• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

modus bepalen van een bereik waar lege cellen in voorkomen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sherpa14

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2004
Berichten
230
Ik probeer de modus te bepalen van een reeks waar lege cellen in voorkomen. Die lege cellen worden normaal gezien als waarde nul aanzien. Nu wil ik graag die 0-waarde negeren.
Het bereik van de cellen is niet altijd maar meestal kleiner dan de ingevulde cellen. Bvb ik heb een bereik van f6:aa6 en ik vul de cellen f6:p6 in. andere momenten wordt het hele bereik f6:aa6 ingevuld; om te vermijden dat de formule steeds moet worden aangepast wil ik de niet ingevulde cellen negeren.

Ik gebruik excel 2013

Mijn dank voor jullie constructieve bijdrage.
 
Bij mij (Office 2016) worden lege cellen niet als 0 gezien als ik de modus van een range bepaal.
Maar ik heb dan ook "Een nul weergeven in cellen met een nulwaarde" aangevinkt staan, zie Bestand, Opties, Geavanceerd.
Als je die niet hebt aangevinkt en er staat het cijfer 0 in een cel dan wordt die niet getoond maar wel door de modus-functie meegeteld, ligt daar je probleem?
 
@AHulpje
Bedankt voor de suggestie. Nagekeken: staat aangevinkt. U heeft gelijk: de nul-waarden of lege cellen worden niet meegerekend.
Ondertussen is het probleem opgelost. Oorzaak was en verkeerde range bepaling (had de cel waar de formule in staat inbegrepen in de range. Natuurlijk kon dat niet werken. (stom van mij!!! :eek::eek: )
Weer iets bijgeleerd: indien foutmelding, controleer eerst goed de range!
Sorry voor uw tijd.

VG
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan