Moederbord H81M-P33 start niet (meer) op

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanFilarski

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2014
Hallo Allemaal

Ik heb een MSI H81M-P33 moederbord onderhanden (de processor is er wel even uitgeweest, doch weer teruggezet incl koelpasta), daar was oorspronkelijk niets mis mee.

Na herinstallatie deed het moederbord niet meer normaal opstarten.

Het startte op (te zien aan de ventilatoren) en dan viel hij weer stil, startte (uit zichzelf) weer op en viel weer stil en zo verder.

Ik heb de voeding vervangen, maar het geval bleef hetzelfde.

Wie weet hier de oorzaak van?

MVG
Jan Filarski

Alle stekkers nagelopen en goed aangedrukt? Ook die van de videokaart.
Geheugenreepjes extra aandrukken.

Laatst bewerkt:
Hallo srpchulp

Ja, ik heb alle stekkers nagelopen, zelfs de voeding gewisseld, maar niets mocht baten.

(Videokaart wordt niet gebruikt, zit inhet moederbord)

Maar dat repeterende opstarten ben ik nog nooit tegengekomen.

Ik sta voor raadsels.

Ais er nog iemand suggesties heeft, ik houd me aanbevolen

MVG
Jan Filarski

Hallo Terrarabo

'k zou het niet weten, maar indien niet, wat is er dan stuk?

De processor?

MVG
Jan Filarski

Daar de processor eruit geweest is is dat verdachte kandidaat nr1.

Als de processor kapot is, dan start de pc over het algemeen helemaal niet meer op.
De enige manier om daar achter te komen is er een andere processor in zetten en kijken wat er dan gebeurt.

Hallo srpchulp

Ik zie de ventilatoren wel een seconde lang draaien, maar van echt opstarten is eigenlijk geen sprake.

Dus ik moet het maar houden op een kapote processor?

Dank je voor de moeite

MVG
Jan Filarski

Als de CPU stuk is moeten de fans wel gewoon blijven draaien is mijn idee.

Hallo srpchulp

Ik zie de ventilatoren wel een seconde lang draaien, maar van echt opstarten is eigenlijk geen sprake.

Dus ik moet het maar houden op een kapote processor?

Dank je voor de moeite

MVG
Jan Filarski

Ik zou eerst eens kijken of de cpu goed in de socket zit (slechts 1 manier is de juiste, zie handleiding/het manual van het mobo),
of de cpu goed is aangedrukt,
of er wellicht een contactpunt is verbogen of niet helemaal schoon. (er kan koelpasta in terecht gekomen zijn bijv.)

Hallo srpchulp

Er was inderdaad een heel klein beetje pasta tussen de pootjes gekomen, dat ga ik nu weg halen me een kwastje met wat terpentine.
en dan maar hopen dat hij weer aan de gang gaat.

Het probleem waarom ik die processor uit de voet heb gehaald, was het volgende.
Ik maak gebruik van een H81M-P33 moederbord van MSI, dat geschikt is voor LGA1150 processors.
Nu wil het dat ik een snellere processor gekocht heb (een Intel S1150 i3-3220 3.3Ghz dual core 3Mb) maar,
de Alignment Keys in de processor-voet komen niet overeen met de CPU notches in de nieuwe processor.
En dit bovenstaande ondanks het feit dat genoemd Moederbord beslist wel deze nieuwe processor aankan.

Ik denk dat er toch een verstel mogelijk in de Processor-voet zit, dit ondanks het feit dt de handleiding hier geen uitleg over geeft.
Het kan toch niet zo zijn dat MSI zelf aangeeft dat de processor moet passen, het de processor niet past.
Er is ook niet een versie aanpassing geweest, we praten over hetzelfde moederbord.

MVG
Jan Filarski

Hallo Lange Pier

Waar staat dat er een 1155 geplaatst wordt op een LGA 1150 bord?
In uw quote staat heel duidelijk "een Intel S1150 i3-3220 3.3Ghz dual core 3Mb"

MVG
Jan Filarski

Laatst bewerkt:
Die processor met een 1150 socket bestaat niet zei ik al, 3e generatie Intels zijn socket 1155......

Hallo Lange Pier,

U heeft (alweer !!) helemaal gelijk.
Ik heb op de doos van de processor gekeken en daar staat inderdaad
Intel Core i3-3220 LGA 1155 processor

MVG
Jan Filarski

Hallo Lange Pier,

Nee, of er is iets met de processor of het moederbord. Ik weet het niet.
Als ik op de opstartknop van de computer druk, gaan de ventilatoren effe (1 seconde) draaien en dan staat weer alles stil

Het was de bedoeling om die CPU Intel S1150 i3 op het moederbord te zetten, maar dat lukte dus niet: de CPU notches vielen niet in de Alignment keys van de processorvoet.
Nu weet ik dus (door U) dat deze processor niet op dit moederbord past.

Morgen zal er dus een gesprek plaats vinden met de importeur, die zowel het moederbod als wel de processor heeft geleverd.
Weliswaar in eerste instantie met een cpu Intel S1150 G1820 2.7Ghz dual core (de processor die er uit kwam.

Maar hoe zit het dan met de bewering van MSI: Moederbord H81M-P33 is geschikt voor Celern, I3 I5 en i7 processors (kijk maar op hun site)

MVG
Jan Filarski
Oh, ja. Weet U misschien een goed Backup-programma geschikt voor Win10 64bit NL ? :shocked:

http://www.msi.com/product/mb/H81M-P33.html#hero-specification

Die bewering klopt maar dan voor Intel i core CPU's met dezelfde aantal pinnen, 1150 voor Intel i core CPU's van de 4e generatie.
Die van de 3e generatie zijn socket 1155.

Die erin zat is een een Celeron en nogal traag.
http://ark.intel.com/nl/products/78955/Intel-Celeron-Processor-G1820-2M-Cache-2_70-GHz
Alle processoren.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_CPU_microarchitectures

Er zijn er zo veel en die werken allemaal, gebruik zelf nog steeds DriveImageXML.
https://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

http://pcsupport.about.com/od/backup/tp/free-backup-software.htm

Hallo Lange Pier

Ik wilde nog even terugkomen op Uw uitspraak:

"Lange Pier
Die processor met een 1150 socket bestaat niet zei ik al, 3e generatie Intels zijn socket 1155......"

Maar dan deze uitspraak van m'n leverancier: "Op dit moment is de 8 en 9 –serie in de markt, socket 1150 intel haswell chipset, sneller, zuiniger en voor de 4e generatie intel processors."

Geen verder commentaar van mijn kant.
MVG
Jan Filarski

Maar dan deze uitspraak van m'n leverancier: "Op dit moment is de 8 en 9 –serie in de markt, socket 1150 intel haswell chipset, sneller, zuiniger en voor de 4e generatie intel processors."
8 en 9e serie? waar slaat dat op, gaf al eerder links naar Intel processoren en begrijp je reply niet, die maar niet doorgenomen?, 3e generatie i core = socket 1155 en 4e generatie 1150 wat ik ook al neerpende.
Snap die reactie dus niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan