Moederbord chipset, veel snelheids verschil?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmeh2

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2009
Hallo,

Ik kan er wel een heel verhaal omheen verzinnen, maar dat heeft nu geen zin. Mijn vraag: Als ik een Intel Q9550 en een ATI Radeon 4870 1 GB in me pc wil doen, maakt het dan veel uit wat voor een chipset er in mijn moederbord zit? Merk je er echt veel van als je een betere (vaak ook duurdere) chipset in je moederbord hebt?

Alvast bedankt. :)

Het artikel is al even wat ouder (2008) maar doet m.i. nog niets af aan de inhoud (al staat de techniek niet stil natuurlijk)
Citaat :
De ene LGA775 is de andere niet
De verschillende LGA775-moederborden verschillen qua prijs, gebruikte chipset en overige eigenschappen. Het zou logisch zijn om te veronderstellen dat elke LGA775-processor in ieder geval op elk LGA775-moederbord past. Dat blijkt bij lange na niet het geval. Als u een LGA775-systeem aanschaft, is het aan te raden u ervan te verzekeren dat het moederbord compatibel is met de processor.
Eerste struikelblok is de front side bus. De huidige LGA775-borden ondersteunen een FSB van maximaal 1066, 1333 of 1600 MHz, afhankelijk van het type chipset. Om compatibel te zijn met een processor, moet het moederbord de FSB-snelheid ondersteunen.
Tweede struikelblok is de chipset zelf. Nieuwe processorversies hebben vaak kleine eigenaardigheden waardoor ze niet met oudere chipsets werken, zelfs als de socket, FSB-snelheid en processorvoltage overeenkomen. NVIDIA’s 680-chipset biedt bijvoorbeeld geen ondersteuning voor de nieuwe Penryn. Fabrikanten besteden zelden aandacht aan dergelijke zaken, dus tenzij expliciet wordt vermeld dat een specifieke processor ondersteund wordt, mag u aannemen dat dit niet het geval is.
Probleem nummer drie is het BIOS. Toen Intel de P35-chipset lanceerde, gaf het bedrijf hoog op van de ondersteuning voor Penryn. Wat men er niet bij vertelde, was dat het merendeel van de P35-moederborden eerst een BIOS-update nodig zou hebben om met deze processor te kunnen werken. Een BIOS-update is weliswaar gemakkelijk uit te voeren, maar daar moet u het systeem eerst voor opstarten. En met een processor die eerst de betreffende update nodig heeft om op te starten, hebt u een kip-en-ei-probleem.

Bron

Betekent ???

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Dat 'bump' was om het topic weer omhoog te halen omdat er na 2 uur niet gereageert was. ;)

Binnen 2 uur is het topic wel van de frontpage af. Het moederbord gedeelte is nou eenmaal niet het drukste dat word bezocht op deze site. Ik had snel antwoord nodig, het was niet arrogant bedoelt hoor ;) Alle reacties worden ook zeer op prijs gesteld.

Het is niet toegestaan je topic na een paar uur omhoog te schoppen. Het kan zelfs nadelig voor je werken. Mensen helpen hier vrijwillig en hebben nog een leven naast Helpmij.;)
De meeste kijken niet eens op de frontpage van Helpmij, maar gaan direct naar het forum gedeelte toe.

Ja, dat zei een ander net ook. Maar zijn reactie is opeens weg.

Oh oké, dat bumpen zal ik dan niet meer doen als het niet mag ;) Verder zal ik zo op vraag opgelost klikken want door Pasja is mijn vraag beantwoord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan