mobo piepjes maar wat in godsnaam?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcfixer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Hoi Helpmij'ers,

Ik heb een AMI BIOS zegt Aida32 en bij het booten eveneens.
Soms (niet altijd) dan heb ik last van piepjes bij het (opnieuw) opstarten van de computer. Het is net een sirene met 2 soorten tonen een hoge en een iets lagere steeds afgewisseld. Ik heb al op Google naar die betekenis gezocht maar het enige wat ik kan vinden is tot 11 beeps maar dit is zekerweten wel wat anders. Soms is het kort, soms lang en in sirenevorm.
Het gebeurd overigens ook soms zomaar wanneer ik ergens mee bezig ben. De computer hangt dan voor pakweg 20 - 30 seconden en geeft die pieptoon ondertussen weer. Daarna gaat ie gewoon weer verder alsof er niets aan de hand is.

Iemand een idee? :confused:

Dat had ik aan zien komen:

Ik heb al op Google naar die betekenis gezocht maar het enige wat ik kan vinden is tot 11 beeps maar dit is zekerweten wel wat anders. Soms is het kort, soms lang en in sirenevorm.

zucht...

AMI heeft nogal wat BIOS'sen gemaakt. Over welk moederbord hebben we het?

Al op www.ami.com gekeken ook?

En ehhh, in plaats van zuchten kun je ook anders reageren. Komt ondankbaar over zo.

Dat was ook wel een beetje de bedoeling, want als men de topic goed leest kan men lezen dát ik al gezocht heb naar de betekenis van die piepjes maar er nergens bij staat "2 tonen die zich voor onbepaalde tijd afwisselen in de vorm van een sirene". Alleen maar 1 beep, 2 beeps, 3 beeps etc tot 11 maar het zijn er niet gewoon 2 of gewoon 3...

Over je vraag welk moederbord het is: Aida32 zegt het volgende:

Chipseteigenschappen
Moederbord Chipset Intel Whitney i810

BIOS Eigenschappen
BIOS Type AMI
Datum Systeem BIOS 08/17/99
Datum Video BIOS 04/29/19

BIOS Fabrikant
Firmanaam American Megatrends Inc.

Verder staat er bij Moederbordnaam Onbekend dus... Dit is alles wat ik je kan geven :D

Uit de huisregels:
Omgangsnormen:
Houd je taalgebruik altijd netjes.
Beledig nooit andere leden.
Discrimineer nooit andere leden (dus ook niet op computerkennis!)

Van de site van AMI.

12 beeps: AMIBOOT.ROM File size Error
13 beeps: BIOS ROM Image mismatch.

Per ongeluk verkeerd geflashed?

zou eens gaan kijken of je koeler ventilator van de cpu nog wel helemaal inorde is.
Sirene geluiden duiden vaak op een niet of slecht draaiende ventilator waarop het bios een te warme temp gaat detecteren.
Het soms vast staan en dan de geluiden geven kan er op duiden dat er stof oid op die ventilator zit en dat die daarom af en toe vast loopt.

Dat over die cooler is nog wel es iets om naar te kijken :). Staat al jaren te stofzuigen dus :D

@Tiborv: ik beledig toch niemand? ik laat mij alleen maar uit over het feit dat iemand niet het topic goed leest. Ik beledig raymond al helemaal niet vanwege zijn computerkennis. Gewoon een kwestie van goed lezen.

Verder: ik heb nog nooit aanstalten gemaakt mijn BIOS te flashen...

Gelezen heb ik het, en goed ook, maar wie zegt dat jij het zelfde heb gezocht en gevonden als ik. no bad feelings hoor maar hier zijn alleen maar behulpzame mensen, de een met veel en de ander met minder computerkennis. Laten wij dat respecteren.
Hoop verder dat je spoedig van je probleem af bent.

Geplaatst door raymond-hubertu
Gelezen heb ik het, en goed ook, maar wie zegt dat jij het zelfde heb gezocht en gevonden als ik. no bad feelings hoor maar hier zijn alleen maar behulpzame mensen, de een met veel en de ander met minder computerkennis. Laten wij dat respecteren.
Hoop verder dat je spoedig van je probleem af bent.
Dat had niets met computerkennis te maken, meer met goed lezen. Ik had al gezocht en jij kwam met een link waar precies hetzelfde in stond als wat ik had beschreven: een serie beeps maar niet een "sirenebeep". Dus dacht ik die heeft niet goed gelezen...

Afijn. Er lijkt niet enorm veel stof op de ventilator te zitten en tijdens zo'n vastloper staat de koeler ook niet stil... Dat kan het dus naar mijn idee niet zijn.

Verder nog ideeën? :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan