Moederbord doet lang over laden van bios en initialiseren 6gb sata aansluitingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mollerpunker

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2011
Goede avond allen,

Ik heb een half jaar geleden een nieuwe pc gebouwd met een MSI p55-g55 mobo er in. Ik vond het nu toch maar is tijd worden om is te kijken of jullie ook last hebben van het langzame starten van de pc in de bios fase. Windows start vlot door, enkel mobo doet er naar mijn mening lang over (+/- 30 sec) terwijl windows normaal het probleem heeft.

Als ik de pc aan druk begint hij te draaien en doet er +/- 5 sec over voordat het mobo aanspringt lijkt het. Dan hoor ik piep van ik ben aan. Vervolgens gaat hij de basis gegevens laden en zijn we in totaal 15 sec verder. De overige 15 sec gebruikt hij om mijn 2st 6gb/s sata aansluitingen te lezen. Ik heb de instellingen staan op ahci. Ik gebruik een 6gb/s ssd schijf en een 6gb/s hdd.
Ik heb laatst een pc gebouwd voor een kennis en die start heel vlot door het bios heen. ik schat +/-10 sec, waarbij ook de ahci functie aangevinkt staat voor betere sata preformance.

De hamvraag is weet iemand waarom mijn mobo bij de sata initializing er zo lang over doet en ook met het opwarmen als ik op de aanknop druk? Bij gevoegd de specificaties van mijn systeem zoals ze nu zijn.
Naamloos.jpg

Waar je naar wilt kijken is welke resultaten de POST (PowerOnSelfTest) geeft. 1 piepje geeft inderdaad aan dat er niks aan de hand is. Bij meerdere piepjes is er iets hardwarematig niet goed. Waar je ook naar wilt kijken is of de HDD SATA 3 is en de SSD SATA 6 (of andersom). Het kan zijn dat je mobo moeite heeft om die 2 SATA versies uit elkaar te houden. Verder even naar de BIOS instellingen kijken.

Sata probleem is nu idd opgelost. Lag aan die 3gb/s hdd. Stond aangesloten op een 6gb/s poort.

Nu het stroom probleem. Als ik de aan-knop indruk hoor je hem stroom aanzuigen en een voor een alles laat opstarten. Mijn gevoel zegt dat ik hier niet zo veel kan doen, aangezien het nog voor het bios en startscherm zit.

Daar kun je inderdaad weinig aan doen. Het enige wat je kunt doen is je POST kaart nakijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan