• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

modus en mediaan met uitsluiting van lege cellen en getal 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

sherpa14

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2004
Ik wil graag in een reeks getallen de modus en mediaan vinden van een reeks getallen waar het getal 0 wordt uitgesloten en de lege cellen eveneens niet worden meegeteld. Wanneer er nog geen getallen in de lijst voorkomen dan dient de foutmelding onzichtbaar worden gemaakt. De onderstaande formules kloppen (nog) niet om het getal 0 uit te sluiten.

als formule heb ik nu: =ALS.FOUT(MODUS(C15:C34);"") en voor de mediaan ook iets dergelijks =ALS.FOUT(MEDIAAN(C15:C34);"")

Optie:
Code:
=ALS.FOUT(MODUS(ALS(C15:C34>0;C15:C34));"")

Excel 365:
=ALS.FOUT(MODUS(FILTER(C15:C34;C15:C34>0));"")
Let op: de eerste is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter als je geen Excel 365 gebruikt.

Laatst bewerkt:
bovenste formule gebruikt. (excel 2013)

Nu zie ik een ander moeilijkheid: (zie bijlage) wanneer er een gelijk aantal van verschillende getallen voorkomen dan wordt het laagste cijfer gekozen. Is dat normaal? Hoe er dan voor zorgen dat het hoogste getal wordt gekozen, of het middelste als er vb 3 keer 5 gelijke getallen zijn (5 keer getal 1, 5 keer getal 3, 5 keer getal 4)

Bijlagen

In Excel 365 is dat simpel, daar is de functie MODUS.MEERV voor.

Hiermee krijg je bijvoorbeeld in eerdere de laagste waarde (ja dat is normaal) die het op 1 na meest voorkomt:
Code:
=ALS.FOUT(MODUS(ALS((A1:A20>0)*(A1:A20<>MODUS(ALS(A1:A20>0;A1:A20)));A1:A20));"")
Er zijn in je voorbeeld 4 waarden die 4x voorkomen. Dit wordt complex met de voorwaarden die jij stelt... maar misschien heeft iemand anders nog een slim idee.

Laatst bewerkt:
bv.
Code:
=MAX(ALS((AANTAL.ALS(A1:A20;A1:A20)*(A1:A20>0))=MAX((AANTAL.ALS(A1:A20;A1:A20)*(A1:A20>0)));A1:A20))

€AxelCel

ik neem vrede met uw eerste vorstel. Met de onvolkomendheid ivm met opmerking kan ik leven. Bedankt.

Test de formule goed waar je genoegen mee neemt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan