@Dukkel : wat is traag, over wat voor een tijdspanne hebben we het dan? Je noemt geen waarde........ Op een beetje moderne machine met een I5 of I7 en een SSD, zou Windows 10 op héél snelle machines binnen de 25 seconden -en op iets minder snelle machines, binnen de 30 a 40 seconden moeten opstarten, even afhankelijk van de hoeveelheid opstartitems
Wat het defragmenteren betreft : al zou je het een paar keer per ongeluk hebben gedaan, geen probleem, daar gaat een SSD niet gelijk kapot van of minder snel werken.
Daarnaast, versie 5.70 van dat tooltje is uit.

Is dit trouwens ook niet één van die nuttige / leuke aardige progjes waar we het regelmatig in topics over hebben.............?
@madmuppet : je bent niet de enige die het argument van meestartende items ter discussie stelt. Toch ga ik daar, met alle respect, min of meer recht tegenin. Sommige mensen hier op de Helpmij hebben het zelfs tot een stokpaardje verheven, ic. bij elke vraag over traag opstartende machines kom ik weer de opstartitems tegen. Met een SSD, de huidige snelle processors en de hoeveelheden snel geheugen, hoef je daar in 2017 imho totaal geen aandacht te schenken aan hetgeen je mee laat opstarten. Je praat over maximaal 10 seconden vertraging als je veel mee laat opstarten.
Als voorbeeld : vanaf het moment dat ik op mijn machine het bootlogo van de fabrikant te zien krijg en het moment dat het Windows buroblad voor mijn neus staat en mijn machine gereed is om 'opdrachten' te ontvangen, verlopen 19 seconden. Tel daarbij op dat ik in die tijd ook nog mijn vinger over de vingerscanner heb gehaald om Windows door te laten starten en 'leef dan met mij mee' als ik redeneer: waarover hebben we het als we spreken over opstartitems die het opstarten vertragen? Ik vind die 19 seconden prachtig, maar op mijn vorige machine waren het er 35 en ook dat boeide mij niet. Pas boven de minuut, zoals Win 7 mij in het verleden nogal eens liet wachten, werd / word ik wat ongeduldiger.
Ter info : ik heb nog nooit 1 opstartitem uitgevinkt. In plaatje 1 staat alles (inclusief 'geneuzel' van HP update -en Java update assistenten, die allebei volkomen overbodig zijn), maar het boeit mij niet als ik de opstarttijd van mijn machine in ogenschouw neem, want in voornoemde 19 seconden is mijn machine 'operationeel'. Waar hébben we het dan over?
Zelfs mijn virusscanner probeert mij over te halen een aantal items uit te schakelen. (plaatje 2) Zie de rode cirkel, da's mijn machine. (de andere apparaten die je ziet betreffen apparaten met wie ik mijn licensie deel). Maar terugkomend op die waarde in de rode cirkel : wat boeit het mij.......... of ik van 19 naar 13 seconden ga........... het blijft allemachtig snel, toch?
En nee, ik heb geen 'bijzondere' machine, maar een laptopje met een I7 processor en als C 'schijf' een PCIe MNVMe 3.0 x4 SSD.
Ik denk dat het uitschakelen van opstartitems een jaar of 10 a 15 geleden héél "hot" was, met -naar huidige maatstaven- bescheiden Intel Pentiumpjes / Celeronnetjes etc. etc., maar imho is het dat nu niet meer.