Moederbord ASRock P4i65G boot probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

antonius uno

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2008
Beste mensen,

Ik heb een PC staan die bij koud opstarten nogal wat problemen heeft om door de bootsequence te komen en netjes op te starten.
Bij een koude start (nachtje uit laten staan) gebeurt het volgende:
1. PC start (ventilator enzo) maar geen boot scherm.
2. Reset heeft geen effect. Lang de reset knop indrukken heeft soms nut.
3. Uit/Aan knop (soms zelfs een paar keer). PC start weer. Ventilatoren gaan draaien en bios boot is te zien.
4. Bios is in deze situatie altijd gereset naar de default waardes.
5. Na een aantal keer herstarten start de computer gewoon op en geen problemen tot hij weer een nacht uitstaat.

Ik heb wel wat ervaring met electronica en denk hier een koud/warm probleem in te herkennen wat zou moeten duiden op een slecht contact ergens.

Ik heb het volgende gedaan:
1. Memtest gedraaid: 1 foute geheugen module gevonden en vervangen.
2. Memtest gedraaid op de nieuwe geheugen modules. Geen problemen gevonden.
3. Bios settings gechecked. Alle CPU/Memory settings op default gezet. Een aantal andere instellingen heb ik aangepast (o.a. boot sequence).
4. BIOS/CMOS batterij (CR2032) doorgemeten (zonder belasting) en geeft 3.25V aan. Dit lijkt mij in orde.

Ik heb een vermoeden dat er iets niet goed is rondom de bios (spanningsprobleem ofzo) want de bios wordt bij een koude start op de default waarde gezet (kan ik zien doordat de bootsequence weer gereset is naar de originele waarde).

Wat kan de oorzaak zijn dat een bios gereset wordt ondanks dat de batterij in order is?

Ik heb een andere voeding (nieuwe) geprobeerd maar geen verschil. Nog andere suggesties?

Met name suggesties waardoor een BIOS bij koud starten gereset wordt maar bij warm restarten z'n settings onthoudt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan