mobiele telefoon aansluiten op atx voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelrhebergen

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2001
Zou het mogelijk zijn om een mobiele telefoon aan te sluiten op de 2 pinnetjes van de atx schakelaar op het moederbord. Dit dus zodat als ik mijn mobiele telefoon bel dat mijn computer aan gaat?

Heeft iemand hier ervaring mee of tips over?

Alvast bedankt.

Ik denk niet dat dat mogenlijk is:
Een voeding bestaat eigenlijk uit een heleboel kringlopen:

-van het stopcontact via de voeding naar de hoofdschakelaar, en weer terug;
-van de voeding naar de harde schijf;
-van de voeding naar het moederbord;
-van de voeding daar het diskette station;
-van de voeding naar het cd-rom station, en ga zo maar door.

Dus als je hem zou aansluiten zou je dat in iedergeval in plaats van de hoofdschakelaar moeten doen (dat zijn 4 draden), anders zal het zeker niet lukken.

Als je je telefoon belt, gaat (denk ik) het licht van de telefoon branden, ik denk dat daar zo'n 3 volt voor nodig is. Als je de schakelaar van het licht ipv de hoofdschakelaar van de computer zou zetten, zou er een kringloop zijn, maar zodra je weer ophangt, en het licht uit zet, valt de computer ook uit.
Bovendien krijgt de telefoon 230 volt te verduren, en is er een zeer grote kans dat daardoor de telefoon kapot gaat, omdat hij eigenlijk hooguit 12 volt krijgt.

Het zal dus best mogenlijk zijn, maar ik denk dat je dan beter een tijdschakelaar kunt gebruiken: Je zet de computer aan, maar de stekker die eigenlijk in het stopcontact moet doe je in een tijdschakelaar, en die in het stopcontact. Je kunt met die tijdschakelaar de tijd instellen, en op het tijdstip dat je dan wilt dat de pc aanspringt gaat hij aan. Dat is zonder risico's.
Het kan allen niet als je (zoals ik) een schakelaar hebt die aan en uit de zelfde stand heeft, mijn pc spring zelf uit, zonder dat ik ook maar op 1 knopje moet drukken, je kunt uitproberen of jij dat ook hebt, door de stekker uit het stopcontact te trekken, de pc aanzetten, en dan kijken of hij aanspringt, zo niet... zal een tijdschakelaar niet helpen.

Het heeft toch in principe niets met de 220 volt spanning te maken. Het moederbord moet toch gewoon een impuls krijgen (een contact maken) met de 2 pinnetjes voor de aan en uit werking. Zo werkt toch het hele atx principe? als ik hierop nou bv de luidspreker van de telefoon op aansluit, en hierdoor krijgt het moederbord een impuls. zal de pc dan niet aangaan?

naar mijn weten zal dit buiten het 220/230 volt netstroom netwerk staan.

Ik weet alleen niet of het moederbord de spanning aan zou kunnen.

Een ATX-voeding wordt ontstoken door twee draden kort te sluiten, ik dacht power on en power good. Technisch gezien is het wel mogelijk, maar het wordt echt een lastig werkje. Ik zou het idee laten varen :)

Zie het wel werken hoor tenslotte gaan idd die contactjes werken als er gebeld wordt. Maar kan je niet beter die pc aan een timer in het stopcontact hangen, bereik je hetzelfde mee.

succes

Een gewoon modem erin en dan in de bios 'wake-up on modem ring' op enabled zetten, misschien een idee?

[edit] moet je trouwens meestal wel twee keer achter elkaar inbellen omdat het opstarten meestal langer duurt als dat je tijd krijgt van de KPN [/edit]

Het lijkt mij, dat als je dan de telefoon niet meer over laat gaan, dat dan de stroom ook stopt, en dat de pc dus weer uit valt.

Als je mijn antwoord goed leest, zie je dat ik dat ook niet zeg.
De verbinding wordt door de kpn verbroken (de pc start ondertussen gewoon verder op) dus je zal nog een keer moeten bellen om je pc daadwerkelijk te bereiken.

Dit zou moeten gaan als je er een carkit aan hangt. Deze carkit moet voorzien zijn van radiomute aansluiting.

Wat je dan kan doen is het volgende:
Telefoon 1 keer over laten gaan om de pc te starten.
Telefoon 4 sec over laten gaan om de pc uit te schakelen.

schematel.jpg

Groetjes Erik Rothuis

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan