Moederbord kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Velocitas

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 sep 2013
Hallo,

Ik heb een Pavilion m9275.nl en heb al een aantal jaar problemen ermee en vraag mij af of dit ligt aan een defect moederbord of iets anders.

- Ten eerste is mijn PC af en toe (eens per maand ongeveer) enorm langzaam na het opstarten. Ik laat 'm dan maar gewoon de hele dag aanstaan totdat ie weer op z'n 'normale' snelheid was.
- Een paar jaar geleden crashte mijn PC een aantal keer wat bleek te liggen aan een defect geheugenbankje. Dit viel toen nog binnen de garantietermijn, dus HP had me een nieuwe gestuurd. Het probleem was toen tijdelijk opgelost (maar niet dat ie af en toe langzaam was). Daarna is het nog twee keer voorgekomen (binnen garantietermijn) dat geheugenbankjes kapot gingen en nog een keer erbuiten. Inmiddels heb ik al een tijd slechts twee geheugenbankjes erin zitten en dat lijkt me geen problemen meer te geven.
- Sinds een jaar heb ik ook het probleem dat mijn PC opeens vastzit (dat het beeld bevriest), meestal tijdens of vlak na het opstarten. Soms krijg ik helemaal geen beeld na het opstarten (ook na meerdere restarts niet). Dan moet ik een tijdje wachten met restarten en dan heb ik wel weer beeld. Heb het ook met een ander scherm getest, zelfde resultaat.

Alleen naar het laatste probleem kijkende zou ik denken dat er een probleem met mijn videokaart is. Ik ben best bereid om een nieuwe videokaart te kopen als dat het probleem oplost, maar ik vraag me af of de kern van het probleem niet mijn moederbord is vanwege die andere problemen. Als dat zo is zou ik het zonde vinden om voor niets een nieuwe videokaart te halen, want als ie dan nog steeds af en toe erg langzaam is koop ik liever een nieuwe PC.

Weet iemand hoe ik kan uitzoeken of het aan mijn moederbord ligt of aan wat anders? Alvast bedankt voor de reacties!

Velocitas

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom bij de Helpmij!

Dit zijn van die problemen waar pc winkels (theoretisch / factuurtechnisch ;) ) uren en uren zoet mee kunnen zijn. Testen, testen en nog eens testen. Praktisch gezien kun je zelf na een uurtje klungelen al een heleboel uitsluiten of juist bevestigd krijgen :

Als het mijn machine was dan zou ik het volgende doen:

een systeembackup maken op een externe harddisk. Let wel : ik bedoel echt een systeem (shadow) kopie en géén bestandsbackup, m.a.w. een kopie die je terug kunt zetten op een lege harddisk zodat je na terugzetten een machine hebt die hetzelfde is als dat 'ie nu is.
Als je die backup op externe hdd hebt, dan zou ik mijn Windowsschijf pakken en Windows even 'vers' installeren. Daarna de machine een aantal keren aan en uitzetten. Is de machine dan weer snel? Dan lag het aan vervuiling van het systeem en / of virussen / spyware. Is de machine na een kale Windowsinstallatie nog steeds (soms) traag, dan ligt het voor 99,99% aan de hardware van de machine. Welk onderdeel van de hardware? Daar gaan we naar zoeken als we weten wat de machine na een kale en frisse Windowsinstallatie doet.

Laatst bewerkt:
Volgens EU regelgeving en Nederlandse wetgeving heb je bij producten als een pc minimaal een garantie van 2 jaar. Deze garantie heb je ook als er minder in de garantie voorwaarden staat. Ondertussen hanteren veel A merken deze 2 jaar (soms 3) en vaak nog een aanvullend coulance jaar.

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb even opgezocht wanneer ik mijn PC precies gekocht heb. Dat is ruim 5 jaar geleden geweest, dus garantie is al een tijd verlopen.

Ik zal een systeem kopie op een externe hdd gaan maken en Windows 7 opnieuw installeren. Ik laat wel weten wat het resultaat is. Ik heb overigens als eens eerder Windows 7 opnieuw geinstalleerd en dat heeft uiteindelijk niet geholpen. Kan me alleen niet meer herrinneren of het probleem zich weer snel voordeed of niet.

Velocitas

Laatst bewerkt:
Hmm... Uit je verhaal begrijp ik dat er eerst Vista opstond, aangezien 7 nog niet bestond 5 jaar geleden.
Dus probeer wat gast0225 zei, maar dan moet je i.p.v. Windows 7 Windows Vista gebruiken.

Groetjes, WDHBGS

Ik heb inmiddels mijn PC gerecovered en er weer Vista opgezet. In twee weken heeft die 1 keer vastgezeten, dus dat is een verbetering. Het was die keer wel behoorlijk warm in mijn kamer, misschien heeft dat er mee te maken. Ik kijk het nog even aan. In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Velocitas

Als de machine nu een week of 3 a 4 probleemloos blijft (het is nu inmiddels geen hartje zomer meer...........) dan weet je voor de volle 100% zeker dat de oorzaak lag in vervuiling door spyware / virussen, installatie en déinstallatie van progjes, updates / juist het gebrek aan updates, etc. etc. etc., kortom, de oorzaak zal altijd vaag blijven.
Als ik je nog een tip mag geven? Als de machine nu lekker snel is, installeer dan je belangrijkste software (Office e.d.) zet je eigen foto's / brieven / Excelbestanden etc. terug, zorg dat de dán op de machine staande software volledig update is (m.a.w. uitputtend Microsoft update bezoeken totdat er een melding komt dat er geen nieuwe updates meer zijn). Installeer de wat vagere en / of illegaal verkregen software nog niet. Blijft de machine snel en probleemloos? Maak dan op een extern medium een systeemkopie en sla die op 'zolder' of zo op.
Installeer dan al je andere progjes en overige 'rommel'. Gebeurt het ooit nog eens? Dan zet je die kopie van zolder terug en je bent in no time weer volledig operationeel, zonder dat het je hoofdpijn en een paar avonden klooien kost.

Laatst bewerkt:
Ik ben het helemaal met gast0225 eens.
Mijn aanvulling hierop is: gebruik een legale virusscanner / firewall

@gast0225
Hoe wordt je "Tera Honourable Senior Member" :d :d

Inmiddels zijn de problemen weer terug. Ik heb ten opzichte van mijn vorige post geen nieuwe software geïnstalleerd. Wat nu een paar keer gebeurd is, is dat mijn pc uit het niets herstart en dat mijn scherm geen input signaal meer ontvangt. Als ik mijn pc dan een tijdje uit laat krijgt mijn scherm weer input...

Belangrijk is dat álle updates van de machine zijn geInstalleerd, dus niet alleen van windows, maar verder ook alle andere drivers van de in de machine aanwezige hardware zelf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan