Moederbord maakt lawaai en pc crasht

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuning4you

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Wanneer ik op mijn pc bezig ben hoor ik plots een aantal kleine beep toontjes gevolgd door een onderdeel dat plots begint te draaien, lijkt op geluid van een CD-ROM.
Mijn beeld blijft dan gewoon hangen en ik kan niets meer doen. Ook kreeg ik al twee Blue Screens:
- KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR
- KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR

Ik heb voor de zekerheid mijn diskettestation, 2de harde schijf, DVD-writer en CD-lezer losgekoppeld. Bij het onderdeel dat plots begon te draaien heb ik eens geluisterd naar mijn harde schijf maar het lawaai komt daar niet van.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Error Message:

KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR

Explanation:

This Stop message indicates that the requested page of kernel data from the paging file could not be read into memory. This Stop message is usually caused by a bad block (sector) in a paging file, a virus, a disk controller error, or failing RAM. In rare cases, it is caused when nonpaged pool resources run out. It is also caused by defective hardware.

Kan dus meerdere oorzaken hebben. Probeer eerst het geluid te lokaliseren. Voor het geheugen zou ik memtest86+ eens laten draaien.

Ik dacht eerder aan de diskcontroller omdat ik in mijn log volgende melding zie:

Bron: PlugPlayManager
Het apparaat ST3160827AS (IDE\DiskST3160827AS_____________________________3.42____\5&30d26b9&0&0.0.0) is uit het systeem verdwenen zonder dat de verwijdering is voorbereid.

SY3160827AS is mijn tweede harde schijf. Deze tweede harde schijf is niet het probleem want had het ook zonder deze schijf. Ik heb dus geen verklaring voor het plots draaiend geluid na de pieptoontjes. Ik heb geprobeerd het te lokaliseren maar zonder succes :).

Ik heb mij erop gewaagd om eens de batterij omgekeerd op het moederbord aan te brengen en te starten. Vervolgens pc direct uitschakelen en batterij terug goed te plaatsen. Sindsdien heb ik het probleem nog niet voor gehad. Ik ben benieuwd...
PS: Ik raad bovenstaande niemand aan. Dit is op eigen risico.

Hoop dat het een blijvend effect heeft. Gezien de meldingen kan het inderdaad ook de diskcontroller zijn, dus wellicht verstandig om vast uit te kijken naar een vervanger.

Hoop het ook. Was nog vergeten melden dat ik bij het opstarten in de BIOS keek en mijn drives soms gewoon niet meer zag staan.
In het verleden deed mijn pc ook al eens raar waarbij de batterij omdraaien hielp.

Gezien de leeftijd (6jr.) wou ik volgend jaar uitkijken naar een nieuwe. Hopelijk doet ie het nog een paar maand :p.

Thx voor de reply.

Probleem waarschijnlijk opgelost door bios update. draai al zeker een week stabiel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan