moederbord > cdrom/hdd doet moeilijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

tehJoch

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2007
Hier ben ik weer, dit keer denk ik dat ik het probleem iets beter kan omschrijven..
heb een paar maanden geleden al gepost maar sindsdien ziek gevallen + verhuis + ... je kent het wel...

Weet nu niet zeker of dit nu hier thuishoort, of bij moederborden of nog iets anders, je verplaatst het maar als het niet op de juiste plek is :)

Ik zit met een pc,
pentium 4 256MB RAM, bord P4VXAS 1.1 266-8233

deze heeft 2 IDE controllers.

- indien ik in de ene controller de cd rom insteed en in de andere de harde schijf,
worden ze gedetecteerd en kan ik ze gebruiken.
Helaas, bij installatie van windows kan ik geen bestanden kopïeren van de cd-rom naar de harde schijf. (connectors communiceren niet met elkaar?)

-indien ik ze allebij op eenzelfde controller steek worden ze niet gedetecteerd en krijg ik "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"

- er is ook een jumper die vertrekt van moederbord naar de cd-rom, ik weet niet precies wat deze ermee te maken heeft, het blijkt geen verschil te hebben?

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik windows kan installeren op deze pc? :)

mvg Jochem

Laatst bewerkt:
sluit de cd rom en hdd op dezelfde ide poort aan en verander in het bios dat hij vanaf de cd-rom moet beginnen en niet vanaf hdd dat is te veranderen in het boot menu in het bios.

sluit de cd rom en hdd op dezelfde ide poort aan en verander in het bios dat hij vanaf de cd-rom moet beginnen en niet vanaf hdd dat is te veranderen in het boot menu in het bios.

First Boot Device: CDROM
Second Boot Device: HDD-0
Third Boot Device:LS120
Boot Other Device Enabled

vermoed dat het ergens anders ligt?

Wanneer ik ze allebij op dezelfde connector plaats krijg ik bij elke IDE (primary/secondary master/slave) None , ze staan op automatic & floppy is wel detected (maar useless)

Laatst bewerkt:
Staan de jumpers op de HDD en CDROM zelf goed ingesteld?

Aan de achterzijde van zowel de harddisk als de cdrom drive (dus de kant waar de kabels in gaan) zitten ook jumpers. Die moeten goed ingesteld staan:

1e harddisk als Master
CD rom als Slave indien op dezelfde kabel/IDE aansluiting als 1e harddisk
CD rom als Master indien op 2e kabel/IDE aansluiting

Aan de achterzijde van zowel de harddisk als de cdrom drive (dus de kant waar de kabels in gaan) zitten ook jumpers. Die moeten goed ingesteld staan:

1e harddisk als Master
CD rom als Slave indien op dezelfde kabel/IDE aansluiting als 1e harddisk
CD rom als Master indien op 2e kabel/IDE aansluiting

ik heb de cdrom als slave ingesteld en nu worden ze wel gedetecteerd, maar het kopïeren naar de schijf mislukt nog steeds.
De HDD werkt volledig, aangezien ik heb geprobeerd te installeren op een andere pc.
Wat kan verder nog het probleem zijn? CD-rom? het moederbord zelf? (wat ik niet hoop :s)

Staat de harddisk zelf nu op Master en is deze aangesloten aan het EIND van de IDE kabel, dus niet aan de middelste aansluiting.

En zit deze dan wel op de 1e IDE poort van het moederbord en niet op de 2e??

Staat de harddisk zelf nu op Master en is deze aangesloten aan het EIND van de IDE kabel, dus niet aan de middelste aansluiting.

En zit deze dan wel op de 1e IDE poort van het moederbord en niet op de 2e??

- nu staat ze op het eind, niet meer in het midden.
- ja, er van uitgaande dat de blauwe poort de eerste is ;)

er is denk ik net iets vreselijk misgelopen want mn harde schijf wordt niet meer gedetecteerd, op geen enkele manier... :s, ook niet meer gelijk ze eerst stond of apart

Begin even helemaal bij het begin, haal alles los.
Dus harddisk los, cd rom los, ide kabels uit het moederbord.

Kijk dan of de harddisk op Master staat en sluit ALLEEN deze aan met de ide kabel op de 1e ide poort van het moederbord. HDD aan het einde van de kabel.

Kijk nu of de HDD herkend wordt

Begin even helemaal bij het begin, haal alles los.
Dus harddisk los, cd rom los, ide kabels uit het moederbord.

Kijk dan of de harddisk op Master staat en sluit ALLEEN deze aan met de ide kabel op de 1e ide poort van het moederbord. HDD aan het einde van de kabel.

Kijk nu of de HDD herkend wordt

wordt niet meer herkend...
gebaseerd op
mxo_ata_jumpers.gif

staat ie op master met een horizontaal voor storage.

Tsja, moeilijk te beoordelen van hier uit, maar ik kan zo ook niet goed bekijken wat je eventueel wel of niet fout doet.

Woon je in de buurt (Den Haag) dan zou ik zeggen kom even langs met de pc...

Tsja, moeilijk te beoordelen van hier uit, maar ik kan zo ook niet goed bekijken wat je eventueel wel of niet fout doet.

Woon je in de buurt (Den Haag) dan zou ik zeggen kom even langs met de pc...

ik zal het straks als ik nog eens even tijd heb nog eens proberen , ik woon te België dus dat ritje zou duurder zijn als een nieuw pc'tje :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan