• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

mm/dd/yyyy naar dd-mm-yyyy

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenn11

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2008
Hi!

Vanuit een export krijg ik de datumnotatie in formaat mm/dd/yyyy aangeleverd gekregen.

Ik moet hiervan maken dd-mm-yyyy. Je zou zeggen: bij cellen opmaak - datum en dan de betreffende notatie.

Echter staat er bij mij een * in hetzelfde scherm staat wat het '*' betekend. Datumnotaties die beginnen met een sterretje veranderen als er wijzigingen worden aangebracht in de regionale datum- en tijdsinstelling van het besturingssysteem.

Dit zou niet van toepassing moeten zijn neem ik aan om van mm/dd/yyyy naar dd-mm-yyyy te gaan. Toch lukt het mij niet. Iemand een idee?

Heb zelf al Google geraadpleegd, maar kom niet ver. Verwijzing mag ook :)

Bijlagen

Helpt dit?

Bijlagen

Zet deze formule eens in B2:
Code:
=DATUM(RECHTS(A2;4);LINKS(A2;2);DEEL(A2;4;2))

Of met power query. Zonder Google.

Bijlagen

Ja, zo werkt hij. Bedankt!
Als ik nu in het voorbeeldbestand 06/07/2024 invul, dan maakt hij er 18-11-5482 van...? De daadwerkelijke (Nederlandse) notatie moet zijn 07-06-2024.

Waar gaat het fout?

Als je de datum zelf intoetst wordt het een echte datum, en daar kun je ziet de LINKS- en RECHTS functie op loslaten. Wil je die datum splitsen in zijn onderdelen gebruik dan JAAR(datumcel), MAAND(datumcel) en DAG(datumcel).

Als je de datum zelf intoetst wordt het een echte datum, en daar kun je ziet de LINKS- en RECHTS functie op loslaten. Wil je die datum splitsen in zijn onderdelen gebruik dan JAAR(datumcel), MAAND(datumcel) en DAG(datumcel).
Okay...waarom word de datum 05/29/2024 niet omgezet in 05-29-2024 en 06/07/2024 wel?

Wat is dan de formule om de maand met de dag te wisselen? Ik krijg namelijk een export met MM/DD/YYYY, maar moet dit omzetten naar DD-MM-YYYY

Excel verwacht dd/mm/jjjj, en maand 29 bestaat niet, dus beschouwt Excel die invoer als tekst.
Zie verder #2.

Zie #7 van Willem

Waarom een programma installeren als het met 5 klikken klaar is met iets wat ingebakken is in Excel?

Omdat het met Asap in 2 klikken kan?
En er dan ook nog eens honderden andere toepassingen in dat progje zitten, die ik al jarenlang bijna dagelijks gebruik. Ik vind hier vaak veel oplossingen, die met twee klikken goed functioneren.
Gemak dient de mens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan