Mobo is kapot aan het gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mavaros

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2003
Hallo,

Ik heb wat vragen

Mijn moederbord is niet meer goed. De PC is onbetrouwbaar, en spelen van games is onmogelijk geworden. Nu heb ik mijn moederbord eens bekeken, en er zijn busjes op het mobo fysiek kapot. (Opengebarsten.)

Dat is denk ik geen goed teken.

Verder is dit al eens eerder gebeurd. Nu zo'n 6 maanden terug ging het vorige bord kapot. De Computer is ruim een jaar oud. Het is dus een redelijk structureel terugkomend probleem. Zou de voeding van de PC er iets mee te maken kunnen hebben?

:)bvd. mavaros

die busjes die jij noemt zijn elco's en ja die moeten goed zijn voor de werking van je moederboard
die elco's hebben een bepaalde voltage ,als je daar over heen gaat barsten ze open
en ja kan met je voeding te maken hebben

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb op wikepedia zitten lezen over die elco's. Ergens stond dat ze zelfherstellend zijn bij een voldoende hoge spanning.

Heeft het zin om voltages van de PC omhoog te doen. (Elco's goed duwen)

mvg. mavaros

Hallo

Heeft het zin om voltages van de PC omhoog te doen. (Elco's goed duwen)

Nee .

Opengebarsten elco's zijn (uitgedroogd) defekt , en dienen te worden vervangen.

Deze kosten niet veel , en zijn relatief eenvoudig te vervangen voor iemand die het korrekte soldeer/desoldeermateriaal bezit. (lokale t.v. technieker)

Indien het de condensatoren rondom de c.p.u. zijn die defekt zijn , heeft de p.c. voeding zelf er normaal gezien niets mee te maken.

Warmte , goedkope condensatoren , of condensatoren van 85°C i.p.v. hogere temp. zijn de meest voorkomende oorzaken van vroegtijdig sneuvelen.

Nuttige info zou wel zijn om te vermelden over welke motherborden (merk/type) het hier gaat.

Peter

P.s.: probeer om garantie te claimen , een nee heb je , een ja kun je krijgen.

Hoi,

Bedankt voor de info.

Het is overigens een MSI 7302 bordje. (AM2+)

De opengebarsten elco's zitten bij de socket van de CPU.

Verder maak ik gebruik van een HD3870 videokaart. Deze maakt ook een gigantische hoeveelheid lawaai. Iets dat niet normaal is voor een videokaart. De videokaart is verder prima in orde. (Dat lawaai is ontstaan in de periode dat de PC raar begon te doen.

Verder ben ik er nu ook achter dat de voeding van mijn PC van zeer dubieuze kwaliteit is. Vandaar ook de vraag of de voeding een oorzaak zou kunnen zijn.

Ik ga toch maar het mobo en voeding vervangen. Waarbij ik de kwaliteit van een voeding eens serieus laat meetellen.

mvg,

mavaros

edit: Voorlopig is het probleem er nog wel, maar mijn vragen zijn beantwoord.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan