Module, doel onbekend

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kenju

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2001
Hallo,

Ik weet niet of dit de juiste plaats is om dit te vragen, maar ja, had ik het wel geweten, dan had ik waarschijnlijk deze vraag niet hoeven stellen. Mijn vraag luidt als volgt. Wat is dit voor een poort?
gameport.gif

Naar het schijnt is het een zgn. game port module. Maar waar gebruik je het voor? Ik heb het op mijn SB Live zitten, en nu ik een nieuwe computer heb gehaald, kreeg ik een extra kaartje waar ook een dergelijke module op zat, met nog 2 USB 2.0 ingangen. Maar ik vraag me dus af wat dit geval is....

Dat is inderdaad een game-poort (en soms ook wel een midi-poort). Voordat er USB bestond werden daar dus de joysticks en dergelijke op aangesloten.

Dat is dat wel erg lang geleden? Ik dacht namelijk dat in er vroeger vooral gebruik werd gemaakt van de standaard joystick aansluitingen, die ook in spelcomputers gebruikt werden.
Deze dus:
figure2-1.gif

Daarbij, wat doet zo'n poort dan op een geluidskaart? Ik kan me daarbij niet voorstellen, dat iemand zo'n poort nog gebruikt. Vanuit dat opzicht vond ik het vreemd dat je het dus nog wel tegen komt.

Ik gebruik die poort nog steeds :D Heb hier nog een oude Joystick liggen die nog prima werkt, dus waarom een andere aanschaffen. En ja waarom op een geluidskaart, geen idee.
Is het je trouwens nooit opgevallen dat in je apparaatbeheer de geluidskaart onder het kopje 'besturing voor geluid, video en spelletjes staat', hetzelfde kopje dus al waar de gamepoort onder staat.

Ja, dat klopt inderdaad. Daar had ik nooit bij nagedacht. Ik las overigens dat die controller ook voor andere apparaten gebruikt kan worden, zoals audioapparatuur. Dat verklaart de aanwezigheid op een geluidskaart. Tegenwoordig wordt voor dit soort doeleinden vooral firewire of USB gebruikt. Iig bedankt voor de info.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan