moederboard types

Status
Niet open voor verdere reacties.

traveller2

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 feb 2009
Hallo iedereen,

Ik wil binnenkort een nieuw moederboard kopen en ik zit te denken aan de asus p5q maar wat betekenen all die letters die er nog achter staan. Zijn dat verschillende uitvoeringen en zit er erg veel verschil tussen.

van de p5q heb je bijvoorbeeld de p5q-VM of -SE of p5qL-EM en ga zo maar door

Ja, daar zit verschil tussen.
Vergelijk het maar een beetje met de types / letters van auto's die je in de showroom aantreft:
basic - comfort - de luxe - de luxe extra - business edition etc. etc. (verzin het maar)

Je vergelijkt het handigst door naar de site van Asus te gaan en zo'n detailpagina uit te printen en dat vervolgens ook voor één of meerdere andere te doen.
Dan leg je ze naast elkaar en als je de verschillen ziet en niet weet waarvoor het dient, vraag dat dan hier met naam en toenaam van de optie die je niet snapt.

In noem er enkele:

je hebt moederborden waar staat
LAN, maar je hebt ook moederborden waar staat LAN en WLAN (wifi). Dit betekent dat de 2e niet alleen een internetansluiting heeft, maar ook een draadloze internet aansluiting bezit.
Een andere voorbeeld is: SLI of Crossfire.
De SLI betekent dat het moederbord 2 videokaarten op basis van de Nvidia chip aan kan, de 2e betekent dat het moederbord 2 kaarten van de ATI chip aankan.
En last but not least is natuurijk hét grote verschil tussen moederborden:
zijn ze voor Intel processors of zijn ze voor AMD processortjes.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Welkom op Helpmij,

Als je bij alternate de moederborden die je noemt opzoekt en op het knopje vergelijk tikt kan je zo de verschillen aflezen

Modag

Bijlagen

• Alternat.jpg
    Alternat.jpg
    112,9 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Handig, ik wist niet dat Alternate ook deze mogelijkheid op de site had.

Hoi,

Ja dat is heel gemakkelijk alles op 1 pagina makkelijk af te lezen.

Modag

Idd. en voor traveller2:

ik kan mij er een heleboel bij voorstellen dat je van al die kreten die je bij die moederborden leest "depri' wordt omdat 90% je wellicht geen tierelier zegt.

Ik stel daarom voor het om te draaien:

geef antwoord op de volgende vragen en het wordt voor degenen die meelezen duidelijker waarnaar je precies op zoek bent:

- ben je specifiek op zoek naar moederborden van één bepaald merk ?
- welke processor wil je, een Intel of een AMD
- wat is je budget? Er zijn moederborden voor het gangbare DDR2 geheugen, maar ook borden die het duurdere DDR3 geheugen aankunnen,
- specifiek een moederbord om te gamen of wordt het een pc voor van alles en nog wat?
- welk "merk" (type) videokaart denk je aan: Nvidia of ATI ?
- wil je 1 of 2 videokaarten kunnen plaatsen ?
- draadloos internet middels het moederbord of middels een (later te plaatsen) losse kaart ?

Ik geloof dat dit wel zo'n beetje de meest principiële keuzes zijn die je moet maken voor een hoofdgroep qua moederborden, of vergeet ik er nog één of meerdere.............?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan