Moederbord asus p4t-m werkt niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

knarf59

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2012
Mijn oude Vobis Highscreen heeft het begeven. Ik heb geprobeerd om deze te herstellen. Ik ben er achter gekomen dat er waarschijlijk kortsluiting zit in het moederbord.
Als ik de pc aanzet gebeurd er noppes, geen geluid / geen ledjes gan branden.

Alles inmiddels gesloopt. Moederbord eruit gesloopt, zonder geheugen / cpu / bekabeling, alleen een fan van de cpu aangesloten op moederbord.
De voeding getest in een andere pc. Deze werkt nog correct.

Als ik de voeding aansluit op het moederbord (4 pin + 10 pins connectoren), dan gebeurd er niks. Als ik echter zorg dat de 10-pins connect schuin connectie maak met het moederbord, dan gaat de fan draaien. Druk ik de connector aan, dan valt de fan weer stil.
Ik ben geen techneut, maar volgens mij maakt ie dan kortsluiting.

Is hier nog iets aan te sleutelen?

Frank

Hoi,

Je zegt het zelf al; "Als ik echter zorg dat de 10-pins connect schuin connectie maak met het moederbord, dan gaat de fan draaien. Druk ik de connector aan, dan valt de fan weer stil. "

Het zou zomaar kunnen dat je geen kortsluiting hebt, maar misschien wel sléchte connectie!
Heb je al geprobeerd om alle componenten er gewoon weer op te zetten, en dán de 10-pins connector te manipuleren, misschien dat de pc gewoon opstart...
Als dat het geval is, weet je dat het geen kortsluiting is, maar slechte connectie.

Die connector is in het verleden nooit losgeweest. Kan het niet zijn dat de kortsluisting zit in het linker gedeelte van de connector (of het verlengde daarvan), het gedeelte dat dus niet verbonden is met het moederbord?
Ik zal eens proberen om meerdere componenten aan te sluiten. De connector is dan moeilijk te manipuleren.

Ik begrijp even niet wat je precies bedoelt met het linker gedeelte wat niet verbonden is met het moederboard...

Het gaat toch om deze connector ?20in24.jpg

Inderdaad is dat de correcte connector.
Als ik de connector schuin in het moederbord steek (rechter gedeelte heeft verbinding, linkerverbinding heeft geen verbinding) dan doet de fan het wel.
Dus zou ik zeggen 1 van de kabeltjes aan de linkerkant maakt kortsluiting?!?

Ah, duurde ff, maar nu begrijp ik het.

Heb je de mogelijkheid om ergens een andere voeding vandaan te halen, dan kun je in ieder geval een en ander uitsluiten.

Om de voeding te testen, is het wel handig om een multimeter te hebben.

In ieder geval wel ergens een dvdspeler oid op aansluiten, zodat er stroom doorgaat, maar voor de rest helemaal kaal.
Dan zit er op de 10-pins stekker sowieso 1 groene draad (signaal), als je die verbindt met een zwarte (aarde) staat de voeding aan.
Dan zou je de afzonderlijke connecties één voor één kunnen checken.

Ik snap niet helemaal hoe jij de dvd speler wilt testen.

Heb overigens ook geen meetapparatuur.
Maar ik heb de voeding getest op een werkende machine. Daar bleef de fan werken als ik de connector correct plaatste.

Nee, ging niet om de dvd te testen maar de voeding...je moet er dan voor zorgen dat er iets is aangesloten, anders kan de voeding zn vermogen niet kwijt.
Ik had in het eerste bericht gemist dat je m al getest had...excuus.

Ik denk dan dat jouw conclusie de juiste is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan