier op te lossen?

Bekijk bijlage 252209

Het probleem dat ik ondervond was dat ik enkel de rechtstreekse medewerkers van een medewerker kan opvragen, niet de onrechtstreekse.
Elke medewerker (behalve het alpha beestje dat bovenaan staat) heeft een ParentID. Je kunt die gewoon aan elkaar doorlussen door steeds nieuwe kopieën van de medewerkerstabel in je query te zetten en die elke keer weer te koppelen op basis van MedewerkerID en ParentID. Dus als je 3 niveau's wilt zien, dan hang je 3 kopieën in de query, wil je er 5, dan pak je de tabel 5 keer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan