moederbord laat nwe extra schijf niet zien

• Onderwerp starter Onderwerp starter tom1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tom1

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2007
LS,
Wie heeft advies voor het volgende probleem? Mijn pc draait al anderhalf jaar zonder problemen op een asus moederbord 'k8v se de luxe' met een ide schijf. De schijf raakte vol. Ik schafte enkele weken geleden een sata Samsung schijf aan ter uitbreiding van de opslagruimte. Volgens de verkoper van de schijf die eerst een blik wierp in de user guide: geen probleem , gewoon aansluiten op de stroom en een gele kabel op de sata connectors op het moederbord en het was klaar voor gebruik. Het moederbord heeft twee sata aansluitingen om twee schrijven in raid te laten werken en twee andere sata aansluitingen (sata 1 en sata 2) voor een hoofdschijf en tweede schijf. Er wordt met geen woord gerept in de user guide wat te doen met een draaiende ide schijf en een later geplaatste sata schijf. Enfin, de nieuwe schijf is aangesloten op sata 1. Na het opstarten is de nieuwe schijf niet te zien. Wat ongeoefend bladeren in de bios ( de user guide meldt slechts dat waar sata schijven welkom zijn op het moederbord) levert geen regel op hoe een sata aansluiting te activeren. Wie kan me de goede richting op sturen? bvd

Al met diskmanagement de schijf ingedeeld en geformateerd?

Door diskmgmt.msc in uitvoeren te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Lees de informatie van Lang Pier als:

Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc

(dus met een extra 'i')

Tijs.

Heb inmiddels diskmgmt.msc volgens de instructies toegepast, maar dat brengt slechts in beeld wat er voorheen in de pc zat, maar niet de nwe harde schijf. Helaas!

Zet de onchip SATA bootrom eens op enabled, als die op disabled staat.

Overigens kun je ook de Promise controller ervoor gebruiken, die op enabled zetten en die op onboard IDE operate mode zetten en proberen.

LS,
zonder succes beide opties, sata bootrom en promise controller geprobeerd. Kreeg in beide gevallen bij het opstarten te zien 'bios is not installed'. En bij de optie sata bootrom in de windows xp omgeving te zien dat ik de bijgeleverde cd rom moest plaatsen om alles klaar te maken voor raid. Telkens gechekt of er bij dsikmgmt al iets was te zien. Heb alles maar ongedaan gemaakt in bios om geen brokken te maken. Zijn er nog andere mogelijkheden?

Je kunt zonder de bootrom zelf in te stellen, de drivers ervoor gewoon moeten laden hoor, je hoeft geen raid in te stellen, vandaar die melding, alleen de drivers voor de Promise controller dienen dan wel geïnstalleerd te worden, zo ook voor de Via controller, de Hyperion drivers of de 4 in 1, de laatste zijn de oudere.

Overigens is de VIA controller uitgerust met een native SATA controller, dat houdt in dat er eigenlijk geen drivers anders dan die Hyperion of 4 in 1 nodig zijn.

PS, die opties dienen wel in de bios op enabled te staan, wil je gebruik kunnen maken van SATA, alhoewel dat wel vaag wordt weergegeven voor die Via SATA controller.

Laatst bewerkt:
LS,
Ondanks alle goede bedoelingen en raadgevingen zie ik door de bomen het bos niet meer. Heb instellingen veranderd, gepoogd na advies om drivers te vinden. Kwam tot de conclusie dat de degene die raad verschafte er heel veel verstand van heeft, maar dat de ontvanger van de raad nog veel bijscholing nodig heeft. Default settings in de bios aangesproken. Ben ook teruggegaan naar de leverancier voor het testen van de sata schijf, ingegegeven door twijfel of die wel in orde was, maar die wel in orde bleek. Daar werd de schijf ook geformatteerd door gewoon schijfbeheer er op los te laten (bij hen fluitje van een cent, bij mij onmogelijk) Op de eigen pc, waar de schijf weer in zit, lukt het nog steeds niet. Het vermoeden rijst nu bij de leverancier dat het moederbord dan niet in orde is, vooral wat betreft de sata connector.
Tijd voor een time out, lijkt me; de stoom komt uit mijn oren!!
dank aan een ieder die met een welgemeende voorzet kwam. Helpmij is wel een plek waar je doorgaans wijzer vandaan komt
met vr grt

Laatst bewerkt:
opgelost

LS,
Het probleem is opgelost. In het bijzonder dank aan Lange Pier. Na een verder speurtocht bleek zijn op het eerste gezicht gebruikte geheimtaal terug te keren in vervolgschermen bij het installeren. Zo dook ook het trefwoord hyperion ineens op. Maar bovenal klopte precies de beschrijving van hoe, wat en waar. Dus reuze bedankt en met vr gr.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan