mobo tijdbom

Status
Niet open voor verdere reacties.

hithotline

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2003
Berichten
213
Heb hier een gigabyte mobo met problemen,het is begonnen met rare kleuren op het scherm.Na inspectie bleek de complete koelfan van de pentium4(s478)compleet vol met vuil te zitten.Deze schoongemaakt alsmede de koeler eraf gehad,deze schoongemaakt en netjes voorizen van koelpasta en weer teruggezet.Alles leek oke te zijn totdat het systeem niet meer wilde starten(helemaal niks alleen de fans draaien en een licht tikkend geluid was hoorbaar.(ook op de speakers)Een enkele keer wil ie de monitor starten waarna ie weer uitvalt. heb eerst geheugen los gemaakt waarna met starten wel pieptonen werden gegeven door het mobo.(nog steeds geen beeld).Daarna alles losgemaakt behalve mobo voeding en kastschakelaars.Hier na bleek 100 procent zeker er een tikkend geluid uit het mobo te komen(dus niet de voeding).Volgens mij in de buurt van de processor.Ook de pieptonen zijn nu weg.Kortom hij det niets meer.Ik ben een beetje bang dat de cpu overleden is.Of zou het toch het mobo zijn(voeding 100 procent zeker niet, heb andere geprobeerd.Komt iemand dit bekend voor?Kan ik de cpu er af halen om te kijken of het mobo dan piept of wil dat niks zeggen?
Wie het weet is heel slim!!!
 
Ik ben wel dom, maar niet slim.:eek:

Maar desondanksniettegenstaande wil ik wel een bijdrage leveren om dit probleem te helpen oplossen. ( of niet ):rolleyes:

Haal eens alles uit je kast, kijk eerst eens in je manual welke pinnen je moet hebben voor je powerswitch.

Leg het bord op een houten plank, met de achterkant tegen de zijkant van de plank, kan er een videokaart erin geprikt worden.

Zoek de resetjumper op het bord en reset het bord.

Hang wel je pc speakertje eraan, indien meerder geheugen modules, eentje erin prikken, ( omwisselen als er niets gebeurd ) voeding eraan, indien aanwezig, een pci videokaart, en anders de AGP kaart, de CPU erin ( laten ) en start eens op doormiddel van die 2 pinnetjes voor de power te kortsluiten.

Kijk ook alle condensatoren na ( mag geen bruinig spul te zien zijn ) tevens de spanningsregelatoren, dat zijn zwarte plakjes met 3 pootjes, waarvan meestal 2 gesoldeerd.

Nog niets, indien aanwezig, een andere voeding proberen.

Indien de toetsenbordledjes wel oplichten tijdens de boot is er nog hoop.
 
Voeding had ik al geprobeerd te wisselen.Reset had ik ook al gedaan.
Heb mobo gestart buiten de kast met als resultaat direct pieptonen,conclusie: behuizing maakt sluiting.
Heel de kast goed nagekeken en tsja van ouderdom is de print ter hoogte van de processor nogal bol gaan staan met waarschijnlijk als resultaat dat ie bijna de behuizing raakt,dus het tikken wat ik hoorde was waarschijnlijk een inductief vonkje van mobo naar kast.Kortom probleem is opgelost door ietsje hogere pootjes in de systeemkast te schroeven,wellicht is door het verwijderen en terug plaatsen van het koellichaam enige tijd geleden deze storing ontstaan.

Dank voor het meedenken lange pier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan