MOBO wordt te warm

Status
Niet open voor verdere reacties.

duraq12

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2008
hoi,

Ik zit met een probleem.
Ik heb pas nieuwe systeem gekocht uitleg systeem:

Tsunami MJR2 Intel Small Form Factor Case, 300W PSU, Micro ATX ⁄ ITX, Silver
Asrock ALIVENF6G-VSTA, nForce 430
AMD AThlon X2 5200 65W
2 keer 1 GB Kingston PC6400 dual channel
Samsung 160 GB HDD erbij

Nou wanneer ik met newsgroups aan het downloaden ben en met nero aan het branden ben en nog op msn zit helemaal geen probleem systeem draait soepel.
Maar wanneer ik COD 4 modern warfire speel met mijn onboard videokaart(Die dat spel heel soepel laat lopen) valt hij na 30 minuten helemaal uit.
Ik speel nog online CS 1.6 zonder problemen (beste beeld)

Op Aida32 heb ik de temp gemeten
Mijn mobo zit op 55 graden
Terwijl mijn CPU op 35 graden zit
en tijdens opstarten via bios
zit mijn cpu nog steeds 35 graden
en mijn mobo ook nog 55 graden

Het is raar wat ik weet is dat de mobo warm wordt door de cpu.

het is een small case die goed is met airflow (althans staat op de site waar ik het heb besteld www.cool-prices.nl) er is geen plaats voor een cooler in de case jammer genoeg de systeem is nou 3 weken oud maar het is de eerste keer dat ik een zware spel speel want cs 1.6 is best oud.

Graag hoor ik een oplossing alvast bedankt voor de moeite.

Hoi,

Ik weet dat ASrock mobo's over het algemeen redelijk warm worden ( 40-45 graden ) maar 55 is wel heel hoog al zou het moederbord deze temperaturen wel aan moeten kunnen. Je hebt het over een onboard videokaart. Heb je de temperaturen van de videokaart al gemeten ?

Hoe "valt ie uit" mensen zeggen dat wel vaker en dan hebben ze het over een crash van Windows. Valt het systeem "fysiek" uit ( voeding zet PC uit ) of gewoon een crash ( gaat Windows hangen )?

Ik zou hier iniedergeval niet moeilijker over doen dan nodig is. Teruggaan met dat apparaat en laat het de mensen waar je het gekocht hebt het maar uitzoeken.

Hoi,

Ik neem aan dat geen videokaart hebt .
Als dat zo is dan draai je op onboard videochip zou dan dat deze temperatuur kunnen zijn die wordt aangegeven en dan valt de temp wel mee.

Modag

als eerste bedankt voor de reactie!

Als ik aan het gamen ben ben ik bang dat het warmer wordt dan 55 graden.
en ik kan geen temp meten van videokaart omdat het onboard is althans niet met Aida32. misschien dat u een betere software heeft.

en hij valt totaal uit gewoon pats geen beeld niets dus crasht niet maar valt gewoon in 1 seconden uit vanuit voeding kan het ook de voeding zijn??

Hoi,

Ik zou dan zoals actionhenk voorstelt dit probleem aan de winkel voorleggen waar je de onderdelen hebt gekocht.

Modag

hoi,

Maar het nadeel is dat ik de mobo op ww.4launch.nl heb gehaald en de kast met de CPU bij www.cool-prices.nl heb gehaald wat is de beste denkt u??

Lijkt me sterk dat ze 2 temperatuur sensoren onder 1 zouden plaatsen. Diagnostisch gezien is dat gewoon onlogisch en zou er dan ook niet van uit gaan dat dit het geval is.

Het is iniedergeval wel duidelijk dat er iets te warm wordt, zou mischien de voeding kunnen zijn aangezien de meeste voedingen ook uitgaan als ze te warm worden.

Systemen vallen ook automatisch uit bij te hoge CPU temperaturen, maar aangezien deze maar 35 graden wordt :p . Ligt er maar net aan hoe de PC ingesteld is. Naar mijn weten valt de PC niet zomaar uit als de VGA te warm wordt, deze zullen eerder doorfikken.

Je kunt, mocht het een GeForce chip zijn, wat ik ook vermoed aangezien je gebruik maakt van nVidia nForce chipset, het nTune pakket kunnen downloaden en installeren ( http://www.nvidia.com/object/ntune_5.05.54.00.html ). Deze bevat een mogelijkheid om de vga temperaturen uit te lezen. Mocht de vga chip boven de 90 graden komen dan heb je daar ook een probleem. Tijdens het spelen van CoD4 even alt-tab en checken terwijl je speelt, vga temperaturen dalen namelijk snel.

Aangezien de vga chip op het moederbord zit en je ook problemen denkt te hebben met de chipset die te warm wordt zou ik gewoon het moederbord ff opsturen o.i.d.

Success :)

hoi,

Ik heb de graden met everst gemeten en die zijn goed denk ik.

Moederbord: 38
CPU: 48 (zit soms wel een speling in wanneer ik COD4 speel)
AUX(denk de videokaart): 48 (zit soms wel een speling in wanneer ik COD4 speel)
HDD: ook 48 graden (zit soms wel een speling in wanneer ik COD4 speel)

hij valt niet meer uit. ik heb onder kant van de kast opengemaakt en so gelaten dus hij speelt wel in ieder geval maar de grades lijken mij nog steeds ongeveer 10 graden te hoog. wat vinden jullie erover?

lijkt mij ook in ieder geval te warm misschien een andere koeling?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan