mobo prob ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

vinkie

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2006
ik denk dat mijn mobo is overleden of ik mis iets.
het prob is alsvolgt : de pc draaide naar behoren ik ga naar beneden om te
eten ik kom terug en ik hoorde de pc niet meer maar het power on lampje brande nog wel
dus een harde reset door de stekker eruit te trekken want iets anders wou zo wie zo niet en dat was het wat ik ook doe ik krijg geen leven meer in de pc
het enige wat ie doet is als ik de spanning eraf haal en wer er erop zet en ik geef een startcommando dan zie ik de processor fan een klein tikkie maken en meer doet ie niet
ik heb alles al los gehad.
o-ja het is een asus A7V8X-X lan mobo en als ik de spannig er op zet brand het mobo ledje wel :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool:

en wat doet de ventilator van de voeding ?

puppie zei:
en wat doet de ventilator van de voeding ?

helemaal nada ik hoor niks en zie niks
het enige tikie wat ie geeft is het tikkie van de corefan

zou de voeding dan niet stuk kunnen zijn??

hoe kan ik dat dan testen?
kan ik dat meten met een fluke(spaningzoeker)

dat zou een mogelijkheid zijn +5 en +12 volt geeft de voeding af.

Om de voeding te kunnen laten werken naast de kast, dien je Pin14(pwr on) te verbinden met 1 van de zwarte(COM) draden.
(Zie bijlage, schema van de ATX stekker)
attachment.php

Let op het klipje, dat op de schema rechts zit!!

ik heb alles gemeten en het komt aardig overeen ik heb namenlijk
niet echt veel vertrouwen in de meetaperatuur
ik heb nog een ouwe atx voedingliggen en die geeft dezelfde waarden aan alleen
heb ik hier gelijk een vraagie over want als ik de pwr on doorverbind moet dan niet de fan
van de voeding gaan draaien:o :o :o

vinkie zei:
ik heb alles gemeten en het komt aardig overeen ik heb namenlijk
niet echt veel vertrouwen in de meetaperatuur
ik heb nog een ouwe atx voedingliggen en die geeft dezelfde waarden aan alleen
heb ik hier gelijk een vraagie over want als ik de pwr on doorverbind moet dan niet de fan
van de voeding gaan draaien:o :o :o

Dat zou toch aangewezen zijn, dacht ik. En heu... Fluke is qua meetaparatuur, nog altijd de beste hoor.

Maar ik denk aan iets anders. Van zodra je enkel het mobo aansluit op de voeding, en je gaat dan eens meten, welke spanningen krijg je dan?

dat heb ik een keer gedaan al dus alleen de atx stekker op het mobo
en toen wist ik effe niet waar ik moest meten dus heb ik gemeten op een van de stekkers
die je normaal aansluit op je hd of cd speler en dan meet ik niets maar als ik dan de netspanning eraf haal en weer erop zet meet ik wel even piek maar die is zo weer weg

Dan zie ik op dit moment maar 2 mogelijkheden.

1° je voeding gaat er onderdoor bij belasting.
2° sluiting in je mobo.

ga ik eerst maar eens op jacht naar een andere voeding om te proberen of het prob daar ligt

oke het prob begint iets duidelijker te worden.
ik heb een andere voeding en toen ik die aansloot draaide de fan van de processor weer
maar voor de rest deed helemaal niets het.
toen trok ik de ide kabel uit mijn mobo en toen spinde ineens mijn hd aan???
nog een keer hetzelfde met de andere ide poort en dezelfde hd en toen spinde weer de hd aan dus ik denk dat de ide controller de geest heeft gegeven

Niet noodzakelijk. Kan ook je HD zijn. Vermits je dezelfde HD hebt gebruikt. Nu wordt het elimineren natuurlijk.

vanzwam zei:
Niet noodzakelijk. Kan ook je HD zijn. Vermits je dezelfde HD hebt gebruikt. Nu wordt het elimineren natuurlijk.

ik heb het kunstje ook een keer gedaan maar toen met een andere hd
en met hetzelfde resultaat en ik heb voor de rest alles uit het bord gehaald

Eigenaardig, je IDE kabel stuurt enkel data en geen voeding. Je bent toch zeker dat de IDE kabel correct aangeloten is. Pin 1 aan de zijde van de power connector.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan