moederbord onderdelen te warm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

petjax

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2009
ik heb de laatste tijd last van mijn videokaart met spelletjes die hij makelijk aan moet kunnen{getest op yougamers}.

maar bij de tempraturen van de videokaart is geen probleem alleen met mijn moederbord?{zie schema tmp0 en tmp2}.

zijn die te hoog of niet ik weet niet waar die tmp0 en tmp2 voor staan?

Hardware Monitoring : ITE IT8712F
Processor Voltage : 1.25 V
+3.3V Voltage : 3.31 V
+5V Voltage : 4.97 V
+12V Voltage : 12.67 V
+5V VCCH : 4.95 V
VBAT : 3.18 V
TMPIN0 : 49 °C
TMPIN1 : 37 °C
TMPIN2 : 128 °C
Processor AMD Athlon : Sensor DTS
Core 1 : 32.5 °C
Core 2 : 32.5 °C
Energy Power : 90.65 W
NVIDIA GeForce 9800 GT : nVidia Driver
GPU Temperatuur : 43 °C
GPU Temperatuur (GPU) : 43 °C
GPU Ventilator : 35%
Harde Schijfmonitoring : S.M.A.R.T
Harde Schijf Hitachi HDT721032SLA360 : 42 °C

mijn videokaart temp. die blijven onder de 70 graden als ik speel{zolang het duurt}maar ik denk dat mijn videokaart op de weg terug is, maar ik wil weten of mijn moederbord ook niet kapot is.

zou makelijk zijn als ik een nieuwe videokaart koop en daarbij zou ik willen weten of het de moeite is om een nieuwe processor en videokaart en eventueel nieuw geheugen op dit moederbord te zetten?

bij voorbaat dank voor jullie reactie:peter.d ps weet niet waar die smiley vandaan komt lol

Laatst bewerkt:
Ik ben eerder bang voor de voeding, het voltage wijkt bijna 0.7 af! Dat is veel te veel. 120 graden kan natuurlijk nooit kloppen...

Over het algemeen zijn dit redelijke temperaturen (volgens mij gemeten met PC Wizard). De 128°c is gewoon een fout uitgelezen meting, niet druk over maken. Voltages zijn verder prima, zolang de 12v lijn verder stabiel is en je geen stabiliteitsproblemen met de pc hebt zou ik het zo laten.

De G92 core op de videokaart is over het algemeen een heethoofd. 70 graden stressed is geen uitzondering, vanaf 90 graden wordt het riskanter. Is nu prima.

Wat betreft de vraag tot upgraden, wat zijn de specs van de PC en nog belangrijker van de voeding (merk + type + wattage)?

mijn voeding is een het is een cooler master rs-460 pcap o, 230v 6a 50hz.

en speccy zegt Operating System
MS Windows XP Home 32-bit SP3
CPU
AMD Athlon 7750 35 °C
Kuma 65nm Technology
RAM
4.0GB Dual-Channel DDR2 @ 400MHz (5-5-5-18)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. M3N78-VM (AM2)
Graphics
HP D2835 Ultra VGA 1280 17-inch beeldscherm @ 1024x768
512MB GeForce 9800 GT (Point of View) 43 °C
Hard Drives
313GB Hitachi Hitachi HDT721032SLA360 (IDE) 45 °C
Optical Drives
HL-DT-ST DVD-RAM GH22LP20

en de specs zijn {denk ik} Moederbord : Asus M3N78-VM
Chipset : nVidia nForce 720a
Processor : AMD Athlon 7750 @ 2700MHz
Fysiek Geheugen : 4096MB (2 x 2048 DDR2-SDRAM )
Videokaart : NVIDIA GeForce 9800 GT
Harde Schijf : Hitachi HDT721032SLA360 (320GB)
DVD-Rom Station : HL-DT-ST DVD-RAM GH22LP20
Netwerkkaart : Nvidia MCP77 Ethernet
Netwerkkaart : Realtek Semiconductor RTL8139/810x Fast Ethernet Adapter
Besturingssysteem : Microsoft Windows XP Home Editie 5.01.2600 Service Pack 3 (32-bit)
DirectX : Versie 10.00

Dan is het een 460W voeding dacht ik

Laatst bewerkt:
dit zijn de gegevens van mijn systeem als mijn spelletjes vastlopen hoop dat jullie er iets in zien want ik begrijp er geen donder van

Hardware Monitoring : ITE IT8712F
Processor Voltage : 1.26 V
+3.3V Voltage : 3.33 V
+12V Voltage : 12.61 V
VBAT : 3.18 V
TMPIN0 : 57 °C
TMPIN1 : 45 °C
TMPIN2 : 128 °C
Processor AMD Athlon : Sensor DTS
Core 1 : 39 °C
Core 2 : 39 °C
Energy Power : 90.65 W
NVIDIA GeForce 9800 GT : nVidia Driver
GPU Temperatuur : 52 °C
GPU Temperatuur (GPU) : 52 °C
GPU Ventilator : 35%
Harde Schijfmonitoring : S.M.A.R.T
Harde Schijf Hitachi HDT721032SLA360 : 46 °C

en ik hoop dat er nu iemand reageert of op zijn minst zegt dat hij het niet weet of geen zin meer heeft om te reageren want ik krijg vragen geef een antwoord en krijg geen reactie sorry hoor maar het forum heet help mij en als mensen niet willen helpen geen probleem even goede vrienden en ik begrijp dat er veel mensen zijn met vragen en mensen het druk hebben en het gratis doen,maar ik kan er slecht tegen en ik baal van dit probleem en heb niet het geld of de mensen om andere maatregelen te nemen

Laatst bewerkt:
Zoals al eerder is aangegeven zien de temperaturen er normaal uit. Maar wat zijn de problemen die je ondervindt?
Want die zijn niet genoemd.

Rechtstreekse kopie van een eerdere PB:

petjax zei:
en wat het vastlopen betreft als ik speel dan zie ik eerst het beeld vervormen door middel van gedeeltes die lichter worden{soort van fluoriserend} maar dan kan ik nog wel spelen en daarna gaat het beeld helemaal vervormen door middel van dat het beeld helemaal oplicht en allerlei strepen en blokken en kleuren verschijnen en ik helemaal niet meer kan zien van het spel maar hoor ik nog wel de audio en het spel gaat wel door{aan de audio te horen}

maar als ik dan cntl alt delete indruk kan ik nog wel even teruggaan en spelen en dan is hij weer normaal voor maximaal 1 min maar als ik dat 2keer heb gedaan dan loopt hij alsnog helemaal vast en soms loopt het spel helemaal vast en moet ik herstarten{door middel van mij herstartknop op mijn kast}.

en de enigste temperatuur die oploopt is die tmpin0.

misschien is het toch mijn voeding die niet sterk genoeg is,want iemand heeft opgemerkt dat mijn voltages niet kloppen?.

Lijkt me dus dat het aan de videokaart ligt. Hoe oud is die kaart en zit er nog garantie op?

oké dank je wel voor je reactie garantie zit er niet meer op en hij is bijna 2 jaar oud.

Ik wou rond kerst toch al een nieuwe videokaart en processor kopen maar ik wou weten of mijn moederbord niet kapot is en ik begrijp dat dat moeilijk te beoordelen is door alleen maar aanwijzingen en een paar schema's.

ik wou niet het risico lopen dat mijn nieuwe videokaart en processor kapot zouden gaan als mijn moederbord kapot zou zijn.

sorry voor nog meer vragen maar denk jij dat het de moeite is om dit moederbord te gebruiken voor nieuwe spullen of is het beter dat ik ook een nieuw moederbord te koop.

Moederbord zal zeker nog wel voldoen, weet vrijwel zeker dat dit hier niet de boosdoener is.

Probeer eens andere/nieuwere drivers voor de videokaart te installeren en kijk eens of de problemen zich dan nog voordoen. De driver kun je hier downloaden.

oke dank je wel voor je reactie en ik zal het proberen en laat het hier nog wel weten{niet geschoten is altijd mis he lol}

hallo ik heb de nieuwe drivers geinstaleerd maar het maakt geen verschil maar in mijn kast zijn er 2 onderdelen erg heet{computer staat al wel meer dan 12uur achtereen aan}

mijn voeding is erg heet kan mijn vingers er mischien 10 a 15 sec ophouden.

en een onderdeel dat ik niet kan benoemen maar het is een soort van goudkleurig metalen rechthoekig ding vol met {koel?} ribben en er staat asus op en hij zit direct boven mijn videokaart.

ik weet niet of het er iets mee te maken heeft en/of het door mijn hoogst waarschijnlijk kapote videokaart komt???????.

Een warme voeding is redelijk normaal. Het grotere koperen blok boven de videokaart is de passieve northbridge koeler, en ook die kan aardig warm worden zonder problemen.

Ik verdenk toch echt je videokaart van de problemen, veranderende kleuren en strepen door het beeld is meestal gerelateerd aan het geheugen op de videokaart. Om zeker te weten of het daar aan ligt, zul je moeten testen met een andere (nieuwe of geleende) videokaart.

Mocht er iets mis zijn met het moederbord merk je dat vrijwel altijd aan de stabiliteit van het complete systeem (BSOD's, hangen, uitgaan zonder reden, beeldcorruptie echter niet).

ok dan probeer ik dat en nog bedankt voor je hulp.

en dan nog 1 vraag als je het niet erg vind wat voor merk videokaart en processor past het best by mij moederbord{de asus m3n78-vm}want ik dacht dat dit een amd moederbord was maar weet het niet zeker.

ik dacht ongeveer 350 a 400 euro uit te geven.

en ik wou voor de zekerheid ook mijn voeding vervangen is daar nog een max aan verbonden wat mijn moederbord aankan bedoel ik.

en nogmaals hartelijk bedankt voor je hulp.

peter.d

Voor een upgrade als dat kun je beter even een topic aanmaken in deze sectie.

Wattage van een voeding zit in principe geen maximum aan. Of je nu een voeding van 450W of van 1500W neemt, werken zullen ze allebei wel. Zitten ook verschillende efficiëntie klasse's in. De vraag is dan wat je nodig hebt, en ook dat kun je in dat topic vragen.

oké doe ik en nog hartstikke bedankt voor je tijd en moeite

peterd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan